صادرات ۲۵ میلیون دلار الکل طبی و خمیرمایه در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و صنایع الکل رازی از صدور ۲۵ میلیون دلار الکل طبی و خمیرمایه در سال گذشته به کشورهای هدف خبر داد و گفت: یکی از عمده مشکلات ما در بخش صادرات، مسائل مربوط به بازگشت ارزهای صادراتی به دلیل وجود تحریم های بانکی است.

شهرام فرهمند همزمان با تشکیل پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: ماموریت شرکت ما تولید ۳۷ تا ۴۰ میلیون لیتر الکل طبی یا اتانول قابل مصرف در صنایع بهداشتی، دفاع و داروسازی است. همچنین در بخش تولید خمیرمایه که در صنعت نان و شیرینی مصرف می شود ۱۲ هزار تن تولید در سال ظرفیت داریم.

وی اظهار داشت: علاوه بر مصارف داخلی محصولات ما، سالانه حدود ۳۰ درصد تولیدات این شرکت به همسایگان شمالی و غربی مانند روسیه، ترکیه، گرجستان و کشورهای آفریقایی از جمله موزامبیک صادر می شود.

فرهمند ادامه داد: تولیدات خمیرمایه این شرکت نیز به ۱۷ کشور اروپایی و همسایگان جنوبی، شرقی و آفریقایی با دو برند ناب و دانیال صادر می شود. در مقایسه با محصولات جهانی هم از لحاظ کیفیت و قیمت تولیدات ما قابل رقابت است و دارای مشتریان ثابتی نیز هستیم.

وی بزرگترین چالش را تحریم های بانکی و مراودات ارزی دانست و افزود: در این زمینه به دنبال راهکارهای انتقال ارز از طریق برخی شرکت های تراستی و ... هستیم.

مدیرعامل شرکت خمیرمایه و صنایع الکل رازی بیان داشت: اگر دولت بتواند در زمینه مراودات بانکی، مشکلات این بخش را حل کند این امر در ارزآوری و توسعه صادرات نقش موثری خواهد داشت.

فرهمند درباره پیگیری از طریق بانک مرکزی، بانک تخصصی توسعه صادرات ایران و یا سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: ما در حال حاضر برای بازگرداندن ارزهای صادراتی با برخی بانک ها که می توانند در این زمینه حمایت کنند، مراوداتی داریم.

به گفته وی، با وجود باقی بودن تحریم ها، پیگیری ها را از طریق مراجع ذیربط انجام می دهیم تا بتوانیم ارز را به کشور بازگردانیم، البته تمام ارزهای صادراتی را در سامانه نیما عرضه می کنیم.

وی درباره قیمت تمام شده محصولات تولیدی در مقایسه با سایر کشورها نیز افزود: در حال حاضر الکل به قیمت جهانی محاسبه و عرضه می شود که این قیمت گذاری هفتگی صورت می گیرد.

فرهمند خاطرنشان کرد: در بخش خمیرمایه نیز برخی سایت های جهانی نرخ هایی را اعلام می کنند که نرخ گذاری ها بر آن اساس صورت می گیرد ولی در نهایت قیمت مناسبی ارائه می کنیم. بیشتر مشتریان ما در مقایسه با تولیدات چینی و حتی اروپایی، کیفیت تولیدات ایرانی را مدنظر قرار می دهند و ما در این زمینه بازار خوبی داریم.

وی درباره میزان درآمدهای ارزی شرکت گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ میلیون دلار درآمد ارزی داشتیم که پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به ۵۰ میلیون دلار بالغ شود.

کد خبر 63140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =