یک دست انداز مهم برای اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسون صنایع مجلس گفت: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی عاملی ضد تولید و یکی از مهمترین چالش های موجود در کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی است

علی اکبر ناصری، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه دستیابی به اقتصاد تولیدمدار است گفت: عمل به اقتصاد مقاومتی باید باور عمومی دولت، مجلس، مسوولان و مردم باشد. وی توضیح داد: تنها راه برون رفت از مشکلات اجرای اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش ها اعم از کشاورزی و صنعت توجه به اقتصاد تولیدمدار است.

نماینده مردم بابل تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن اقتصاد تولیدمدار چالش هایی وجود دارد که از مهمترین آن می توان به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی اشاره کرد. سیستم بانکی موجود در کشور به عاملی ضد تولید تبدیل شده است بدین ترتیب که چه برای فردی که میخواهد در فعالیت های تولید سرمایه گذاری کند و چه برای فردی که به دنبال تامین سرمایه در گردش تولیدات بنگاه خود است دریافت وام و پرداخت چنین سود بانکی بسیار مشکل زا است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اقدامات مثبت دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی افزود: با وجود اقدامات دولت در این زمینه، باید نرخ سود بانکی به زیر 10 درصد برسد تحقق این امر نیز ساز و کاهای خود را دارد و نمی توان نرخ سود را به صورت دستوری کاهش داد. استفاده از تجربه های موفق سایر کشورها در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد. وی ادامه داد: دولت باید به این سو حرکت کند که با ساز و کارهای صحیح و نه به صورت دستوری نرخ سود را به صفر برساند.

ناصری در خصوص تناسب میان نرخ تورم و سود بانکی نیز توضیح داد: نرخ سود بالای بانکی علاوه بر آنکه خود عاملی تورم زا محسوب می شود از حرکت نقدینگی به سمت تولید نیز جلوگیری می کند. با کاهش سود بانکی نه تنها تورم را کنترل و کاهش می دهیم که اقتصاد را از رکود خارج می کنیم. این ساز و  کار می تواند تعادل و توازن را میان عرضه و تقاضا در اقتصاد برقرار کند.

وی در پایان سخنان خود به فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این فرمایشات که در 10 سرفصل مشخص بیان شد بسیار کارشناسانه است و اگر کل مجموعه نظام به سمت اجرای آن حرکت کنند می توانیم بر چالش ها و موانع اجرایی اقتصاد مقاومتی در کشور غلیه کنیم.

کد خبر 6119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =