برنامه هفتم مساله محور است/ تدبیر برای حل ناترازی‌های کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه، یک برنامه مساله محور است، گفت: مسائل کشور احصا شده و برای هر مساله تدابیر لازم اتخاذ شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، داود منظور صبح امروز (شنبه) در همایش معرفی سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه، اظهار داشت: تدوین برنامه هفتم از نیمه سال گذشته آغاز شد و در جلسه امروز پیش نویس این برنامه تببین خواهد شد.

وی افزود: تلاش شد لایحه برنامه هفتم را در زمانی که با مجلس توافق شده بود، یعنی تا پایان اردیبهشت ماه امسال برای تقدیم به مجلس آماده کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: رویکرد برنامه هفتم متفاوت از برنامه‌های گذشته است و تلاش شد سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان محورهای اصلی برنامه در نظر بگیریم و تدابیر و اقداماتی را که می‌بایست برای تحقق این سیاست‌های ابلاغی توافق و تکلیف شود تا در پنج سال آینده اجرایی بشود، اینها را در قالب لایحه تنظیم کنیم.

منظور ادامه داد: خروجی جلسات تدوین برنامه با دستگاه‌ها منجر به تدوین سند پشتیبان لایحه برنامه هفتم شد و تلاش کردیم در این سند پشتیبان مسئله شناسی شود و بررسی کنیم ابعاد مختلف موضوع چیست و چرا مسئله ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: برنامه هفتم یک برنامه مسئله محور است و آنچه به عنوان مسئله‌های کشور در سیاست‌های ابلاغی احصا شده، به عنوان سرتیتر تنظیم برنامه هفتم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هر مسئله در تدوین برنامه هفتم تبیین، ریشه‌یابی و علت شناسی شد، گفت: براساس نظریات نخبگانی موجود در جامعه بهترین راهکارها برلی حل مسائل بررسی و به هدف گذاری‌های کمی منجر شد.

منظور بیان کرد: برای کوچک‌تر کردن لایحه برنامه هفتم، بخشی از احکام، مجوزها و تکلیف را در قالب مجموعه مقرره‌های مصوب دولت تنظیم شد که برای نخستین بار در کشور این اقدام در برنامه پنج ساله کشور صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: آنچه دولت می‌تواند بدون مداخله مجلس تصویب و اجرا کند، در قالب مجموعه مقرره‌ها تنطیم کردیم که حدود ۸۰ مقرره است که این سند باید به تصویب نهایی دولت برای ابلاغ و اجرا برسید.

معاون رئیس جمهوری در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: لایحه برنامه در ۲۲ فصل و بخش تنظیم شده است که نگاه اصلی در برنامه حل ناترازی‌ها در کشور است.

منظور بیان داشت: یکی از ناترازی‌های کشور در حوزه بودجه عمومی دولت است که مستلزم اصلاح ساختار بودجه است؛ همچنین ناترازی در بخش پولی و بانکی داریم که نیازمند اصلاح نظام بانکی و افرایش اختیارات بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه ناترازی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یک پدیده مخاطره آمیز است، بیان کرد: می‌بایست هر چه زودتر برای آن تدبیر انجام دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه به ناترازی در تامین انرژی در کشور اشاره و بیان کرد: با این ناترازی در یک دهه گذشته با آن مواجه هستیم که در بخش برق، گاز و... است و با توجه به رشد مصرف و نیازهای به سرمایه گذاری‌های زیاد، در حال تشدید است.

منظور تاکید کرد: تلاش شده در برنامه هفتم توسعه برای این ناترازی‌ها تدبیر شود.

وی با اشاره به حوزه سلامت، گفت: علی‌رغم تمام هزینه‌هایی که دولت انجام می‌دهد اما هنوز رضایت خاطر در مردم ایجاد نشده است و تحول در نظام سلامت با رویکرد پاسخگویی به انتظارت جامعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در همایش امروز ۱۶ نشست برای تبیین برنامه هفتم برگزاری خواهد شد و هدف ما جهاد تبیین است. رهبری فرمودند هر آنچه قرار است انجام شود را تببین کنید.

منظور ادامه داد: تببین باعث همراهی و اجماع خواهد شد و امروز سند برنامه هفتم به عنوان منشور وفاق دولت در پنج سال آینده معرفی می‌کنیم.

وی گفت: جزییات برنامه هفتم در کمیسیون منتخب دولت بررسی شد و آنچه امروز تهیه شده پاسخگوی نیازهای برنامه ریزی برای پنج سال آینده باشد، البته به عنوان سازمان برنامه و بودجه، ضعف‌های برنامه را به عهده می‌گیریم و تلاش می‌کنیم با نظرات نخبگانی در فرایند تصویب لایحه برنامه هفتم در مجلس، نکات ارزنده را به کار بگیریم.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت سیزدهم یک دولت برنامه محور است و نخستین دولتی است که در ابتدای کار سند دولت مردمی را تصویب و ابلاغ کرد همین دولت است.

منظور گفت: رئیس جمهور در کنار ابلاغ احکام، یک سند انتظار هم ابلاغ می‌کند که براساس آن هر یک از وزرا و معاونین رئیس جمهور می‌بایست مسائل را پیگیری و محقق کند.

وی گفت: امروز خرسند هستیم که یک گام مهم به سمت تکمیل فرآیند برنامه محوری در دولت سیزدهم برداریم و امیدواریم که با اقدامات برنامه محور بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین محصول را دریافت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تحول در نظام اداری یک از موضوعات مهمی است که در برنامه هفتم به آن پرداختیم و ابتکارهای ارزشمندی در حوزه بهره‌وری و تحول اداری دیده شده است.

منظور گفت: امیدوارم مجموعه این تدابیر که در سه مجموعه اسناد پشتیبان، احکام لایحه و سند مقرره‌های دولت رونمایی می‌شود، بتواند زمینه حل مشکلات کشور را فراهم کند.

در همایش امروز با حضور مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه از سند برنامه هفتم رونمایی شد.

کد خبر 63390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =