صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به قلب اروپا

صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به خارج از کشور با ساخت پالایشگاهی در اسپانیا می تواند جانی تازه به صادرات غیر نفتی ایران ببخشد

صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به خارج از کشور با ساخت پالایشگاهی در اسپانیا می تواند جانی تازه به صادرات غیر نفتی ایران ببخشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز تلاش برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی در دولت یازدهم مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و در این مسیر با همکاری بخش خصوصی توانمند ایرانی و دولت تاکنون دستاوردهای مختلفی را شاهد بوده ایم.

در این  میان امروز خبری منتشر شد که حاکی از آن بود که  ایران  قصد دارد تا در با همکاری بخش خصوصی در اسپانیا اقدام به ساخت پالایشگاه کند ودر این راستا معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش  درباره این خبر اظهار کرد: ایران به شرطی حاضر به مشاركت 50 درصدی در ساخت پالایشگاه در خارج از كشور است كه همه نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه ها از ایران خریداری شود.

عباس كاظمی در گفتگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت مذاكره برای ساخت پالایشگاه در خارج از كشور، افزود: برزیل و اسپانیا برای مشاركت با ایران برای ساخت پالایشگاه اعلام آمادگی كرده اند و آنها موافقت كرده اند كه در صورت نهایی شدن قرارداد و سرمایه گذاری 50 درصدی ایران، حاضرند همه نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه ها را از كشورمان خریداری كنند.

این مقام بلندپایه وزارت نفت ادامه داد: البته به سبب اینكه دولت نمی تواند برای ساخت این پالایشگاه ها سرمایه گذاری كند، در پی آن هستیم كه كنسرسیومی توسط بخش خصوصی تشكیل شود تا اقدام به سرمایه گذاری در این طرح ها كند.

وی درباره برنامه ایران برای مشاركت در نوسازی پالایشگاه های آفریقای جنوبی نیز گفت: آنها پیشنهادهایی را برای بازسازی پالایشگاه های خود مطرح كرده اند اما ما هنوز اقدامی انجام نداده ایم .كاظمی پیش از این درباره جزئیات ساخت پالایشگاه توسط ایران در اسپانیا گفته بود: مذاكره هایی با شركت های اسپانیایی برای ساخت یك پالایشگاه 200 هزار بشكه ای در این كشور با هدف تضمین فروش نفت كشورمان انجام شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینكه این پالایشگاه به طور كامل از نفت خام ایران استفاده خواهد كرد، افزوده بود: سرمایه گذاری در این پالایشگاه به طور مساوی بوده و 50 درصد هزینه توسط ایران و 50 درصد نیز توسط شركت های اسپانیایی تامین می شود.

به گفته وی، از رایج ترین و مطمئن ترین روش ها برای افزایش صادرات، سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارج از كشور به شمار می رود و بر این اساس وزارت نفت نیز به دنبال آن است در پالایشگاه های خارج از كشور كه نفت خام آن از ایران تامین شود، سرمایه گذاری كند.

بر اساس این گزارش روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در چند ماه گذشته وارد مرحله ای جدید شده است و اکنون نیز صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به یک کشور اروپائی می تواند زمینه را برای حضور در قاره سبز تسهیل کرده و به تدریج شرکت های بیشتری بتوانند اقدام به فعالیت کنند.

اکنون نیز افزون بر برخی تفاهم نامه های امضا شده در بخش های مختلف صنعتی و تجاری مهمترین موضوع  در روابط ایران و اسپانیا مسئله ساخت پالایشگاهی در «آلخیسیراس» است که سرمایه گذاری برابر سه میلیارد یورو را جذب این منطقه خواهد کرد.

 در این میان چندی پیش  نمایندگان شرکت آندلوسی «مگتل» به کشور مان سفر کردند تا علاقمندی خود را برای همکاری در ساخت یک پالایشگاه در اسپانیا نشان دهند. در همین راستا  این هئیت به بررسی طرح مذکور با دولت ایران پرداخت و پیش توافقی را برای مطالعه این ابتکار در چارچوب قوانین اسپانیا و ایالت آندالوسیا امضا کرد.

گفتنی است که شبه جزیره ایبری دارای ۹ پالایشگاه (۵ پالایشگاه رپسول، ۳ پالایشگاه سپسا و یک پالایشگاه بریتیش پترولئوم )، است

از سوی دیگر باید این نکته را یاد آور شده  بر اساس آخرین اظهارنظر های منتشر شده  در این زمینه حکایت از آن دارد که این پالایشگاه که در بخش جنوبی شهر الگسیراز از سوی شرکت‌های اسپانیایی و ایرانی و با سرمایه گذاری مشترک دو کشور  ساخته خواهد شد.

دومین مکان ممکن برای پالایشگاه ایران می تواند جزیره تنریفه در جزایر قناری باشد جایی که تأسیسات سپسا در آن قرار دارند .این تأسیسات ، یکی از قدیمی ترین تأسیسات اسپانیا (۱۹۳۰ میلادی )، هستند و از ژوییه سال ۲۰۱۳ به دلیل مشکلات زیست محیطی با دولت جزایر قناری بسته هستند.

سومین گزینه می تواند پالایشگاه سپسا در «سن روکه» که در جبل الطارق واقع است باشد. این تأسیسات، یکی از بیشترین ظرفیت ها را در اسپانیا دارند و کشتی های نفتی با ظرفیت های بسیار بزرگ می توانند وارد آن شوند.

 در این میان برخی از کارشناسان انرژی  امضای توافق نهائی و در نهایت  ساخت این پالایشگاه را غیر ممکن می دانند و اعتقاد دارند که  افزون بر وجود برخی مشکلات سیاسی و نیز بانکی میان دوکشور،  فعالان محیط زیست، احزاب و شهرداری ها از اصلی ترین موانع ساخت پالایشگاه در این کشور محسوب می شوند

.

گام بلند ایران برای حضور در پالایشگاه ها ی خارجی

خرید سهام و یا ساخت پالایشگاه‌های نفت یکی از سیاست‌های ایران در دوران پساتحریم است و تامین امنیت بلندمدت برای عرضه نفت خام صادراتی ایران مهمترین دلیل اجرای این سیاست جدید خواهد بود.

در کنار مذاکرات نفتی ایران و اسپانیا، پس از توافق تهران و پرتوریا به منظور ازسرگیری صادرات نفت خام، دور جدید مذاکرات ایران و آفریقای جنوبی به منظور ساخت، بازسازی و نوسازی برخی از پالایشگاه‌های نفت این کشور آغاز شده است.

 افزون بر اسپانیا به تازگی پیشنهاد ساخت یک پالایشگاه نفت خام ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در مذاکرات ایران و آفریقای جنوبی مطرح شده و به نظر می‌رسد دور جدید گفتگوها به منظور توافق نهایی درباره پالایشگاه‌سازی در این کشور آفریقایی کلید خورده است و اکنون با طرف آفریقای جنوبی در حال مذاکره برای ساخت یک پالایشگاه نفت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای هستیم.

همچنین در ماه های گذشته مذاکراتی با برزیل، آفریقای جنوبی، سیرالئون، مالزی، اندونزی و هندوستان برای خرید سهام و یا ساخت پالایشگاه‌های جدید نفتی نیز انجام شده است و این امر می تواند در اینده امنیت انر ژی را در کشورمان تضمین کند.

 

 

 

کد خبر 6106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =