تبادلات تجاری با افغانستان از مرز دوغارون در حال بازگشت به روال طبیعی گذشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: تبادلات تجاری ایران و افغانستان از مرز دوغارون - تایباد در حال نزدیک شدن به روند طبیعی گذشته است که تحقق این روند منجر به رونق اقتصادی بین ۲ کشور خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، ابوالفضل چمندی در حاشیه بازدید سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان از مرز دوغارون - تایباد افزود: تبادلات تجاری از طریق ترانزیت در جلسات کارشناسی ۲ طرف مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم با نگاه ۲۰ ساله و ترسیم افق تحولی جدید در تجارت بتوانیم سهم ایران و افغانستان را برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی زمین به وسعت ۳۵۰ هکتار زمین از سوی ایران و ۳۵۰ هکتار زمین در افغانستان برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ۲ کشور شده که می‌تواند نقش موثری برای تولید و انتقال فناوری بین ۲ کشور شود و این موضوع به الگویی مشترک بین سایر کشورها، تبدیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: تجارب خود را می‌توانیم با کشور افغانستان در میان بگذاریم و اگر تسریع در تصمیم گیری بین ۲ کشور شود می‌تواند به ایجاد مسیر بهتری برای آینده ۲ کشور رقم بزند که امیدواریم خط ریلی ۲ کشور تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد و نخستین قطار کالاهای ترانزیت و صادرات را وارد افغانستان کند.

وی افزود: تبادلات تجاری از طریق ترانزیت در جلسات کارشناسی ایران و افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم با نگاه ۲۰ ساله و ترسیم افق تحولی جدید در تجارت بتوانیم سهم ۲ کشور برای ترانزیت را برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

چمندی با بیان اینکه می‌توانیم تجارب خود را با افغانستان در میان بگذاریم اظهار داشت: تسریع در تصمیم گیری برای توسعه روابط بین ۲ کشور می‌تواند به ایجاد مسیر بهتری برای آینده ۲ کشور تبدیل شود.

وی افزود: در همین راستا امیدواریم خط ریلی خواف - هرات تا پایان سالجاری به بهره‌برداری برسد و اولین قطار کالاهای ترانزیت و صادرات از ایران را وارد افغانستان شود.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان‌های صالح آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد و شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است.

تا پیش از تابستان ۱۴۰۰ و قبل از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شد.

کد خبر 61624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =