معاون وزیر جهادکشاورزی: ۵۰ درصد کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی کشور استاندارد نیست

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت: ۵۰ درصد کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی کشور خاکی و برای اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف استاندارد نیست.

به گزارش اگزیم نیوز، صفدر نیازی شهرکی روز پنجشنبه در ششمین همایش فرصت های سرمایه گذاری مازندران در قائمشهر افزود: برای هوشمند سازی و گسترش آبیاری هوشمند باید در وهله اول به فکر رفع مشکلات زیرساختی باشیم و با کانال های خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی نمی توانیم این مهم را در کشور اجرا کنیم.

وی با بیان این که، هدر رفت آب در حوزه کشاورزی کشور به ویژه استان مازندران جدی و نگران کننده است، گفت: با سامانه های نوین آبیاری و بهره وری می توان برای رفع این چالش اقدام کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای هوشمند سازی آبیاری، ۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه انتخاب شده و با همکاری شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آنها اجرا شده است.

به گفته وی در این شیوه با استفاده از لوازم سنجش، شاخص هایی مانند رطوبت، اقلیم، جنس خاک و میزان بارندگی پایش شده و آبیاری با محاسبه دقیق و بر اساس نتایج این پایش ها انجام می شود تا هدر رفت آب به کمترین میزان برسد و بهره وری منابع آبی افزایش یابد.

نیازی شهرکی کاهش هزینه تمام شده طرح های آب و خاک را یکی دیگر از اولویت ها اعلام کرد و گفت: انتقال با لوله، استفاده از کانال های بتونی و بتونی پارچه ای به عنوان گزینه های جایگزین کانال خاکی انتقال آب در حوزه کشاورزی در اولویت است.

وی با اشاره به سهم حدود ۲۰ درصدی بخش کشاورزی از مصرف برق کشور، افزود: اقداماتی هم برای کاهش مصرف برق با رویکرد دانش بنیان در این بخش آغاز شده و نتایج خوبی نیز در مقیاس نمونه ای به دست آمده است.

براساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد عالی رشد استان، همایش شناسایی و معرفی فرصت‌ها و اولویت های سرمایه‌گذاری در هفت ناحیه شامل ناحیه یک گلوگاه، بهشهر، نکا، ناحیه ۲ شامل ساری و میاندرورد، ناحیه سه شامل قایم شهر، سوادکوه، سواکوه شمالی، سیمرغ و جویبار، ناحیه چهار شامل بابل، بابلسر و فریدونکنار، ناحیه پنج شامل آمل، نور، محمودآباد، ناحیه ۶ شامل نوشهر، چالوس و کلاردشت و ناحیه هفت شامل تنکابن، عباس‌آباد، رامسر و همچنین همایش استانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال با محوریت فرمانداری های نواحی یاد شده با هدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان در بخش های مختلف برگزار می‌شود.
مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی ،حدود ۱۱درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را دارد.حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند و از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.
بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل است که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال دارد. ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند.

کد خبر 60547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =