صدور ۲ میلیارد دلار ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه صادراتی در سال ۱۴۰۱ برای صادرکنندگان

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه بدنبال ایجاد کارگزاری در کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا هستیم، از صدور حدود ۲ میلیارد دلار بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه برای صادرکنندگان در سال گذشته خبر داد.

سیدامیر برهانی نائینی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز با اشاره به فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: این صندوق تا سال گذشته با سرمایه ثبتی ۴۷ میلیون یورو فعالیت می کرد ولی حجم فعالیت‌های آن تناسبی با سرمایه ثبتی نداشت که با تلاش‌های دولت سیزدهم و به ویژه علیرضا پیمان پاک، سرمایه صندوق ضمانت صادرات به ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و به ۲۴۷ میلیون یورو رسید.

وی افزود: افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به ۲۴۷ میلیون یورو در سال ۱۴۰۱ باعث شد تا بتوانیم حدود ۲ میلیارد دلار بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه برای صادرکنندگان صادر کنیم.

به گفته این مقام مسئول، رشد صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه از سوی صندوق ضمانت صادرات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸ درصد و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن هم ۱۸.۷ درصد بوده است.

برهانی نائینی با بیان اینکه دولت مصوبه‌ای برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به یک میلیارد دلار داشته است، تصریح کرد: قول داده‌ایم در صورتی که سرمایه صندوق ضمانت صادرات به یک میلیارد دلار افزایش یابد، تا ۵ میلیارد دلار برای صادرکنندگان بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این خصوص توضیح داد: مهمترین اولویت صندوق ضمانت صادرات، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی است زیرا صادراتی پایدار است و وقتی این صادرات انجام شد، تداوم آن برای کشور بسیار مهم است.

وی درباره پروژه‌های تحت پوشش این صندوق گفت: در حال حاضر صادرات ۲۰۰ میلیون یورو از پروژه‌های پیمانکاران در عراق که یکی از بازارهای عمده خدمات فنی و مهندسی ماست را ضمانت کرده‌ایم؛ برای سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در قزاقستان نیز بیمه‌نامه صادر کرده‌ایم.

برهانی نائینی اعلام کرد: یکی از اتفاقات نوین در صندوق ضمانت صادرات، رفتن به سمت بیمه‌های اتکایی است و در این رابطه با صندوق ضمانت صادرات روسیه توافقی را امضا کرده ایم تا به طور اتکایی و به پشتوانه هم بتوانیم یکدیگر را در زمینه صادرات روسیه به ایران و ایران به روسیه پوشش دهیم. این موضوع باعث کاهش ریسک صادرات شده و فضای جدیدی را برای تجارت به وجود می‌آورد.

وی اظهار داشت: صندوق ضمانت صادرات در کشور ارمنستان به عنوان دروازه ورود ایران به کشورهای مشترک المنافع و اتحادیه اوراسیا، یک کارگزاری ایجاد کرده و در تلاش هستیم که در دیگر کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا نیز کارگزاری داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات استقبال از پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو را بالا و خوب توصیف کرد و افزود: صندوق ضمانت صادرات امسال با ۲ غرفه در این نمایشگاه شرکت کرده و علاوه بر خود صندوق، تعاونی اعتباری کارکنان آن هم غرفه‌ای در این نمایشگاه دائر کرده است.

این مقام مسئول گفت: ضمانت‌نامه و بیمه صادراتی نیاز واقعی کشور است و اگر از صندوق ضمانت صادرات حمایت بیشتری شود، قول می دهم که شرایط صادراتی کشور تغییر خواهد کرد.

کد خبر 63105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =