تراز ۵ میلیارد دلاری بازرگانی کشاورزی در سال ۹۴

بر اساس گزارش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، همچنین ذخایر استراتژیك گندم از ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۶ میلیون تن افزایش یافته و این میزان ذخایر به معنی مقاوم شدن اقتصاد در برابر تكانه های خارجی است

تراز بازرگانی بخش كشاورزی در سال گذشته مثبت پنج میلیارد دلار بوده است. بر اساس گزارش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، همچنین ذخایر استراتژیك گندم از 300 هزار تن در سال 1392 به بیش از 6 میلیون تن افزایش یافته و این میزان ذخایر به معنی مقاوم شدن اقتصاد در برابر تكانه های خارجی است. خرید گندم با رشد 68 درصدی از 8.4 میلیون تن در سال 1392 به 1.8 میلیون تن در سال 1394 افزایش یافت.
در این رابطه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، درباره موفقیت وزارت جهاد كشاورزی در اجرای بند هفتم سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی امنیت غذایی و ذخایر استراتژیك گفته است: در سه سال گذشته، بخش كشاورزی همواره رشد اقتصادی مثبت داشت و حتی سال 94 كه رشد اقتصادی بخش خدمات بین صفر و یك و رشد اقتصادی بخش صنعت منفی بود، رشد اقتصادی بخش كشاورزی مثبت شد و این بخش توانست تا پایان سال 1394 به رشد مثبت یك تا 1.5 برسد.
به گفته وی، در سه سال گذشته تولیدات كشاورزی در بخش های مختلف 13.5 درصد افزایش داشت. همچنین در این مدت با رشد تولید چغندرقند، تولید شكر 300 هزار تن افزایش و واردات این محصول كاهش یافت. سخنگوی دولت یادآورشد: در این مدت تراز بازرگانی بخش كشاورزی از منفی هشت میلیارد دلار به منفی سه میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

وزیر جهاد كشاورزی پیش از این درباره برنامه های این وزارتخانه در تحقق اقتصاد مقاومتی گفته بود، در بخش كشاورزی نگاه ما به تراز غذاست كه تلاش داریم آن را از تراز منفی به صفر برسانیم. به گفته حجتی، در سال 1392 تراز غذای كشور 8.1 میلیارد دلار منفی بود كه سال 93 این رقم به 5.5 میلیار دلار منفی رسید؛ این بدان معناست كه تراز تجاری بخش كشاورزی 2.5 میلیارد دلار كاهش یافته است. وی افزود: تلاش داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی و طبق برنامه، با كمك تولیدكنندگان و دولت این تراز را به سمت صفر برسانیم و خوشبینیم در یك افق قابل قبول، این كار را با حفظ منابع پایه انجام دهیم.
وزیر جهاد كشاورزی، «كاهش واردات و افزایش صادرات محصولات كشاورزی، برنامه ریزی، ایجاد و بهره برداری از ظرفیت های جدید تولید محصولات كشاورزی مانند آبزی پروری با فن آوری پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 200 هزارتن در برنامه ششم توسعه، گسترش تعاملات و مناسبات با كشورهای جهان در زمینه كشاورزی، گسترش بكارگیری دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری در بخش كشاورزی و توسعه فعالیت شركت های دانش بنیان» را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بخش كشاورزی برشمرد.

وزیر جهاد كشاورزی با تاكید بر لزوم پیگیری و اجرای طرح های بخش كشاورزی در سال 95 گفت: دستاوردهای بخش كشاورزی در دولت یازدهم از نمونه های اقدام و عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
محمود حجتی با یادآوری اینكه رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید ضمن تاكید بر ضرورت توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خواستار اجرای طرح های تدوین شده بخش های مختلف در چارچوب اقتصاد مقاومتی شد گفت: رئیس جمهوری با بیان اینكه كاهش وابستگی كشور به خارج از مشخصه های اقتصاد مقاومتی است، از دستاوردهای بخش كشاورزی در ارتقای خوداتكایی و همچنین بهبود تراز غذایی كشور به عنوان شكل عملی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد كرد.
وی درباره خرید محصولات كشاورزی گفت: اتخاذ روشهای اجرایی برای خرید سریع كلزا و پرداخت به موقع از كشاورزان به منظور اجرای طرح 10 ساله افزایش تولید دانه های روغنی در مسیر اقتصاد مقاومتی و دستیابی به ضریب 70 درصدی خوداتكایی در تولید این محصول و كاهش وابستگی كشور به واردات روغن ضروری است.

با توجه به اهمیت بخش كشاورزی در اقتصاد كشور، معاون اول رئیس جمهوری یكی از مهمترین صحنه های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی را « امنیت غذایی، تامین ذخایر راهبردی و استراتژیك كشور اعلام و تاكید كرد كه بخش كشاورزی در این زمینه نقش مهمی دارد.
وی، از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی را «كمبود آب» در كشور بیان كرد و افزود: كاهش آب های زیرزمینی و فرونشست زمین نتیجه برداشت های نادرست و بیش از اندازه از سفره های زیر زمینی است كه باید مورد توجه جدی قرار گیرد. كشاورزی از بخش هایی است كه بیشترین استفاده از آب را دارد بنابراین باید برای بهره برداری بهتر از آن، به سمت آبیاری مدرن حركت كنیم؛ این كار به منابع مالی زیاد نیاز دارد كه همه باید به آن كمك كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه از دیگر اولویت های مهم كشور در سال 95 را كه در دستور كار دولت قرار دارد، كشت های گلخانه ای تمام صنعتی عنوان كرد و گفت: این كار سبب ایجاد اشتغال و همچنین صرفه جویی در آب و خاك می شود.
وی به بخش دامپروری و تولید پروتئین در كشور نیز اشاره كرد و گفت: خوشبختانه این بخش ها در حال حركت به سمت صنعتی شدن است؛ نابراین باید دغدغه تولیدكنندگان این بخش را برای تولید با كیفیت و همچنین بازارهای صادرات رفع كنیم.

کد خبر 6150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =