تامین مالی ۱۱۰ طرح به ارزش ۶۳۵ میلیارد تومان از طریق کرادفاندینگ

مدیرعامل فرابورس در نشست «بررسی تحلیلی تأمین مالی نوآوری و فناوری از بازار سرمایه؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» در رویداد فینوتکس اعلام کرد که سال گذشته ۱۱۰ طرح به مبلغ ۶۳۵ میلیارد تومان از طریق کرادفاندینگ تأمین مالی شدند.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از فرابورس ایران، در ابتدای این نشست علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم بررسی روش‌های تأمین مالی از بازار سرمایه به خصوص برای دانش‌بنیان‌ها گفت: بحث تأمین مالی هم در بازار سرمایه و هم در خارج بازار سرمایه امکان‌پذیر است؛ اما این موضوع در خارج از بازار سرمایه سخت‌تر است چراکه در بازار سرمایه شرایط شفاف‌تر به همراه نظارت و با اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده تأمین مالی‌های حوزه دانش‌بنیان‌ها در فرابورس انجام می‌شود، گفت: حدود ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در تابلوهای مختلف بازار سرمایه حاضر هستند اما فقط یک شرکت دانش‌بنیان توانسته مسیر پذیرش را طی کند و عرضه اولیه شود که شرکت تپسی بود.

رسالت فرابرس؛ پیوند سرمایه‌گذاران و طرح‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست تخصصی مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه بحث اقتصاد دانش‌بنیان‌ها یک انتخاب نیست بلکه رشد اقتصادی منوط به توسعه این بخش است، گفت: رسالت فرابورس در پیوند سرمایه‌گذاران و طرح‌هاست. ما یک سیستم و سامانه‌ای باید داشته باشیم که شامل انواع بازارها باشد که هم سرمایه‌گذار به طرح‌های مناسب دسترسی داشته باشد و هم تأمین‌کننده بتواند از این مسیر تأمین مالی کند.

به گفته وی عمده مشکل تأمین سرمایه دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها پیوند ضعیف آن‌ها با صاحبان پروژه است.

مدیرعامل فرابورس ایران با تأکید بر اینکه در فرابورس ابزارهای متنوعی اعم از صندوق‌های خصوصی و جسورانه برای تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، گفت: در سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های وی سی در فرابورس پذیرش شد.

وی تاکید کرد که بازار دارایی فکری هم بازاری بسیار خوب برای ارزش‌گذاری ایده‌ها است اما این بازار تاکنون به خوبی شناخته و استفاده نشده است.

شیرازی با تأکید بر اینکه تأمین مالی جمعی، ابزاری بسیار خوب برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: ساختار کرادفاندینگ شکل‌گرفته و در حال حاضر ۱۹ پلتفرم مجوز دارند.

مسیر رو به رشد تأمین مالی جمعی

مدیرعامل فرابورس ایران به روند رو به رشد تأمین مالی از بستر کرادفاندینگ اشاره کرد و افزود: طی سال ۹۹ تأمین مالی از این مسیر مربوط به دو طرح به مبلغ ۲.۴ میلیارد تومان بود، سال ۱۴۰۰ هم ۳۹ طرح به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تأمین مالی شد و سال گذشته ۱۱۰ طرح به مبلغ ۶۳۵ میلیارد تومان از طریق کرادفاندینگ تأمین مالی شدند.

وی پیش‌بینی کرد این مسیر پر سرعت پیش برود. دغدغه در این رابطه این بود که آئین‌نامه نظارتی برای پلتفرم‌ها وجود نداشت و اگر طرحی نکول می‌کرد اعتماد به کل اکو سیستم تأمین مالی جمعی خدشه‌دار می‌شد.

شیرازی با اعلام خبر تجدیدنظر در آئین‌نامه نظارتی حوزه تأمین مالی جمعی گفت: امید است ظرف دو هفته آینده مباحث نظارتی این حوزه برطرف شود که با رفع این مشکل پیش‌بینی می‌شود امسال رشد بسیار خوبی در بحث تأمین مالی جمعی داشته باشیم.

کد خبر 63194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =