سیاست‌های جدید بانک مرکزی، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز را کاهش داد

ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که سیاست‌های جدید بانک مرکزی، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز را کاهش داد و کارشناسان بر این باورند که تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در کنار افزایش جذابیت سایر بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری منجر به ادامه روند نزولی قیمت ارز خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تحویل ارز به متقاضیان خرید دلار دولتی (با کارت ملی) تنها از طریق واریز به حساب ارزی امکان‌پذیر خواهد بود و صرافی‌ها دیگر امکان تحویل اسکناس دلار به متقاضیان را نخواهند داشت.

سیاستی که در کنار دیگر تدابیر اندیشیده شده، هزینه سوداگری در بازارهای ارز را بالا برده است و به میزان زیادی از جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاری کاسته است.

در این خصوص باید توجه داشت، طی ماه‌های گذشته، برخی افراد سودجو ازطریق اجاره کارت ملی افراد در ازاء مبالغ ناچیز، اقدام به جمع‌آوری ارز از بازار می‌کردند تا با در اختیار گرفتن بخش زیادی از منابع موجود در بازار، ارز را باقیمت‌های کاذب و غیرمتعارف به فروش رسانند.

رویه‌ای که با اقدام بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت تحویل اسکناس به خریداران، دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود و هزینه فعالیت در بازار ارز برای دلالان و سوداگران را به شدت بالا برده است.

از طرفی، شروع عرضه ربع سکه بانک مرکزی در مرکز مبادله ارز و طلا، عامل مهمی است که بخش زیادی از تقاضا در بازار ارز را به سمت خود خواهد کشید و سمت تقاضا را در این بازار به شدت تضعیف خواهد کرد.

در سمت عرضه نیز با توجه به جذابیت قیمت ربع سکه عرضه شده در مرکز مبادله و همچنین انتظارات در خصوص بازدهی بیشتر در بازار سهام، انتظار می‌رود افراد نسبت به نقدکردن هرچه سریع‌تر دلارهای در دست خود اقدام کنند که این موضوع تقویت عرضه ارز در بازار را به دنبال خواهد داشت.

از نظر فعالین بازار سیاست‌های جدید بانک مرکزی، آغاز روند نزولی در بازار ارز را در پی داشته است به طوری که قیمت این ارز تنها طی ۲ روز گذشته بیش از پنج هزار تومان کاهش یافته است.

کارشناسان بر این باورند، تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در کنار افزایش جذابیت سایر بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری منجر به ادامه روند نزولی قیمت ارز خواهد شد.

کد خبر 62110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =