۳۷۰ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد ارس صادر شد

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس با بیان اینکه مثبت ترین تراز تجاری مناطق آزاد کشور متعلق به این منطقه است، اعلام کرد: در سال جاری ۳۷۰ میلیون دلار کالا و محصول از ارس صادر شد.

به گزارش اگزیم نیوز، علی نوید روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، تولید ناخالص این منطقه را ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صادرات ارس شامل چهار بخش صادرات قطعی، صادرات کالاهای داخلی، صادرات مجدد و صادرات به سرزمین اصلی می‌باشد.‌

وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ واحد صنعتی در ارس از بهره برداری ۱۴۰ واحد صنعتی دیگر در روزهای آینده خبر داد و گفت: بزرگ ترین دستاورد منطقه آزاد ارس، تمرین مدل موفق اداره بدون نفت است.

نوید، ایجاد زیرساخت ها برای فعالیت بخش خصوصی و جلب سرمایه گذرا خارجی و داخلی را اولویت اصلی سازمان برشمرد و گفت: منطقه آزاد علاوه بر هزینه های زیرساختی، در نقاط همجوار نیز سرمایه گذاری کرده است که بزرگراه مرند - جلفا، جاده ایواوغلی - خوی و اجرای فاضلاب شهری هادیشهر خارج از محدوده ارس می باشد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه جلفا به دلیل داشتن منابع آبی و نورگیری مناسب روزانه مستعد ایجاد گلخانه است، توسعه سرمایه گذاری درحوزه کشاورزی را جزو برنامه های استراتژیک سازمان دانست و خاطرنشان کرد: بزرگ ترین گلخانه شیشه ای هیدروپونیک خاورمیانه در ارس فعالیت می کند که تمام تولیدات آن به کشورهای اروپایی از جمله روسیه، انگلیس و حوزه قفقاز صادر می شود.

نوید، با اشاره به اینکه با رفع موانع تولید و مشکل سرمایه در گردش به دنبال صادرات محوری منطقه آزاد ارس هستیم، میزان تولید گلخانه ای ارس را حدود ۳۰۰ هزار تن در سال گذشته اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۰۰ هزار تن صادر شده است.

وی در افق ۱۴۰۸ منطقه آزاد ارس توسعه حمل و نقل بین المللی به خصوص تبادلات ریلی را مهم توصیف کرد و افزود: گمرک جلفا با سابقه ۱۰۰ ساله و نقطه محوری پنج کریدور (راهگذر ) بین المللی نقش مهمی در اتصال ایران به بازارهای اروپایی دارد و ما نیز در این زمینه می خواهیم حمل و نقل زمینی و ریلی را گسترش دهیم.

نوید با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو ارس جهت برندسازی و معرفی دستاوردها و توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری، با ارایه گذشته و حال منطقه و ترسیم افق آینده خاطرنشان کرد: ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در این نمایشگاه رونمایی می شود.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

در مناطق آزاد تجاری تسهیلات ویژه‌ای نسبت به سرزمین اصلی به سرمایه‌گذاران اعطا می‌شود که به‌ طور معمول شامل تخفیف مالیاتی، در اختیار دادن زمین و غیره می‌شود.

در ۲ زون (بخش) صنعتی این منطقه بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می کنند و بزرگترین واحد تولیدات گلخانه ای کشور در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس واقع است.

کد خبر 60704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =