۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از خاش صادر شد

مدیر جهادکشاورزی خاش گفت: ۹۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای امسال از این شهرستان به خارج کشور صادر شده بطوریکه رتبه نخست را در این زمینه در سیستان و بلوچستان برخوردار است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، شیرزاد کمالی اظهار داشت: صادرات اغلب محصولات گلخانه‌ای خاش همواره رو به رشد بوده بطوریکه امسال نیز به لحاظ وزنی ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: این نهاد برای تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای با برگزاری دوره‌ آموزشی شیوه صحیح فرآوری، سورت و بسته‌بندی و همچنین برندسازی محصولات طبق استانداردهای جهانی دانش و مهارت مورد نیاز بهره برداران را به نحو مطلوب افزایش داده است.

مدیر جهادکشاورزی خاش افزود: بخش عمده صادرات محصولات کشاورزی بویژه گلخانه‌ای این شهرستان به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان و کویت بوده و همچنین قسمت اعظم صادرات محصول بادمجان به کشور روسیه انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اینک ۸۴ هکتار از اراضی خاش به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است.

کمالی افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از مزیت‌های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: در کشت گلخانه‌ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسانتر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می‌شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.

کشت گلخانه‌ای با صرفه‌ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.

شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.

از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

کد خبر 61620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =