پیشی گرفتن رشد درآمدهای مالیاتی از تورم/ شناسایی حساب‌های مشکوک تجاری

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امسال تولید ناخالص ملی به قیمت جاری ۴۶ درصد رشد یافته و وصول مالیات با ۵۵ درصد رشد، ۹ واحد درصد از ارزش اسمی ناخالص داخلی جلوتر است.

به گزارش اگزیم نیوز، «داود منظور» امروز (سه شنبه) در حاشیه همایش «تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای اشخاص حقوقی» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال حدود ۴۳ درصد شاخص عمومی قیمت‌ها و سه درصد بخش واقعی اقتصاد رشد یافته است که در جمع ۴۶ درصد رشد را شاهد هستیم.

وی افزود: مالیاتی که امسال وصول کرده ایم ۵۵ درصد رشد یافته که اکنون حدود ۹ واحد درصد رشد مالیات از رشد اسمی ناخالص داخلی پیشی گرفته است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در کنار سامانه مودیان جریان پولی اقتصاد را رصد می کنیم، گفت: اولین گام سامانه مودیان، ساماندهی دستگاه های پذیرنده بود که تلاش می کنیم پذیرنده‌ها را به سامانه مودیان متصل کنیم.

وی افزود: خرید و فروش‌هایی که خارج از دستگاه های پذیرنده و به صورت چک، انتقال به حساب، کارت و به کارت و فروش های نسیه انجام می شود را نیز بررسی می‌کنیم.

منظور با اشاره به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: زمانی که فعال اقتصادی خرید و فروش انجام می دهد باید در حساب تجاری ضبط کند، بانک مرکزی لیست حساب‌های تجاری را به بانک‌ها اعلام کرده و ۱۵ مشوق های برای صاحبان حساب های تجاری قرار داده است.

وی تاکید کرد: مبنای حساب تجاری این است که یک مودی حساب را به عنوان حساب فروش اعلام می کند اکنون هشت میلیون حساب تجاری ثبت شده است. از این رو مبالغی که به حساب‌های تجاری واریز می شود به عنوان فروش و مبالغی که به حساب های غیرتجاری واریز می‌شود مصارف شخصی است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مردم از حساب‌های شخصی خود و دیگران برای عملیات تجاری استفاده نکنند، گفت:تراکنش هایی که بیش از آستانه های تعریف باشد مشکوک به تجاری حساب و از سوی بانک مرکزی کنترل می‌شود و ریزتراکنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی از شناسه‌دار کردن کالاها و خدمات خبر داد و گفت: یکی از اتفاق های مهمی که در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی افتاد، شناسه‌دار کردن کالاهاست. هدف ما این است که تمام کالاها و گونه های آنها دارای شناسه اختصاصی و اقتصادی باشند.

منظور عنوان کرد: با وزارت صمت همکاری هایی صورت گرفته است و تعداد شناسه های اختصاصی افزایش پیدا کرده است. براساس آخرین اطلاعات از وزارت صمت، ۹۰۰ هزار کالا شناسه اختصاصی، ۳۷ هزار شناسه عمومی و یک هزار و ۵۰۰ شناسه خدمات اختصاصی دریافت کردند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل شناسه‌دار کردن کالا و خدمات را حل کرده‌ایم، گفت: با ذی نفعان و دستگاه های اجرایی پایانه‌های فروشگاهی جلسه‌های منظم داریم که شامل وزارت صمت، ارتباطات، اطلاعات و خود سازمان مالیاتی و بانک مرکزی هستند در کارگروه راهبری تبادل اطلاعات می‌کنیم.

کد خبر 61726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =