چهار چالش اصلی بورس برای جذب سرمایه خارجی

اصلی ترین چالش های بازار سرمایه در مسیر جذب سرمایه خارجی شامل عدم توسعه کافی بازار مشتقه و فقدان تنوع ابزار در این بازار، نداشتن ابزار کافی برای مدیریت ریسک سرمایه، فقدان استاندارد های بین المللی در صورت های گزارشگری مالی و آماده نبودن بسترهای قانونی مناسب و به روز در بازار سرمایه هستند

سعیداسلامی بیدگلی گفت: سرمایه گذار خارجی به دلیل عدم شفافیت و اطمینان کافی در بازارهای اقتصادی ایران، برای سرمایه گذاری در درجه اول به سراغ نهادهای دولتی یا بورس اوراق بهادار می رود لذا فراهم نمودن چند فاکتور برای بسترهای مناسب در بازار سرمایه اهمیت زیادی در رشد سرمایه خارجی خواهد داشت. دکتر سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس ارشد مالی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: نیاز حتمی اقتصاد امروز ایران به جذب سرمایه خارجی موضوع مهمی است.

 

اهمیت دانش و تخصص در جذب منابع سرمایه ای

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران از مسیر سرمایه گذاری خارجی می گذرد؛ علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری در زیرساختها و جذب سرمایه خارجی، نیاز ویژه ای هم به دانش و تخصص در نهادهای مختلف وجود دارد. وی با اشاره به فقدان نیروی متخصص کافی در نهادهای تجاری و اقتصادی نیز گفت: ساز و کارهای حقوقی روز دنیا و قوانین مذاکره ای باید با تخصص و چشمان باز در نهادهای ما اجرا شود تا زمینه پذیرش سرمایه خارجی فراهم گردد.

 

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد برون نگر

این کارشناس ارشد مالی با اشاره به مباحث اقتصاد مقاومتی نیز گفت: موضوع برون نگر بودن که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است می تواند به معنای دسترسی به بازارهای جهانی و واردات توامان تکنولوژی از کشورهای پیشرفته باشد. وی افزود: در 10 سال گذشته با افت جدی روابط خارجی ایران و همچنین ارزیابی نامناسب نهادهای بین المللی از ریسک های سرمایه گذاری در ایران شاهد کاهش محسوس و مستمر جریان سرمایه گذاری به داخل کشور بوده ایم.

 

دو بستر اول جذب سرمایه خارجی در ایران

اسلامی بیدگلی تصریح نمود: اولین بستر سرمایه گذاری خارجی که معمولا از طرف سرمایه گذاران انتخاب می شود بورس اوراق بهادار است؛ آنها برای امتحان کردن وضعیت سرمایه گذاری عموما در ابتدا به بورس مراجعه می کنند. وی در ادامه گفت: دومین مرجع انتقال سرمایه خارجی ها حاکمیت ایران است؛ به این معنا که به دلیل ضمانت بیشتری که برای ریسک های تجاری در بخش دولتی وجود دارد، سرمایه گذاران بخش دولتی را به خصوصی ترجیح می دهند.

 

مزیت های بالقوه بازار سرمایه

اسلامی بیدگلی افزود: اگرچه بازار سرمایه به دلیل نداشتن برخی زیرساختهای استاندارد بین المللی محمل آماده ای برای پذیرش سرمایه گذاری بحساب نمی آید اما نسبت به نهادهای دیگر از مزیت هایی نیز برخوردار است. وی تصریح کرد: شفافیتی که در ماهیت بازار سرمایه نهادینه است یکی از این مزیت هاست؛ نیروی فعال و متخصص، مترقی بودن واحدهای بورسی و قانون مصوب فعالیت های این بازار از دیگر مزیت های آن عنوان می شود.

 

چالش های کلیدی جذب سرمایه گذاری

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: بسترهای قانونی کشور یکی از چالش های کلیدی جذب سرمایه خارجی است که در بازار سرمایه نیز مشهود است. وی همچنین گفت: روابط حقوقی بین المللی نیز موضوع مهمی در حوزه جذب سرمایه گذاری نهادها اعم از بازار سرمایه کشور می باشد. برخی مسائل مانند حصار کشیدن ها به دور اقتصاد کشور موضوعاتی است که طرح و ارائه آنها سرمایه گذار خارجی را دچار نااطمینانی می کند.

اسلامی بیدگلی همچنین اصلی ترین چالش های بازار سرمایه در مسیر جذب سرمایه خارجی را شامل عدم توسعه کافی بازار مشتقه و فقدان تنوع ابزار در این بازار، نداشتن ابزار کافی برای مدیریت ریسک سرمایه، فقدان استاندارد های بین المللی در صورت های گزارشگری مالی و آماده نبودن بسترهای قانونی مناسب و به روز در بازار سرمایه عنوان نمود.

 

صندوق های سرمایه گذاری

وی با اشاره به صندوق های سرمایه گذاری در ایران گفت: استانداردهای رعایت شده در این صندوق ها بهتر و مناسب تر از شرکت های بورسی است و لذا تمایل به صندوقهای سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران  نسبت به سایر بخش ها بیشتر است.

این کارشناس ارشد مالی و مدرس دانشگاه اقتصاد ایران از نگاه سرمایه گذاران خارجی در پساتحریم را به یک بلک باکس تشبیه کرد و گفت: آنها درست نمی دانند در اقتصاد ما چه می گذرد و چه پتانسیل ها و بسترهایی برایشان فراهم است لذا نیاز به شفاف سازی بیشتری برای جذب سرمایه گذاری وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 6104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =