مدل کسب و کار حوزه پرداخت سودده نیست

کارشناسان و فعالان صنعت بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که در نشست تخصصی زیست بوم بانکداری دیجیتال و ارزش آفرینی همایش بانکداری الکترونیک حضور داشتند، تاکید کردند که مدل کسب و کار حوزه پرداخت در کشور زیان ده است.

به گزارش روز دوشنبه ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، نسشت تخصصی «زیست بوم بانکداری دیجیتال و ارزش آفرینی» با حضور محمد صادقی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت، فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، امید ترابی عضو هیات مدیره شرکت توسن، حامد قنادپور رییس هیات مدیره شرکت ارتباط فردا و رضا بیات ترک مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک برگزار شد.

در ابتدای این نشست مقاله «همگرایی دیجیتال میان فناوری های مالی و غیرمالی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال» توسط مصطفی امنیتی و سینا فردی ارائه شد.

حامد قنادپور درباره بحث همگرایی در نظام بانکی گفت: هنوز صنایع مختلف در صنعت بانکداری و اپراتورها بین خود نیز به نوعی از همگرایی نرسیده‌اند مثلا هنوز هیچ بانک و بیمه‌ای را نمی‌بینید که با هم کار کنند.

وی افزود: سال‌هاست که بین اپراتورهای مخابراتی و بانکی با اپراتورها همگرایی ایجاد نشده است.

این فعال بانکداری الکترونیک مهمترین مشکل را در این زمینه فرهنگی عنوان و تصریح کرد: بانک ها به فین تک ها اطلاعات نمی‌دهند و شاهد هستیم با وجودی که بانک‌ها به شدت بدنبال درآمدهای غیرمشاع هستند ولی حاضر به تن دادن به همکاری با فین‌تک ها نیستند.

فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین اما تصریح کرد: ما در اقتصاد دیجیتالی با سه لایه زیرساختی، پلتفرم ها و کسب و کارها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز اگر از هریک از بانک ها، رگولاتور، فین تک ها و نئو بانک ها سوال کنید از شرایط موجود راضی نیستند ولی اشکال کار نیز از آنها نیست.

این کارشناس مسائل بانکداری الکترونیک افزود: خدمات حوزه بانکی و پرداختی و مدل کسب و کار آنها زیان ده است و به همین دلیل اجزای اکوسیستم نمی توانند با یکدیگر همکاری کنند.

امید ترابی عضو هیات مدیره شرکت توسن هم در این خصوص اظهار داشت: ترجیح می دهم به جای واژه همگرایی از واژه «بسیارگانگی» استفاده کنم زیرا که در واقع وحدت در عین کثرت است.

وی با بیان اینکه اگر بانک ها، فین تک ها و psp ها فضای همکاری را بپذیرند، شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: با وجود تمام انتقاداتی که وجود دارد، همچنان راهی برای رقابت وجود دارد.

محمد صادقی مدیرعامل بهسازان ملت هم در این نشست، گفت: اقتصاد دیجیتال در ایران بدرستی شکل نگرفته است. قوانین و بخشنامه ها در کشور برای بانک ها مشخص نیست و آنها می گویند چون ناچار به ایجاد زیرساخت ها هستند، نظام موجود عادلانه نیست.

وی افزود: اگر مسائل و مشکلات صنعت بانکداری الکترونیک حل نشود، بازیگران بدرستی وارد بازی نمی شوند. نگاه غلطی وجود دارد که با اقتصاد دیجیتال هزینه ها کاهش پیدا می کند در حالی که هدف باید افزایش درآمدهای غیرمشاع باشد.

مصطفی امینی مدیرعامل شرکت گسترش فناوری های نوین هم در این نشست تخصصی گفت: دلیلی که بازیگران تمایل دارند با وجود ضرر و زیان فعلی وارد این صنعت شوند، نگاه به آینده است زیرا در سمت تقاضا و مصرف، تمایل وجود دارد.

وی با بیان اینکه بانک ها تمایل دارند اکوسیستم را خودشان ایجاد کنند، افزود: هزینه ریزش مشتریان در بخش بانکداری شرکتی با بانکداری خرد قابل مقایسه نیست. باید قبول کنیم که سطح بلوغ بانک ها در برنامه ریزی رشد پیدا کرده است.

امینی تصریح کرد: فضای تمامیت خواهی بانک ها در بین فین تک ها و استارتآپ‌ها هم وجود دارد، اگرچه در ادبیات اکو سیستمی، اولویت با سمت تقاضاست.

کد خبر 61054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =