پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا با راه‌اندازی قرارداد آتی شمش طلا

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد شفافیت در اقتصاد و بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در همین زمینه فردا (یکشنبه) معاملات آتی شمش طلا در بورس کالا آغاز می‌شود تا از این طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای طلا نیز راهی این بازار شوند.

به گزارش اگزیم نیوز، «همایون دارابی» امروز (شنبه) در گفت‌وگویی با اشاره اینکه قراردادهای آتی یکی از ابزارهای پوشش ریسک در برابر نوسان‌های غیر قابل پیش‌بینی به حساب می‌آید، اظهار داشت: راه‌اندازی قراردادهای مشتقه روی دارایی‌های پایه مختلف همچون زعفران، زیره، پسته، کاتد مس، نقره، سکه، صندوق طلا و اقبال سرمایه‌گذاران و افزایش چشمگیر معاملات برخی از این دارایی‌ها، بیانگر وجود ظرفیت بالا برای توسعه بازار مشتقه در اقتصاد ایران است.

دارابی افزود: بورس کالای ایران در چند سال گذشته با اولویت و اهمیت دادن به ابزارهای مختلف مدیریت ریسک به دنبال متنوع سازی و پوشش ریسک سرمایه‌گذاران بوده به طوری که اخیراً معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سبد دارایی سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

جذابیت‌ بالای قرارداد آتی سپرده شمش طلا برای سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه راه‌اندازی قرارداد آتی سپرده شمش طلا جذابیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد، گفت: با راه‌اندازی قراردادهای آتی شمش طلا به دلیل ماهیت دارایی پایه آن که مستقیماً وابسته به طلای جهانی و دور از سفته‌بازی‌های بی‌پشتوانه و حباب کمتر قیمتی است، جذابیت معاملات شمش طلا ۲ چندان می‌شود.

وی همچنین افزود: از فردا (یکشنبه ۲۰ فروردین) با راه‌اندازی معاملات آتی شمش طلا، یک ابزار جذاب به بازار طلای کشور اضافه می‌شود تا امکان پوشش ریسک نوسانات قیمت طلا در آینده برای بازیگران مختلف بازار طلا فراهم شود.

دارابی گفت: سرمایه‌گذاران با گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش در قراردادهای آتی می‌توانند از فرصت‌های آربیتراژی بهره بگیرند و هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی قیمت طلا، سود به دست آورند؛ همچنین این بازار به دلیل داشتن اهرم معاملاتی، فرصت کسب سود و زیان چند برابری را فراهم می‌کند و از این رو داشتن دانش کافی نسبت به کارکردهای قراردادهای آتی از ملزومات ورود به این معاملات است.

متنوع‌سازی ابزارهای مالی در جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با متنوع‌سازی ابزارهای مالی در جهت پوشش ریسک سرمایه‌گذاران در بستر شفاف بورس کالا، دولت می‌تواند با تصویر روشن از دورنمای بازارهای سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری منطقی و به دور از هیجان را برای برقراری تعادل بازارها و سوق سرمایه‌ها از بازارهای غیرسمی به بازاری شفاف و رسمی انجام دهد.

بورس کالای ایران پس از راه‌اندازی موفق گواهی سپرده شمش طلا در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ در نظر دارد در ابتدای سال ۱۴۰۲ معاملات قراردادهای آتی شمش طلا را در بازار مشتقه بورس کالای ایران به بازار سرمایه معرفی کند.

این شروع پرقدرت در ابتدای سال ۱۴۰۲، بر پایه ۱۵ سال تجربه در طراحی و اجرای قراردادهای مشتقه است.

بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۷ بازار قراردادهای مشتقه را ایجاد کرد و طی این سال‌ها قراردادهای متنوعی را بر روی دارایی‌های پایه مختلف با موفقیت راه‌اندازی کرده است.

یکی از قراردادهای آتی موفق در بورس کالای ایران که در دوره معاملاتی خود مورد استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه قرار داشت، قرارداد آتی سکه طلا بود و پس از آن در سال ۱۳۹۷ قراردادهای‌ آتی زعفران راه‌اندازی شد که می‌توان از آن به عنوان اولین تجربه موفق قراردادهای آتی محصولات کشاورزی در کشور یاد کرد.

همچنین در این زمینه «رحمان آراسته»، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در روزهای پایانی سال گذشته اعلام کرده بود: پس از راه‌اندازی موفق معاملات گواهی سپرده شمش طلا طی هفته گذشته، طبق اطلاعیه جدید بورس کالا معاملات قراردادهای آتی شمش طلا نیز از ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ راه‌اندازی می‌‎شود.

کد خبر 62186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =