۲ شرط اصلی برای جهش صادرات خدمات فنی و مهندسی/ ضمانت‌نامه بانکی مهمترین مشکل است

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد که اگر خواهان افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم باید در ابتدا این حوزه دارای یک متولی واحد بالادستی و در ادامه مشکلات مربوط به صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز حل شود.

علی موسوی رحیمی روز سه شنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز اظهار داشت: در صورتی که شرکت‌ها مشکلات مربوط به صلاحیت و چک برگشتی نداشته باشند، مشکلی در زمینه صدور ضمانت‌نامه بانکی برای شرکت در مناقصات خارجی ندارند اما در بحث پذیرش ضمانت‌نامه‌ها به طور معمول با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل ضمانت‌نامه به منظور شرکت در مناقصات صادرات خدمات فنی و مهندسی معمولات ضمانت نامه بانک ایرانی را به ضمانت از یک بانک محلی تبدیل می‌کنیم تا بتوانیم در مناقصات شرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا درباره رفع تعهد ارزی هم گفت: این کار بدون مشکل نیست زیرا در فضای جنگ اقتصادی به سر می‌بریم اما به هر حال تاکنون موفق به انجام تعهدات خود شده‌ایم.

موسوی رحیمی با بیان اینکه ۶ وزارتخانه و ۳۱ سازمان در حوزه صادرات تصمیم‌گیر هستند، تصریح کرد: تقریبا ایجاد هماهنگی در خصوص تصمیمات و آیین نامه ها بین این تعداد سازمان بسیار دشوار و در مواردی نشدنی است. اولین درخواست ما از مسئولین رده بالای کشور این است که یک نهاد بالادستی دست کم در سطح وزیر یا معاون اول در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی شکل بگیرد و متولی باشد.

این صادرکننده نمونه کشور خواستار متمرکز شدن تصمیمات در حوزه صادرات به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی شد.

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: برنامه‌ای را در انجمن به منظور افزایش چند برابری صادرات خدمات فنی و مهندسی تدوین کرده ایم که مهمترین مسائل آن مربوط به متولی واحد در زمینه صادرات و ضمانت نامه های بانکی است.

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا همچنین اعلام کرد که ما در زمینه پروژه های زیرساخت، راه، تونل، سد و خطوط انتقال و سیستم آبیاری و زهکشی، ساختمان و تاسیسات و ساختمان فعالیت داریم. در حال حاضر در پنج کشور آسیای مرکزی پروژه فعال داریم.

وی در پایان افزود: در حال حاضر ارزش قراردادهای شرکت ما در این پنج کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار خالص کارکرد داشتیم.

کد خبر 63079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =