چالش مالی دولت برای تأمین نیاز صنعت

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: با توجه به رویکرد دولت مبنی بر کنترل تورم و کمبود اعتبارات بعید به نظر می رسد که توانایی لازم برای حمایت مالی از صنایع وجود داشته باشد

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره پیش بینی از وضعیت صنایع در سال جدید به اگزیم نیوز گفت: با توجه به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورها همچنین فضای مثبت حاکم شده پس از اجرای برجام می توان نوید بهبود وضعیت اقتصادی را داد اما موضوع اصلی رویکرد دولت در خصوص خروج از رکود و رشد شاخص های اقتصادی است.

امیرعباس اسماعیلی اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود سعی بر کنترل تورم داشته که این موضوع خواه ناخواه باعث ایجاد رکود شده است،  به نظر می رسد اگر دولت باز هم روند سال های گذشته مبنی بر کاهش یا ثبات نرخ تورم را ادامه دهد خروج از رکود کمی دور از ذهن باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید نقش خود در اقتصاد کاهش دهد، بیان کرد: با توجه به سایه سنگین دولت بر اقتصاد و کنترل حمایتی آنها از برخی بخش ها نمی‌توان در انتظار رونق و توسعه اقتصاد بود چرا که بازارها باید مسیر طبیعی را طی کنند، زمان آن فرا رسیده که دولت با حمایت از بخش خصوصی زمینه را برای  رها شدن از رکود ایجاد کند.

اسماعیلی ادامه داد: بر طرف شدن تحریم ها هنوز به طور کامل اجرا نشده، البته مشکل ارتباطی سوئیفت برای اکثر بانک های ایرانی برطرف شده اما از انجایی که این کار به طور طبیعی به جریان نیافتاده، همچنان امور بانکی با مشکل مواجه است. امیدواریم با عظم دولت و پیام صریح رهبری در باره سیاست های اقتصاد مقاومتی  در سال جاری رونق جایگزین رکود شود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت توانایی تامین مالی در صنعت دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به سیاست های دولت و کمبود اعتبارات بعید به نظر می رسد که توانایی لازم برای حمایت مالی از صنایع وجود داشته باشد، البته نکته اصلی فراهم کردن زیرساخت ها است نه تزریق نقدینگی چرا که با فراهم شدن زیرساخت های اولیه در صنایع می توان هر کدام از بخش ها را به مولدی قوی تبدیل کرد.

وی افزود: از آنجایی که بخش های اقتصاد مانند زنجیره متصل به هم هستند رکود هر کدام از بخش ها نیز به بخش دیگر منتقل شده، دولت یازدهم سعی بر برطرف شدن این مشکلات دارد اما ریشه اصلی آنها در دولت های قبل بنا به تصمیمات نادرست ایجاد شده بنابراین نمی توان انتظار حل این مشکلات در بازه زمانی کوتاه داشت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حدود 40 درصد از صنایع با بهره گیری از کمترین پتانسیل در حال فعالیت هستند، در صورتی که ظرفیت های خالی بسیاری در بخش های متفاوت صنایع وجود دارد که به علت نبود سرمایه لازم نتوانسته ایم از انها استفاده کنیم، بازنگری سیاست های کلان اقتصادی می تواند راه حلی برای احیای دوباره صنعت باشد در صورتی که مدیران ارشد تنها تزریق نقدینگی را راه حل خروج از رکود می دانند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار کرد:  بخش هایی مانند بخش فولاد، آهن، پتروشیمی بخش های زیر ساختی هستند که به علت کمبود منابع مالی با مشکلات همراه شده اند اما دیگر بخش ها مانند نساجی، مواد غذایی که نیازهای اولیه مردم را تامین می کنند بسته به تصمیمات ها ینادرست، قاچاق کالا و صادرات های بی رویه با آسیب های جدی مواجه شدند بنابراین اصلاح فعالیت این بخش ها از پایه باید در دستور کار قرار گیرد.

 

کد خبر 6112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =