فرصت های تجاری و ترانزیتی تهران-کابل

نصير احمد نور روز پنجشنبه در نشست بررسي راهكارهاي توسعه همكاري هاي مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي افغانستان و استان كرمان گفت: اقتصاد افغانستان آنگونه كه در قانون اساسي آن مورد تاييد قرار گرفته، اقتصاد بازار و به روي همه كشورها و ملت ها باز است

واردات کالاهای اساسی و غیراساسی، نقش کمرنگ دولت افغانستان در تامین مایحتاج مردم و نظارت بر قیمت‌ها، تعداد اندک کارخانجات تولیدی و اینکه بازار این کشور به صورت سنتی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود همگی از جمله ویژگی‌های بازار افغانستان است. پروژه‌های فراوانی در بخش خدمات فنی و مهندسی افغانستان وجود دارد که بخشی از آنها از طریق نهادها یا سایر کشورها تامین می‌شوند.

به گفته رایزن بازرگانی ایران در افغانستان وجود کانال‌های توزیع سنتی، پتانسیل بالا در تولید محصولات کشاورزی با توجه به وجود آب‌های فراوان در این کشور، وجود معادن، بازار مصرف 31 میلیون نفری، لزوم تقویت راه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل کالا این کشور را به منطقه‌ای خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

یکی از فرصت های سرمایه گذاری ایران در افغانستان نیز تشکیل کنسرسیوم های مشترک تولیدی ایرانی - افغانی با رویکرد سرمایه گذاری در صنایع غذایی و بخش سوخت و پتروشیمی است که در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بدلیل توجیه پذیری فنی و اقتصادی بالای آن صورت میگیرد؛ این کنسرسیوم ها می تواند زمینه های فعالیت سرمایه گذارای افعانی در این منطقه را افزایش دهد.

همچنین به گفته وزیر صنعت افغانستان، تولید مصالح ساختمانی و سیمان و فولاد از اولویت های افغانستان برای جذب سرمایه گذاری محسوب می شوند. در بخش معادن نیز به سبب ریسک پایین تر و زود بازه بودن معادن کوچک و متوسط اولویت سرمایه گذاری در این معادن برای ایجاد ارزش افزوده است. افغانستان در دو حوزه سنگ آهن و مس نیز دارای یکی از بزرگترین ذخایر در جهان است؛ در حوزه های طلا، سرب و روی، مولیبدن و لیتیوم همچنین ذخایر قابل توجهی در افغانستان وجود دارد اما هنوز مطالعاتی برای شناخت آنها صورت نگرفته است درصورتیکه که می توان با بهره گیری از ذخایر انرژی و تجارب منابع انسانی ایران امکان بهره برداری از این ذخایر را فراهم کرد.

از سوی دیگر تسهیل زیرساختهای ترانزیتی نیز به مثابه یک فرصت صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان مطرح خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، نصير احمد نور روز پنجشنبه در نشست بررسي راهكارهاي توسعه همكاري هاي مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي افغانستان و استان كرمان گفت: اقتصاد افغانستان آنگونه كه در قانون اساسي آن مورد تاييد قرار گرفته، اقتصاد بازار و به روي همه كشورها و ملت ها باز است.
وي گفت: با توجه به وضعيت افغانستان كه در مقابله با تروريسم و تكفيري ها هستيم دغدغه هاي امنيتي در اين كشور وجود دارد.
وي از افغانستان به عنوان ميدان رقابتي نام برد و افزود: در اين ميدان سرمايه گذاران ايراني بايد دست بالا را داشته باشند.
سفير افغانستان در تهران بيان كرد: در فضاي پسا برجام بسياري از موانعي كه موجود بوده از مسير راه برداشته شده است.
وي گفت: شرايط و فرصت براي حضور سرمايه گذاران ايراني در كشور افغانستان فراهم است و حضور آنها بستگي به آن دارد كه تا چه اندازه بتوانند حضور خود را در بازار افغانستان تثبيت كنند.
احمد نور افزود: در حال حاضر نيز توليداتي از ايران در بازارهاي افغانستان عرضه مي شود و بر سر سفره مردم اين سرزمين وجود دارد.
وي اظهار كرد: به حكم همجواري و هم زباني فرصت هاي خوبي براي توسعه همكاري ها بين ايران و افغانستان وجود دارد.
اين نشست با حضور محمد محقق معاون رئيس اجرايي دولت و سفير افغانستان در ايران، جمعي از فعالان اقتصادي و مسئولان استان در اتاق بازرگاني كرمان برگزار شد. 
محقق با هيات همراه شامگاه سه شنبه براي شركت در برنامه هاي دومين جشنواره سفره مشترك ايران و افغانستان و ديدار با مسئولان استان وارد كرمان شد. 

کد خبر 6137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =