۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۵

خانه ملت صبح امروز در نخستین نشست علنی بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۵، با ارائه نظرات نمایندگان موافق و مخالف، کلیات بودجه را زیر ذره‌بین خود قرار داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز،  نمایندگان مجلس  شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه(22 فروردین ماه) بعد از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه 95 با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 6رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه بودجه 95 موافقت کردند.

بر این اساس، موافقان کلیات لایحه بودجه، شفافیت، توجه به تولید ملی، ایجاد اشتغال و مسکن را از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه دانستند و مخالفان نیز عدم هماهنگی لایحه پیشنهادی با اقتصاد مقاومتی را مهمترین ضعف لایحه پیشنهادی دانستند.

میرقسمت موسوی، سیدمحمدحسین میرمحمدی، محسن علیمردانی، عبدالرحمان رستمیان، نادر قاضی‌پور، مهرداد لاهوتی، علیرضا سلیمی،‌ حسن کامران، عوض حیدرپور و سیدمهدی موسوی‌نژاد به عنوان مخالف لایحه بودجه صحبت و سبحانی‌فر،‌ قربانی، جلیلی،‌ تابش، موسوی لارگانی،‌ مصری،‌ ثروتی،‌ صابری،‌ نگهبان سلامی،‌ عثمانی و پیرموذن از لایحه بودجه دفاع کردند.

دیدگاه های یکی از موافقان و یکی از مخالفان لایحه بودجه95 و نیز اظهار نظر سخنگوی دولت درپی می آید:

بر اساس این گزارش، محمدرضا پورابراهیمی ضمن ارائه گزارشی در خصوص بررسی لایحه بودجه سال 95 در این کمیسیون اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که مد نظر کمیسیون تلفیق بودجه قرار داشت تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور بود. زیرا بنیه‌ی دفاعی کشور نیازمند بود تا بتوانیم به جز ارقامی که در سایر بخش‌ها برای آن اختصاص داده شده است منابعی در نظر گرفته شود که مبنای تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران برای سال 95 باشد.

وی افزود: با توجه به این که سقف منابع درآمدی بودجه افزایش یافت علاوه بر رقم‌های مصوب قبلی 5000 میلیارد تومان نیز به منظور تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور اختصاص یافته و در این کمیسیون مصوب شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین اظهارکرد:‌ از جمله موضوعاتی که در خصوص بودجه دفاعی کشور مورد بررسی قرار گرفت حوزه‌های مربوط به نیروی قدس سپاه، حوزه‌ موشکی کشور، نیروی دریایی، ارتش، هوانیروز و نیروی انتظامی بوده است که بر اساس اعتبار تخصیص یافته محور تصمیم هم ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود که با یک اشراف نسبت به این مهم اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس در خصوص صندوق توسعه ملی گفت: کمیسیون معتقد بود مبنای تصمیم دولت از فروش نفت، سیاست‌های مقام معظم رهبری است. لذا دولت اعلام کرد که هماهنگی انجام شده تا سهم صندوق توسعه ملی و فروش نفت از 30 درصد به 20 درصد کاهش یابد، اما مجوزی به کمیسیون ارائه نشد.

وی افزود: اخیرا اطلاع پیدا کردیم در دیدار اخیر سران قوا با رهبری این بحث مطرح شده است و شخص رئیس جمهور مجوزی را از رهبری بر اساس کاهش سهم صندوق از فروش نفت یعنی 30 درصد به 20 درصد کسب کرده است. امروز هم منتظر هستیم تا در خصوص این موضوع آقای لاریجانی و نوبخت توضیح دهند که ما بر اساس این مجوز عمل کنیم.

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه شاکله‌ بودجه‌ 95 شبیه سال 94 و سالهای قبل از آن بوده است و در بخش منابع بودجه‌ی عمومی، منابع نفت و منابع مالیاتی و فروش اوراق بهادار در نظر گرفته شده و در بخش‌های هزینه‌ای نیز در سه محور مصارف بودجه‌ای، هزینه‌ای و عمرانی و بازخرید اوراق بهادار مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در مجموع مصوبه کمیسیون تلفیق و تصمیمی که اتخاذ شده بر اساس شاکله‌ای بوده که بتوانیم متناسب با آن عمل کنیم. به عنوان مثال در بحث نفت دولت پیشنهادات خود را برای قیمت 40 دلار فروش نفت و 2 میلیون و 250 هزار بشکه در روز با دلار 2907 تومان مطرح کرده است که تمام این موارد عینا به تصمیم کمیسیون تلفیق رسید.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: آنچه در کمیسیون تلفیق نهایی شد بر این مبنا بود که صرف منابع دولت افزایش یافت، یعنی از 267 هزار میلیارد تومان به 292 هزار میلیارد تومان افزایش اعمال شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مورد هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادات و یا اشاره‌ی خاصی انجام نشده بود گفت: در کمیسیون تلفیق با توجه به اهمیت اشتغال و تولید در کشور به استناد قانون هدفمندی یارانه‌های، منابع پرداختی بر اساس خانوارها انجام می‌شود لذا پیشنهاد شد 70 درصد جمعیت کشور یارانه دریافت کنند و 30 درصد مابقی کسانی هستند که پردرآمد شناخته شده و یارانه‌شان قطع می‌شود و این یارانه صرفا به اشتغال و تولید پرداخته خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی نیز گفت: یکی از مواردی که در بودجه مورد بررسی قرار گرفت عدم تعرض به سیاست‌های پولی بود و مطرح کردیم که بودجه جایی برای این بحث‌ها نیست. ما در سال گذشته هم تمام تلاشمان را کردیم تا بحث جداسازی احکام از بودجه مطرح شود که این اتفاق هم افتاد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی با مخالفت مجلس هم صورت گرفت و نهایتا در کمیسیون رای نیاورده و حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 95 هم‌چنین کاهش سهم نفت از بودجه عمومی را از ویژگی های این لایحه عنوان کرد.

این گزارش می افزاید: محمدرضا پورابراهیمی که در جریان دفاع از کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی امروز سخن می گفت، ضمن قدردانی از تعامل دولت با کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق توانست در تعامل با دولت، لایحه بودجه را در 25 جلسه نهایی کند.

وی افزود: تلاش کمیسیون این بود که با توجه به محدودیت های زمانی بتوانیم بیشترین تغییرات را متناسب با سیاست های کلان اقتصادی کشور در بودجه اعمال کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 95 افزود: یکی از نکات مهم در بودجه 95، عدم افزایش تعرفه ها بود. ما در کمیسیون تلفیق هیچگونه افزایش تعرفه ای را مصوب نکردیم.

پورابراهیمی کاهش چشمگیر احکام در بودجه را از دیگر ویژگی های این لایحه عنوان و خاطرنشان کرد: در سال های گذشته احکام غیربودجه ای وقت مجلس را می گرفت و ما امسال تلاش کردیم کمترین میزان احکام غیربودجه ای را در لایحه داشته باشیم.

وی کاهش سهم نفت از بودجه عمومی، پیش بینی اعتبار برای طرح های نفت و گاز با اولویت منابع مشترک، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، پرداخت بدهی دولت به بخش های خصوصی و تعاونی و تسویه تعهدات صندوق فولاد را از دیگر ویژگی های بودجه 95 دانست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 95 در پایان با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی در بودجه 95 مورد توجه قرار گرفته، از نمایندگان خواست به کلیات بودجه 95 رای بالایی دهند.

نقص بودجه 95 در بخش‌های بیکاری، تولید داخلی و توازن منطقه‌ای مناطق محروم

میرقسمت موسوی نماینده مخالف لایحه بودجه بر پاسخگو نبودن لایحه بودجه 95 در رفع موانع تولید، استفاده از کالاهای داخلی و متوازن ساختن مناطق محروم تأکید کرد.

 میرقسمت موسوی در سخنان خود با اشاره به تأخیر لایحه بودجه، عنوان کرد: یکی از مواردی که در سال‌های 94 و 95 با آن مواجه هستیم بحث بیکاری است. بیکاری یکی از مشکلات عمده‌ای است که در جامعه وجود دارد. در این مورد بحث‌های زیادی می‌شود و نظریات بسیاری مطرح می‌شود اما در عمل یکی از مشکلات ما همین مسأله است.

او ادامه داد: یکی از نقص‌های بودجه سال 95 این است که بیکاری چگونه باید برطرف شود؟ دولت چه تمهیداتی در بودجه برای رفع بیکاری قرار داده است؟ این بودجه چقدر برای رفع دغدغه جوانان عملیاتی است؟

این نماینده مجلس همچنین گفت: بحث دیگر مربوط به واحدهای تولیدی در کشور است. در شعار همه به آن می‌پردازند. همیشه می‌گوییم سرمایه در گردش برای رفع موانع تولید لازم است، اما در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی یا تعطیل و یا نیمه‌تعطیل هستند. در این شرایط چگونه می‌خواهند با کالاهای دنیا رقابت کنند؟ اکثر این واحدها ورشکسته هستند و برخی صاحبان آنها در زندان‌اند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات کارگران باشند.

موسوی تأکید کرد: آیا در سال 95 بودجه می‌تواند تولید داخلی را رونق بخشد؟ چه اقدام و عملی در این رابطه در بودجه دیده می‌شود؟ چگونه می‌خواهیم تولید را رقابتی و مردم را به مصرف کالاهای داخلی تشویق کنیم؟ یکی دیگر از نقص‌های بودجه 95 همین مسأله است. همیشه گفته‌ایم باید برای تولیدات داخلی فرهنگ‌سازی کنیم؛ بودجه 95 باید بیشتر به این مسأله می‌پرداخت اما این کار انجام نشده است.

موسوی در ادامه به بحث مناطق محروم در بودجه سال 95 اشاره کرد و افزود: در ماده 180 برنامه پنجم توسعه بحث متوازن‌سازی مناطق محروم مطرح شد تا دولت مبلغی را از بودجه کل کشور به این مناطق اختصاص دهد تا به مرور زمان مناطق محروم برخوردار شوند. دولت در سال‌های گذشته این کار را نکرد. فقط در سال 93 چنین مبلغی پرداخت شد و در سال 94 ریالی به این مسأله اختصاص داده نشد.

سپس او این پرسش را مطرح کرد که تا چه زمانی توازن منطقه‌ای و مناطق مرزی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گفت: بودجه سال 95 به توازن منطقه‌ای توجه نکرده است.

لایحه بودجه 95 در راستای اقتصاد مقاومتی است

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در جریان بررسی کلیات بودجه 95 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار کرد: لایحه بودجه 95 نسبت به سال 94 که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد دارای رشد 13 درصدی است که با توجه به نرخ تقریبی تورم 11 درصد و عملکرد بودجه 201 هزار میلیارد تومانی در سال 94، ارقام در نظر گرفته شده در بودجه 95 غیر واقع بینانه نیست.

وی افزود: همچنین ما در سالی هستیم که برای خروج از رکود و کمک به اشتغال نیازمند کمک به مخارج دولت داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ارقام بخش مصارف بودجه 95 تصریح کرد: بر همین اساس میزان اعتبارات بخش هزینه‌ای 12.9 درصد و بخش تملک دارایی سرمایه‌ای 17.3 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته است و می‌تواند اعداد واقع بینانه‌ای باشد. البته کمیسیون تلفیق به طور کلی 26 هزار و 500 میلیارد تومان به بخش مصارفی این بودجه اضافه کرد.

نوبخت با بیان این که نسبت مالیات به تولید ناخالص در بودجه سال جاری 7 در نظر گرفته شده بود که کمیسیون تلفیق آنرا به 7.2 درصد اضافه کرد ادامه داد: اجرای بودجه باید در راستای تحقق اهداف و سیاست‌هایی باشد که در قانون بودجه دنبال می‌شود و در این میان مهمترین سیاستی که می‌توانید از دولت شما نمایندگان دنبال کنید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی به تشریح ویژگی‌های بودجه 95 نسبت به تطابق آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: در لایحه بودجه سال 95 رشد اقتصادی 5 درصد، تورم 10.5 تا 11 درصد و میزان بیکاری بین 10 تا 11 درصد و رشد سرمایه گذاری پیش بینی شده است که هر کدام از این ها از موارد تاکید شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و ما باید ببینیم با این اهداف آیا تک تک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این بودجه تبیین شده یا خیر.

سخنگوی دولت ادامه داد: همان طور که می‌دانید یکی از تاکیدات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رشد مستمر اقتصادی است که با توجه به اینکه در سال 94 ما دارای رشد اقتصادی مثبت یک درصد بودیم برای سال جاری نیز رشد اقتصادی 5 درصد را پیش بینی کردیم.

نوبخت در رابطه با نحوه تحقق رشد 5 درصدی اقتصاد نیز گفت: ما در نظر داریم این میزان رشد اقتصادی را از طریق درون‌زایی و با فعال کردن واحدهای تولیدی محقق سازیم در حالی که ما الان 36 هزار واحد تولیدی داریم و از این تعداد 7 هزار واحد تولیدی که می‌تواند 132 هزار شغل ایجاد کند نیازمند سرمایه در گردش و مساعدت دولت است که ما در سال جاری برای فعال کردن این تعداد واحد تولیدی نهایت اهتمام خود را خواهیم داشت.

وی دانش بنیانی را یکی دیگر از مولفه‌های مهم ذکر شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: در همین رابطه در بودجه 95 حدود 600 هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دادیم و 12 هزار میلیارد تومان بودجه تحقیقات کشور نسبت به سال 94 افزایش را نشان می‌دهد و برای نخستین بار در طول سالیان گذشته سهم تحقیقات به یک درصد تولید ناخالص کشور رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه عدالت محوری از دیگر موارد ذکر شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که دولت در این بودجه تمهیدات خوبی را پیش بینی کرده گفت: ما برای تحقق عدالت سه رویکرد را در امور اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای دنبال می‌کنیم .

نوبخت ادامه داد: در امور اقتصادی نیز علیرغم افزایش 12 درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان کسانی که حقوقشان زیر یک و نیم میلیون تومان باشد شامل افزایش حقوق 20 درصدی خواهند بود.

 

وی تاکید کرد: برای ایجاد توازن منطقه‌ای در کشور بیش از 6 هزار میلیارد تومان اعتبار در این بودجه تخصیص داده شده و به دنبال این هستیم که با تخصیص اعتبارات ویژه با پدیده‌های اجتماعی و همچنین نسبت به حاشیه نشینی اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم و برای برخی از استان‌ها نیز از جمله خوزستان، سیستان، کرمان، ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و ... نگاه خاصی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در لایحه بودجه 95 حدود هزار میلیارد تومان برای توسعه صادرات در نظر گرفته شده است افزود: برای آبرسانی به روستاهای کشور یک هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفتیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: تمامی آن مواردی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که می‌شد در ظرف یک بودجه یک ساله آن را گنجانید در نظر گرفتیم و تردید نداریم که شما نمایندگان مجلس با نظر مثبت به این لایحه ما را در تصویب هر چه بهتر این لایحه یاری خواهید کرد.

گفتنی است که مجلس شورای اسلامی از صبح روز یکشنبه؛ 22 فرودین جلسه علنی خود را برای بررسی بودجه سال 95 در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز کرد؛ بنابراین کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه نخواهند داد.

 

کد خبر 6180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =