بازگشت ۹۰ درصد از ارز صادراتی پتروشیمی ها به چرخه اقتصادی کشور

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ۱۵ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماهه امسال به دست آمده که ۹۰ درصد آن به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حسن عباس زاده» امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم نهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صادرات محصولات پتروشیمی در مقایسه با سال گذشته از نظر ارزش و حجم افزایش داشته است، افزود: سال گذشته در مجموع ۱۵ میلیارد دلار محصول پتروشیمی از کشور صادر شد که ۱۲.۷ میلییارد دلار آن به سامانه نیما عرضه شد.

وی تاکید کرد: شرکت های پتروشیمی به بازگشت ارزهای صادراتی به کشور متعهد هستند و گزارش سامانه بانک مرکزی نشان می دهد همه تعهدات خود را انجام داده اند.

عباس زاده گفت: همه ارزهای صادراتی پتروشیمی یا در قالب رفع تعهدات ارزی از طریق فروش ارز در سامانه بانک مرکزی بوده یا صرف خریدهای ارزی مربوط به تجهیزات، مواد اولیه یا کاتالیست های مورد نیاز شده است.

وی با اشاره به اینکه تهاتر ارز بین مجتمع های پتروشیمی وجود دارد، اضافه‌کرد: در هلدینگ خلیج فارس که درآمد ارزی بیشتری دارد، مجتمع های پتروشیمی که درآمد ارزی بالاتری دارند برای تامین ارز مورد نیاز طرح ها و پروژه های دیگر تهاتر انجام می دهند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان‌داشت: به طور مثال پتروشیمی تندگویان که تولیدکننده انحصاری پت در کشور است، ملزم به عرضه همه محصولات خود در بازارهای داخلی است و از این رو درآمد ارزی برای تامین تجهیزات و مواد اولیه خود را ندارد؛ بنابراین ارز مورد نیاز خود را از طریق تهاتر با سایر مجتمع های پتروشیمی تامین می کند.

وی تاکید کرد: اگرچه اکنون تهاتر در بین پتروشیمی های ههلدینگ ها انجام می شود اما در سال آینده این اجازه به کل صنعت پتروشیمی داده خواهد شد.

کد خبر 61243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =