واردات ۴ میلیارد دلاری

مشاور وزير جهاد كشاورزي و مجري طرح افزايش دانه هاي روغني كشور گفت: سالانه چهار ميليارد دلار ارز براي واردات روغن در كشور هزينه مي شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از ايرنا، عليرضا مهاجر عصر پنجشنبه در كارگاه آموزشي بذر كلزاي خارجي كه با حضور جمعي از مسئولان و كارشناسان بخش زراعت در مجموعه باغستان قزوين برگزار شد، افزود: با توجه به توصيه رهبر معظم انقلاب و دولت مبني بر توسعه كشت محصولات دانه هاي روغني و با توجه به نوسان هاي قيمت نفت بايد سعي كنيم شرايط مناسبي براي كشت و توسعه اين نوع محصول در كشور را فراهم كنيم.
وي اظهار كرد: خوشبختانه در دولت يازدهم سه هزار ميليارد ريال بودجه در نظر گرفته شده تا جهشي در گسترش كشت اين نوع محصول در كشور ايجاد شود.
به گفته مهاجر، با توجه به شرايط كم آبي و ميزان مصرف آب كلزا، كشت اين محصول در تناوب با كشت گندم گزينه مناسبي ميان دانه‌هاي روغني محسوب مي شود.
وي با اشاره به طرح 10 ساله وزارت جهاد كشاورزي براي خود اتكايي در توليد دانه‌هاي روغني، تصريح كرد: اين طرح از امسال آغاز شده و در نظر داريم تا طي اين مدت به خود اتكايي 70 درصدي در توليد دانه‌هاي روغني برسيم.
مشاور وزير جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: كارشناسان بخش كشاورزي مي توانند با انتقال دانش روز به كشاورزان و توصيه آنان به كشت ارقام مناسب در جهت گسترش توليد دانه هاي روغني در كشور، گام هاي اساسي بردارند.
مجري طرح افزايش دانه هاي روغني در ادامه به واردات سالانه 15 ميليون تن غلات به كشور اشاره و اضافه كرد: در صورت توسعه همه جانبه كشت غلات بسياري از مشكلات ما در اين زمينه مرتفع مي شود چرا كه واردات روغن به كشور برخي مشكلات را نيز به دنبال دارد.
مهاجر ادامه داد: كارشناسان و توليد كنندگان بخش كشاورزي بايد تلاش كنند تا ضمن توليد محصول با كيفيت، ضريب امنيت غذايي را نيز در كشور افزايش دهند.
وي در ادامه با بيان اينكه دانه هاي روغني ناشناخته هستند، افزود: درصد بالايي از مشكل توسعه كشت چنين محصولاتي با ساماندهي بازرگاني مرتفع شده و در اين صورت شرايط بازرگاني دانه هاي روغني نيز آسان و پايدار خواهد شد.
مهاجر 50 درصد روغن هاي وارداتي به كشور را مشكل دار عنوان و اضافه كرد: با توجه به اينكه روغن همواره از كالاهاي اساسي در كشور محسوب شده لذا بايد براي مصرف دانه هاي روغني مانند كلزا، آفتابگردان، سويا و كنجد در بين مردم فرهنگ سازي شود.
وي، روغن كلزا را يكي از باكيفيت ترين روغن ها در دنيا دانست و ادامه داد: اگر توليد روغن در كشور را بر مبناي كلزا پايه گذاري و كشت آن را توسعه دهيم در واقع موفق به تامين 70 درصد نياز كشور به روغن در داخل شده ايم.
مجري طرح افزايش دانه هاي روغني يادآور شد: وزارت جهاد كشاورزي برنامه ديگري براي توليد دانه هاي روغني سويا دارد كه بر اساس آن طي 10 سال آينده حداقل بيش از يك ميليون تن سويا در كشور توليد خواهد شد.
مهاجر در پايان خاطرنشان كرد: وزارت جهاد كشاورزي علاوه بر سويا و كلزا توليد دانه هاي روغني آفتابگردان و گلرنگ را نيز در دستور كار خود قرار داده است.
براساس اين گزارش، در اين كارگاه آموزشي يكي از كارشناسان دانه هاي روغني از كشور فرانسه و برخي ديگر از كارشناسان مطالبي را در جهت توسعه كشت اين محصول بيان كردند.

کد خبر 6145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =