زنگنه: سفره پارس جنوبي را در اين دولت جمع مي‌كنيم

افزایش ١‌درصدی نرخ مشارکت نیروی کار

اقتصاد مقاومتی که امسال هم مانند سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال انتخاب شد، اساس کار دولت در آغازین روزهای سال قرار گرفته است. بر‌‌اساس‌این همایشی دو‌روزه با عنوان «تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید» در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با حضور مسئولان برگزار شد تا به‌صورت منطقه‌ای نیز در دیدار با استانداران، برنامه‌های آتی دولت تبیین شود. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، صبح دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به برخی اقدامات دولت در سال گذشته، اظهار کرد: در شرایطی که در سال ٩٤ تحقق بودجه کاری سخت بود؛ اما حدود ٩١ یا ٩٢ درصد بودجه ٢٢٠‌هزار‌میلیاری سال گذشته محقق شد. وی با بیان اینکه برای سال ٩٥ با استفاده از شرایط جدید کشور، رشد اقتصادی بین پنج تا شش درصد در نظر گرفته شده است، افزود: فعال‌کردن واحدهای تولیدی نیمه‌فعال، از اولویت‌های مهم دولت در سال جدید است؛ البته از بین ٣٦‌ هزار واحد تولیدی که در شهرها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ٦٧‌هزار‌میلیاردی فعال بودند، حدود هفت هزار واحد راکد هستند. 

افزایش ١‌درصدی نرخ مشارکت نیروی کار
سخنگوی دولت با اشاره به آمارهای اشتغال در سال ٩٤ نیز گفت: در سال ١٣٩٤ براساس طرح آمارگیری، میزان مشارکت نیروی کار کشور افزایش پیدا کرد؛ به‌ شکلی که میزان مشارکت نیروی کار از ٣٧,٢ درصد در سال ٩٣ به ٣٨.٢ درصد در سال ٩٤ افزایش یافت. 
با‌وجود بازبودن سوییفت باز هم عده‌ای نوشتند فعالیت سوییفت زیاد نبود
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حاشیه‌های لغو سفر رئیس‌جمهور به اتریش و اینکه چرا برخی از این مسئله به‌عنوان ابزاری علیه دولت استفاده کردند، گفت: عده‌ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند؛ برای مثال درباره بازبودن سوییفت، بانک مرکزی با حضور خبرنگاران همه چیز را در معرض دید آنها قرار داد؛ ولی باز هم عده‌ای نوشتند سوییفت باز بود؛ اما فعالیت‌ها زیاد نبود و عده‌ای عنوان کردند ٢٠ بازرگان نظر دیگری را اعلام کردند. 
شایعه به‌تعویق‌افتادن افزایش حقوق کارکنان دولت تا خردادماه
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره شایعه به‌تعویق‌افتادن افزایش حقوق کارکنان دولت تا خردادماه گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه هیأت وزیران است؛ بنابراین به‌تعویق‌افتادن افزایش حقوق‌ها تا خرداد‌ماه صحت ندارد؛ هرچند ما منتظر تصویب بودجه هستیم؛ اما هر زمان که این قانون تصویب شود، افزایش حقوق از فروردین ٩٥ اعمال می‌شود. 
تنخواه از بانک مرکزی را امسال صفر می‌کنیم
سخنگوی دولت درباره این سؤال که دولت هنوز تنخواه خود با بانک مرکزی را صفر نکرده است، گفت: برای تسویه‌کردن و صفرکردن تنخواه فرصت زمانی وجود دارد که مطمئنا دولت تنخواه بانک مرکزی را در سال ٩٥ صفر خواهد کرد. 
برنامه دولت برای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم مشترک است
نوبخت همچنین در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید با اشاره به اینکه رشد اقتصادی هشت درصد باید جزء محورهای اصلی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: در برنامه ششم اقتصاد مقاومتی هم دیده شده است و در قالب یک برنامه‌ریزی مشترک به آن نگاه می‌شود. در این راستا دو موضوع فعال‌سازی بنگاه‌های تولیدی و تکمیل پروژه‌های عمرانی را مدنظر قرار داده‌ایم. 
١٣٢ هزار نیروی کار جدید با فعال‌شدن واحدهای راکد  سر کار می‌روند
نوبخت با بیان اینکه هفت ‌هزار واحد راکد وجود دارد، گفت: در‌صورتی‌که این واحدها فعال شوند، امکان ایجاد اشتغال برای ١٣٢‌هزار نیروی انسانی جدید فراهم می‌شود. نوبخت در ادامه سخنان خود گفت: تعداد دیگری از این ٣٦ ‌هزار واحد تولیدی با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند و در برخی واحدها نیازمند سرمایه در گردش و یا مواد اولیه است تا بتواند با ظرفیت کامل تولید کند و می‌توان بخش درخور‌توجهی را از بنگاه‌های مشکل‌دار فعال کرد. 
برای اصلاح نظام یارانه نقدی منتظر تصمیم مجلس هستیم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور همچنين در حاشيه اين همايش گفت: برای پرداخت نقدی یارانه و اصلاح نظام آن منتظر تصمیم مجلس هستیم.
اقتصاد کلان کشور هنوز بی‌ثبات است
دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم در این همایش از آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان بحران‌های آینده ایران نام برد و گفت: تلاش کرده‌ایم در تدوین برنامه ششم توسعه به‌گونه‌ای عمل کنیم تا در رفع این سه مسئله بتوانیم موفق باشیم.  به گزارش خبرگزاری‌ها، فرهاد دژپسند اظهار کرد: این یک نشست هم‌اندیشی است که تشکیل آن به‌منظور اجرائی‌کردن آنچه به‌عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی درجهت سیاست‌های ابلاغی است مدنظر قرار گرفته است.  دژپسند با ابراز اینکه هرگاه اقتصاد مقاومتی بیان می‌شود یک نگاهی فقط به تاب‌آوری اقتصاد می‌شود، گفت: اگرچه مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همان تاب‌آوری اقتصاد است اما باید به تمامی ابعاد و محورهای اجرایی و عملیاتی این اقتصاد مقاومتی توجه کرد.  
حجتی: سال ۹۵ در تولید گندم خودکفا می‌شویم
وزیر جهاد کشاورزی نيز در اين همايش با بیان اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی در برخی از محصولات استراتژیک به راحتی می‌توانیم به خودکفایی برسیم گفت: در بخش گندم با وجود کاهش سطح زیر کشت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتاری در سال ۹۵ به خودکفایی می‌رسیم. محمود حجتی درباره وضعیت ذخایر استراتژیک گندم نیز گفت: این میزان در شب عید سال ٩٢ به رقم ٢١ روز رسیده بود که این رقم در سال جاری به شش میلیون تن رسیده است و این میزان جدای از گندمی بود که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. در سایر نهادها و مواد غذایی مورد نیاز وضعیت مطلوبی داریم.
تراز تجاری کشاورزی ایران به منفی ٣,٢ میلیارد دلار رسید
وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم، گفت: بخش کشاورزی کشور این قابلیت را دارد که تراز تجاری خود را در میان‌مدت مثبت کند، به طوری که این رقم در سال ٩٢ منفی هشت میلیارد دلار بود که در سال ٩٣ به منفی ٥,٤ میلیارد دلار رسید و در سال ٩٤ نیز منفی ٣.٢ میلیارد پیش‌بینی شده است.
سفره پارس‌جنوبی را در این دولت جمع می‌کنیم
وزیر نفت هم در ادامه اين همايش از افزایش ظرفیت تولید نفت به دو میلیون بشکه در ماه‌های اسفند و فروردین خبر داد و گفت: سفره پارس‌جنوبی را در این دولت جمع می‌کنیم.
بیژن نامدارزنگنه با اشاره به افزایش تولید نفت بعد از رفع تحریم‌ها، اظهار كرد: متوسط صادرات نفت در ١٠ ماهه سال گذشته یک میلیون و٣٥٠ هزار بشکه در روز بود که این میزان در ماه‌های اسفند و فروردین به بالای دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
وی با اشاره به پیش‌بینی صادرات روزانه دو میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه نفت در بودجه سال ٩٥، گفت: برای تحقق این پیش‌بینی باید تولید روزانه نفت و میعانات گازی،‌ به چهار میلیون بشکه در روز برسد.
زنگنه تصریح کرد: تأمین گاز در سه‌سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که در سال ٩٢ که میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها ٤٧ درصد بود، در سال ٩٣ به ٢٧ درصد و در سال ٩٤ به ١٨ درصد کاهش یافت و این رقم در سال ٩٥ به زیر ١٠ درصد خواهد رسید. وزیر نفت با بیان اینکه سفره پارس‌جنوبی را (اجرای پروژه‌های نفتی در عسلویه در پارس‌جنوبی) در این دولت جمع می‌کنیم، تصریح کرد: در سه‌سال گذشته، پنج فاز پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسید و امسال فازهای ١٧ و ١٨ به اتمام می‌رسد و فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ به بهره‌برداری خواهند رسید.
به گفته وی، پروژه مهم نفتی کشور در قلب کارون با سرعت پیگیری می‌شود و قراردادهای جدید نفتی با وجود همه سروصداها، به پیش خواهد رفت و ما قراردادهای جدید را منعقد می‌کنیم.
باید دکان قاچاق مازوت و گازوئیل جمع شود
زنگنه با بیان اینکه برنامه وسیعی برای گازرسانی به صنایع داریم، افزود: باید دکان قاچاق مازوت و گازوئیل جمع شود؛ چراکه یک‌سری از صنایع که اصلا تولید ندارند، سهمیه گازوئیل می‌گیرند. باید به همه صنایع گازرسانی شود تا سهمیه گازوئیل و مازوت به‌طور‌کلی قطع شود. وزیر نفت همچنین به بحث نظارت بر جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سه‌هزار و ٧٠٠ تا سه‌هزار و ٨٠٠ جایگاه سوخت داریم که هرکدام از آنها به صورت تک‌نفری با ما ارتباط دارند که در هیچ‌کجای دنیا چنین نوع مدیریتی وجود ندارد.
٤٠٠ مدیر جایگاه‌های سوخت در زندان هستند
وزیر نفت اضافه کرد: سالانه، ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر مدیر جایگاه‌ها در زندان هستند زیرا یا پول ما را خوردند و کم‌فروشی کردند یا گازوئیل را با بنزین ترکیب کرده‌اند. ما باید با آنها چه‌کار کنیم در صورتی که تعطیل شوند مردم چه می‌شوند.
وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: برای رفع این مشکل ما باید آنها را برند کنیم که این برندها الزاما مالک جایگاه‌ها نیستند و می‌توان مسئولیت کنترل هر جایگاه را به یک‌نفر سپرد آن‌وقت ما می‌توانیم بر آنها کنترل و نظارت کنیم. 
ادعای فاینانس ۱۰ میلیارددلاری خالی‌بندی است
زنگنه با اشاره به پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در کشور، اظهار كرد: برخی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ١٠ میلیارددلار فاینانس دارند، اما من اصلا با این افراد صحبت نمی‌کنم و می‌گویم اندازه من ١٠ میلیارددلار نیست، چون می‌دانم، خالی‌بندی است! و می‌گویم اگر می‌گفتی ٥٠٠ میلیون‌دلار دارم یا در حساب بانکی‌ شما سه میلیون‌دلار بود، می‌گویم بیا تا با هم صحبت کنیم.
گردشگری یکی از اولویت‌های برنامه ششم است
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم با بیان اینکه یکی از اولویت‌های برنامه ششم، گردشگری است گفت: هزارو ٥٠٠ پروژه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش گردشگری برنامه‌ریزی شده است.
مسعود سلطانی‌فر اظهار كرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که می‌تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفای نقش کند.
وی با اشاره به هزارو ٥٠٠ پروژه در حال اجرا در حوزه گردشگری بیان کرد: ارزش این پروژه‌ها که از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، ٤٠ هزار میلیارد تومان است که پیشرفتی از پنج تا ٩٥ درصد دارند و به طور میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ٤٥ درصد است.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: هزار‌و ٥٠٠ پروژه به ارزش ٣٠ میلیارد دلار نیز برنامه‌ریزی شده است و ایران با فرهنگ ١٠‌هزار‌ساله یک کشور موزه است.
به گفته سلطانی‌فر بخش گردشگری در حال رشد و توسعه است و همه کشورهای دنیا در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ به‌طوری‌که از ٢٥ میلیون گردشگر در سال ١٩٥٠، این میزان در سال ٢٠١٤ به حدود یک‌میلیارد‌و ٢٠٠ میلیون نفر رسیده است.

 
کد خبر 6120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =