عزم جدی دولت برای عرضه عمومی شرکت‌های سهامی عام پروژه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرایط فعلی بازار سرمایه از عزم جدی وزارت اقتصاد و این سازمان برای عرضه عمومی شرکت‌های سهامی عام پروژه خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، مجید عشقی امروز (چهارشنبه) در حاشیه سفر به کرمان و بازدید از شرکت ملی صنایع مس ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به اقبال و شرایطی که امسال در بازار سرمایه حاکم است می‌تواند نقش پررنگی را در تامین مالی شرکت‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در تلاش هستیم تا به طور حتم شرکت سهامی عام پروژه که در وزارت اقتصاد و سازمان بورس مورد بحث قرار گرفته بود را به سمت عرضه عمومی برسانیم تا تامین مالی انجام دهیم.

رییس سازمان بورس گفت: نباید به این بسنده کنیم که اگر جریان نقدینگی شرکت‌ها قوی است به دنبال انتشار اوراق نباشند، بلکه اوراق به سرعت اجرای پروژه‌ها کمک می‌کند؛ به همین دلیل انتشار اوراق باید جزو برنامه قرار داشته باشد.

عشقی اضافه کرد: بازار سرمایه از سال‌های گذشته کمک‌کننده به سایر شرکت‌ها بوده است و به هیچ عنوان نگاه ما به بورس کالا یک طرفه نیست.

وی گفت: باید اقدامی صورت بگیرد تا قیمت‌گذاری کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود، به صورت منصفانه باشد و به طور حتم از رانت جلوگیری شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه سابقه فروش محصولات شرکت ملی مس و سایر صنایع در بازار سرمایه به سال‌ها قبل برمی‌گردد، گفت: قطعاً در بورس‌های کالایی موضع سازمان این است که محصولات عرضه شده به نحو منصفانه‌ای قیمت‌گذاری شود تا از توزیع رانت بی‌هدف جلوگیری شود.

عشقی بیان کرد: متأسفانه بعضاً اتخاذ برخی سیاست‌ها سبب می‌شود قیمت کالایی که یک بازار رسمی و شفاف دارد، کنترل شود درحالی‌که در این سیاست زنجیره‌های بعدی و همین‌طور قیمتی که مصرف‌کننده، کالا را دریافت می‌کند مغفول می‌ماند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی درباره قیمت کاتد مس نیز گفت: کاتد مس در بورس کالا به صورت رسمی و در فرآیندی شفاف کشف قیمت می‌شود و همه رفتارهای عرضه‌کنندگان و خریداران نیز به دلیل ماهیت شفاف بورس کالا به صورت دقیق رصد و کنترل می‌شود این در حالی است که زنجیره‌های بعدی پس از معامله محصول در بورس، غیر شفاف بوده و هیچ‌گونه نظارتی بر روی زنجیره‌های بعدی فروش کالا انجام نمی‌شود.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: اگر این نظارت تا انتهای زنجیره و رسیدن محصول به مصرف‌کننده وجود داشته باشد به گونه که کاهش نرخ‌ها به مصرف‌کننده نهایی رسیده و سبب کاهش تورم شود، هیچ‌گونه اشکالی وجود ندارد، اما موضوع اصلی اینجاست رانتی که با هدف حمایت از مصرف‌کننده در اول زنجیره توزیع می‌شود یا به مقاصد صادراتی می‌رود یا در بازارهای غیررسمی با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های رسمی به کالای نهایی تبدیل و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

عشقی افزود: به این ترتیب با تشدید محدودیت در معاملات بورس کالا، عملاً به هدف خود یعنی کنترل قیمت‌های نهایی نمی‌رسیم و باید با دیدگاهی منطقی و اقتصادی تصمیماتی اتخاذ شود که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده از آن نفع ببرند.

وی گفت: در تلاش هستیم تا جلوی این گونه اتفاق‌ها گرفته شود و تمامی محصولات در شرایط رقابتی و شفاف بورس، عرضه شوند نه اینکه خریداران محصور و محدود شده تا رقابتی شکل نگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تابلوی رسمی مبادلات کالاها اگرچه قابل کنترل بوده، اما هنر اصلی آن است که کالا با قیمت مناسب به مصرف‌کننده نهایی برسد و در این مسیر توزیع رانت به یک بخش زنجیره قابل قبول نیست؛ با این دیدگاه پیش خواهیم رفت تا قیمت‌های مناسبی در بازارهای کالایی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته باشیم.

عشقی ادامه داد: افتخار بزرگی است که مجموعه‌های صنعتی بزرگ در کشور کمک‌کننده به ارزش افزود بالا در تولید هستند و این سرمایه‌ها متعلق به کل مردم ایران است.

وی با تاکید بر اینکه به واسطه سهام عدالت دارای بیش از ۵۰ میلیون سهامدار هستیم، ادامه داد: با توجه به اولویت‌هایی که امسال داریم توصیه ما این است تا به طور حتم تقسیم سود به نحوی انجام شود که طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها آسیب نبینند و این اقدام متناسب با سیاست نقدینگی حاکم در شرکت باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سیاست تقسیم سود نیز گفت: اصرار ما این است تا سودهایی که در مجمع تقسیم می‌شود به طور حتم در زمان مقرر پرداخت شوند که اکنون موعد پرداخت سود به ۴ ماه کاهش پیدا کرد.

عشقی افزود: بسیاری از شرکت‌های مسوولیت پذیر هستند که در کمتر از بازه زمانی چهار ماه سود را تقسیم می‌کنند، اما گاهی از فرصت قانون تجارت استفاده می‌کردند که اکنون این فرصت به چهار ماه کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سیاست‌گذاری مسایل مربوط به سهام عدالت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای‌عالی بورس انجام می‌شود برنامه ما این است تا سیاست سود حداکثری نداشته باشیم تا از این طریق کمک‌کننده به توسعه شرکت‌ها باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: افتخار بزرگی است که مجموعه‌های صنعتی بزرگ در کشور کمک‌کننده به ارزش افزود بالا در تولید هستند و این سرمایه‌ها متعلق به کل مردم ایران است.

عشقی با تاکید بر اینکه به واسطه سهام عدالت دارای بیش از ۵۰ میلیون سهامدار هستیم، افزود: با توجه به اولویت‌هایی که امسال داریم توصیه ما این است تا به طور حتم تقسیم سود به نحوی انجام شود که طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها آسیب نبینند و این اقدام متناسب با سیاست نقدینگی حاکم در شرکت باشد.

وی درباره سیاست تقسیم سود هم گفت: اصرار ما این است تا سودهایی که در مجمع تقسیم می‌شود به طور حتم در زمان مقرر پرداخت شوند که اکنون موعد پرداخت سود به ۴ ماه کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های مسوولیت پذیر هستند که در کمتر از بازه زمانی چهار ماه سود را تقسیم می‌کنند؛ اما گاهی از فرصت قانون تجارت استفاده می‌کردند که اکنون این فرصت به چهار ماه کاهش پیدا کرده است.

عشقی گفت: با توجه به اینکه سیاست‌گذاری مسایل مربوط به سهام عدالت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس انجام می‌شود برنامه ما این است تا سیاست سود حداکثری نداشته باشیم تا از این طریق کمک‌کننده به توسعه شرکت‌ها باشیم.

کد خبر 62916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =