نمایش توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران در ایران اکسپو ۲۰۲۳

پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ برای عرضه توانمندی های صادراتی ایران در حالی برگزار شد که مورد استقبال کشورهای بسیاری به‌ویژه همسایگان ایران قرار گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، ۲۰ اردیبهشت به عنوان آخرین روز برگزاری نمایشگاه سه روزه ایران اکسپو ۲۰۲۳ بود که پذیرای مهمانان بسیاری از سراسر جهان برای گسترش دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجاری با کشورمان بود.

در این رویداد بزرگ بین المللی همه شرکت های نامدار و تولیدکنندگانی که محصولات با کیفیت برای عرضه جهانی و پیوستن به بازارهای کشورهای دیگر را دارند، حضور پیدا کردند تا تولیدات ایرانی را به بازدیدکنندگان و تجار دیگر عرضه کنند.

در ماه های گذشته وزارت امور خارجه اقدام به دعوت از مقام‌ها، فعالان اقتصادی و بازرگانان کشورهای مختلف کرد تا با حضور در این رویداد با دستاوردهای ایران که با وجود تحریم ها رشد یافته است، آشنا شوند.

پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو که پس از چند سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد، بار دیگر توانمندی های ایران در حوزه تولید و صادرات را به نمایش گذاشت؛ نمایشگاهی که توانست فعالان اقتصادی را شگفت زده کند و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت.

بر اساس پیش بینی ها، در این رویداد بزرگ حدود ۲ میلیارد دلار قرارداد و توافقنامه امضا خواهد شد که تاثیر بسیاری بر تجارت کشورمان خواهد گذاشت، زیرا راهیابی به بازارهای مختلف مسیر را برای توسعه صادراتی باز خواهد کرد و می تواند کشورهای ثالث دیگری را نیز برای حضور محصولات ایرانی درگیر کند.

همین روند می‌تواند ۲ میلیارد دلار قرارداد و توافق را با گذر از دروازه های کشورها و دستیابی به بازارهای دیگر، صادرات ایران را صعودی کرده و به ده ها میلیارد دلار تبدیل کند که با توجه به استقبال گسترده بازدیدکنندگان این اتفاق دور از انتظار نیست.

پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران با هدف گسترش تجارت با کشورهای هدف به‌منظور متنوع کردن عرضه محصولات و توسعه بازارهای صادراتی در جهان برگزار شد تا فرصتی باشد برای دستیابی به مقاصدی که تاکنون فرصت برقرار دیپلماسی اقتصادی با آنها نبوده است.

دولت سیزدهم از آغاز به کار خود به‌دنبال افزایش دیپلماسی اقتصادی، ارتباط گسترده تر با کشورهای مختلف و توسعه بازارهای مبادلاتی خود به‌ویژه کشورهای همسایه و همسو در جهان بود و در دو سال گذشته نیز فعالیت‌های تجاری را در راستای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرد.

نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران نیز برای پنجمین دوره بر همین اساس برگزار شد که با توجه به تاکید رییس جمهوری، در ادامه برنامه های متعدد سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه در اقدامی مشترک این رویداد بزرگ رقم خورد.

ایران اکسپو در راستای به نمایش گذاشتن نتیجه فعالیت ها، ثمربخشی روابط بر اساس اقدامات، تلاش های دولت و با عبور از شرایط سخت تحریمی که سال های ایران را تحت الشعاع قرار داده بود برگزار شد تا فرصتی برای ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی باشد.

در آیین افتتاحیه نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۳ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» برگزاری چنین رویدادهایی را زمینه خوبی برای معرفی این ظرفیت‌ها در داخل و خارج کشور برشمرد و تصریح‌کرد: در همین نمایشگاه بیش از ۷۰۰ مجموعه صنعتی، معدنی و صادراتی حضور دارند تا دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان را که توانسته استانداردهای مورد قبول دنیا را نیز کسب کند و به مرحله تجاری برسد، به دنیا معرفی کنند.

همچنین «علیرضا پیمان پاک» رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برگزاری رویدادهایی مانند ایران اکسپو ۲۰۲۳ در ایجاد شناخت و در توسعه تجاری و اقتصادی کشور موثر است، اظهار داشت: حضور هیات های خارجی از جمله مقام‌ها و بازرگانان در ایران برای به نمایش گذاشتن توانمندی های صادراتی کشور می تواند دیدگاه فعالان اقتصادی دیگر کشورها را نسبت به ایران تغییر دهد و توجه بازارهای جدید را به خود جلب کند.

وی افزود: از دیگر برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رویداد سه روزه، بازدید مقام‌های خارجی از کارخانجات و شرکت های صنعتی شناخته شده بود که توانست توجه بازدیدکنندگان را جلب کند و مورد استقبال آنان قرار بگیرد.

برپایه این گزارش، کشورهای بسیاری برای بازدید از نمایشگاه به ایران آمدند که در میان آنها نام هیات هایی از عربستان نیز به چشم می خورد و با توجه به افزایش پر سرعت روابط دو کشور و آغاز همکاری های تجاری در ماه های گذشته، نشان دهنده ایجاد بازاری بزرگ برای ایران است که به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

مشاهدات و جمع آوری اطلاعات خبرنگار ایرنا در بازدید از نمایشگاه حاکی از استقبال کشورهای مختلف از این رویداد تجاری و اقتصادی است، به نحوی قراردادها و توافقات قابل توجهی میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مقام‌های دولتی به امضا رسیده است که به زودی به اجرا خواهند رسید.

سازمان توسعه تجارت در بخش های مختلف با مقام‌های کشورهای آسیا و اقیانوسیه، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عربستان قراردادهای منعقد کرده است تا بازارهای بیشتری را در اختیار ایران قرار دهد.

همچنین در بخش خصوصی نیز تولیدکنندگان توانسته اند بازارهای خود را برای صدور کالاها گسترش دهند و با امضای قراردادهای تجاری، دستاوردهای مبادلاتی بسیاری را برای خود رقم بزنند.

در همین راستا، «مجید تکبیری» رییس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران ۲۰۲۳ اظهار داشت: کشورهایی مانند چین، هند، افغانستان، پاکستان، روسیه، عراق، مالی، ترکیه و امارات متحده عربی در قالب هیات هایی بیش از ۵۰ نفره برای بازدید از دستاوردهای کشور به ایران آمده اند.

وی افزود: همچنین مقام‌های عالی ۱۹ کشور از اقصی نقاط جهان شامل اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل وزیر، معاون وزیر، روسای اتاق بازرگانی و روسای سازمان های تجاری برای بازدید از اکسپو به ایران آمده اند.

تکبیری با اشاره به استقبال چشمگیر از این نمایشگاه، تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها بیش از یک‌هزار و ۳۵۰ بازدیدکننده از ۷۱ کشور در ایران حضور پیدا کرده اند تا از رویداد بزرگ تجاری ایران بازدید کنند.

پنجمین نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور حدود ۷۵۰ شرکت داخلی و با عرضه ۱۲ گروه کالایی از جمله محصولات دانش‌بنیان، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی و خدمات فنی و مهندسی با هدف افزایش مقاصد و گروه کالاهای صادراتی برگزار شد.

کد خبر 63170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =