شفافیت و اطلاع‌رسانی گام نخست مبارزه با فساد است

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، شفافیت و اطلاع‌رسانی را گام نخست مبارزه با فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و به تبع آن حمایت از تولید دانست و بازنمایی اقدامات ضد فساد و مقابله با فرار مالیاتی و اقتصاد پنهان و غیررسمی را عامل مهمی جهت فسادستیزی در راستای شفافیت و عدالت مالیاتی برشمرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از سازمان امور مالیاتی کشور، داود منظور فساد را خط قرمز سازمانی خواند و گفت: اصلاح و تحول در نظام اداری کشور از جمله نظام مالیاتی نیازمند برنامه‌ریزی‌های کارشناسی، شفافیت و مداومت جدی در مبارزه با فساد است.

وی با اشاره به‌ ضرورت تبیین اقدامات سازمانی در راستای مبارزه با فساد و فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و حمایت تمام‌قد از بخش تولید اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور در جهت تحقق شعار سال گام برمی‌دارد و در این مسیر برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمایت اثربخش از تولید را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر اقتصاد، هوشمندسازی مالیاتی و داده‌محوری را گام‌های مهم سازمان امور مالیاتی کشور برای ایجاد عدالت مالیاتی و افزایش رضایتمندی مردم در دوره تحولی دانست و گفت: برای گذار از مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند و ایجاد شفافیت اطلاعاتی، باید به سمت داده‌محوری و سامانه محوری حرکت کرد.

منظور یکی از رویکردهای اصلی در مبارزه با فساد اداری را شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دانست و افزود: یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد فساد، شفافیت و اعلام آن است. چرا که موجب شرمساری فرد مرتکب می‌شود و افشای ارتکاب جرم خود یکی از راه‌های جلوگیری از ارتکاب مجدد این جرم و تقویت سلامت اداری است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد، اظهار داشت: رسانه ابزار مناسبی برای تبیین و روشنگری افکار عمومی بوده و رسانه‌های جمعی بـه دلیـل تخصـص و ابزارهـایی کـه در اختیـار دارند می‌توانند نقش مهمی در شفاف‌سازی اخبار و کنترل فساد داشته باشند؛ لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها مشوق و حامی سازمان‌هایی باشند که شفافیت را در اولویت قرار داده‌اند.

منظور با بیان اینکه، شفافیت به‌تنهایی کافی نیست و مجموعه‌ای از اقدامات باید انجام گیرد تا با همراهی شفافیت در حوزه‌های مختلف بتواند جلوی فساد را بگیرد، گفت: برنامه‌ریزی بر اساس شاخص‌هایی مانند مطالبه عمومی، شناسایی گلوگاه‌های فساد، رصد دائمی و از طرفی دیگر تلاش برای حل مشکلات معیشتی کارکنان، باید همگی با یکدیگر همراه باشد تا بتواند جلوی فساد را به‌صورت ریشه‌ای بگیرد.

کد خبر 62246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =