دشواری تامین مواد اولیه با نوسان نرخ ارز

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: نوسان نرخ ارز و بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی تامین مواد اولیه را برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، امیر عسگری راد اظهار داشت: چند نرخی بودن ارز یکی از چالش‌های اصلی در حوزه تولید بودهو موجب شده تا تولیدکننده داخلی توان رقابت با کالای مشابه خارجی را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تولیدکننده داخلی باید مواد اولیه را با نرخ ارز آزاد تهیه کند، در حالی که کالای ساخته شده وارداتی در این حوزه ارز ترجیحی دریافت می‌کند، افزود: اگر قرار باشد به مواد اولیه هم ارز ترجیحی اختصاص یابد، شرکتی منتفع خواهد شد که عمق ساخت داخل کمی دارد و بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کند؛ در این صورت، افزایش عمق ساخت داخل و افزایش تولید اتفاق نمی‌افتد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه بهتر است ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی حذف و حمایت مستقیم از بیمار از طریق بیمه‌های درمانی صورت گیرد، گفت: بیش از ۲ ماه است که ارز تجهیزات پزشکی بلاتکلیف است و هر روز با یک بخشنامه و دستورالعمل بانک مرکزی مواجه هستیم و تولیدکنندگان در تامین ارز مورد نیاز خود دچار سردرگمی شده اند.

وی افزود: برای حمایت از تولید بهتر است دولت یک نرخ مشخص و مصوب داشته باشد و اگر نیاز به حمایت درمانی در اقشار جامعه را احساس می‌کند، آن را از طریق یارانه‌های دیگری در اختیار مردم قرار دهد.

کد خبر 62218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =