چالش‌های اقتصادی ترکیه پس از حوادث تروریستی

پس از اتفاقات و حوادث تروریستی در ترکیه وضعیت روابط اقتصادی این کشور با سایر کشور‌ها با چالش‌هایی همراه شده است؛ به طوری که دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از افت ۳۵ درصدی مسافران هتل‌های پنج ستاره آنتالیا خبر داده است

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: ترکیه پس از اختلاف با روسیه و همچنین بعد از مسائل مربوط سوریه به لحاظ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با مشکل مواجه شد و در شرایط انفعالی قرار گرفت.

وی افزود: اکنون سرمایه‌گذاران ترکیه در بخش‌ سرمایه‌های کوچک و متوسط به کشور‌های دیگر گرایش پیدا کرده‌اند و سعی می‌کنند با شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری مشترک راه بیندازند. همچنین وزیر اقتصاد ترکیه عنوان کرده است که بحران به وجود آمده بین ترکیه و روسیه به لحاظ اقتصادی برای ترکیه اثر منفی داشته است.

ابراهیمی ادامه داد: طبق اعلام وزیر اقتصاد ترکیه، صادرات این کشور به روسیه در سال گذشته میلادی سه میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. او در واقع اشاره کرده که صادرات ترکیه به روسیه در مقایسه با صادرات ترکیه به سایر کشور‌های دنیا چندان زیاد نبوده است. اما از سوی دیگر شاهد هستیم که ترکیه برای جبران صادرات خود به روسیه به دنبال جایگزین کردن کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین،‌ چین و ژاپن است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده مبادلات بالای ترکیه با روسیه بوده است.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: ‌اخیرا ترکیه با پاکستان چارچوب قراردادی را تعیین کرده است که در واقع پیش قراردادی مربوط به تجارت آزاد بین ترکیه و پاکستان است. همچنین اگر آمارها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که حجم مبادلات ترکیه و پاکستان حدود یک میلیارد و 200 میلیون و دلار است، یعنی یک شانزدهم تجارت ترکیه با ایران.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رییس اتاق بازرگانی آنتالیا اعلام کرده است که درصد افت مسافران به ترکیه آنقدر زیاد شده است که به این باور رسیده‌اند که هتل‌هایشان نسبت به استاندارد جهانی بسیار زیاد و غیر اقتصادی ساخته شده است. همچنین گفته می‌شود که حضور مسافران در هتل‌های پنج ستاره آنتالیا 35 درصد افت پیدا کرده است؛ درصدی که بسیار قابل توجه است.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت آنتالیا به لحاظ اقتصادی عنوان کرد: باید توجه داشت که آنتالیا به غیر از گردشگری و توریسم بزرگترین مرکز صادرات میوه و تره‌بار ترکیه به روسیه بود اما در حال حاضر میزان صادرات این محصولات‌ به روسیه بسیار پایین آمده است و ترکیه دنبال بازارهای صادراتی جدید می‌گردد.

کد خبر 6129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =