سفر رئیس‌جمهور به چین چه دستاوردهای اقتصادی به همراه خواهد داشت؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: از سفر رییس جمهوری به چین می‌توان انتظار رشد اقتصادی بالایی داشت و هیات ایرانی باید به دنبال راهکارهایی به منظور افزایش فروش نفت، گره‌گشایی مباحث بانکی و کاهش تحریم‌ها باشد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز به نقل از سازمان بورس، ناصر عاشوری روز پنجشنبه با بیان اینکه، سفر رئیس جمهور به همراه مقامات بلندپایه به کشور چین می‌تواند دستاوردهای مهم اقتصادی به همراه داشته باشد، اظهار داشت: از این سفر می‌توان انتظار رشد اقتصادی بالایی داشت و هیات ایرانی باید در قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و مباحث تجاری، منافع اقتصادی کشور را بیش از پیش در نظر بگیرد.

وی درباره موضوع فروش نفت به چین افزود: به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن منافع کشور و موافقت‌نامه‌هایی که می‌توان در این سفر منعقد کرد، سهم ایران را در فروش نفت به چین افزایش داد.

عاشوری گفت: اگر توسعه مبادلات تجاری ایران با کشور چین با هدف افزایش خالص تجاری ایران اتفاق بیافتد، ایران می‌تواند یکی از کشورهای صادرکننده به چین در زمینه‌های مختلف باشد و با افزایش مبادلات تجاری و ارزی دو کشور، شاهد اتفاقات خوب تجاری در کشور خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کاهش شدید تحریم‌ها به دنبال افزایش مبادلات تجاری از دیگر دستاوردهایی است که این سفر می‌تواند به ارمغان داشته باشد.

وی ادامه داد: این سفر از جنبه دیگر نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ به این صورت که بسیاری از گِره‌های بانکی را حل خواهد کرد و شاهد گشایش‌های ارزی و متعادل شدن قیمت دلار خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هیات ایرانی باید به دنبال راهکارهایی به منظور افزایش فروش نفت، گره گشایی مباحث بانکی و کاهش تحریم‌ها باشند.

به گفته عاشوری؛ تحریم، یک مساله بین المللی است که متاسفانه اقتصاد کشور را قفل کرده است. بنابراین با در نظر گرفتن مذاکرات خوب و مثبت از سوی دو کشور می‌توان امیدوار بود سایه سنگین تحریم از سر کشور برداشته شود؛ چرا که فضای تحریم، اقتصاد را در تنگنای شدید قرار داده است. به همین دلیل افزایش فروش نفت، روان‌سازی تجاری و فعالیت تجاری و بازرگانی بخش خصوصی بیش از گذشته از جمله دستاوردهای مهم این سفر اقتصادی می‌تواند باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور که در پاسخ به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین 24 بهمن در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه عازم پکن شده بود، امروز به کشور بازگشت. در جریان این سفر، ۲۰ تفاهمنامه اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل، ارتباطات و انرژی به امضای مسئولان دو کشور رسید.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است. در مقابل، کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

کد خبر 60955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =