برای احیای وزارت بازرگانی باید لایه‌های سیاستی تغییر کنند

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می‌گوید که قبل از احیای وزارت بازرگانی باید بدنبال اصلاح موثر شرایط تنظیم بازار و مدیریت قیمتی بود زیرا که به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به لایه‌های سیاستی است.

شهاب جوانمردی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره لایحه دولت برای احیای وزارت بازرگانی و تفکیک دوباره آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تنظیم بازار داخلی، افزود: وزارت بازرگانی یک ابزار برای تنظیم بازار است و بعد از ادغام این وزارتخانه در وزارت صنعت و معدن، امور بازرگانی معطل نمانده و بخشی از وزارت صنعت و کشاورزی به این موضوع اهتمام داشته‌اند.

وی اظهار داشت: اگر ساختار داخلی یا نفرات برای تنظیم بازار مناسب نیستند، باید اول بدنبال اصلاح این موضوع رفت تا اینکه بخواهیم بار دیگر وزارت بازرگانی را احیا و آن را از وزارت صنعت جدا کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه احیای وزارت بازرگانی تا زمان حصول نتیجه و رسیدن به اهداف تعیین شده نیازمند مدت زمانی خواهد بود، تصریح کرد: موضوع مهم آن است که آیا در وجه سیاستی، چگونگی تنظیم بازار و مدیریت بازار قرار است تغییری رخ دهد یا نه؟ بعد از چند دهه و به تجربه می‌دانیم که بخشی از اهدافی که سیاست‌گذار مد نظر قرار دارد، شدنی و امکان‌پذیر نیست و بعد از تفکیک وزارت بازرگانی بدون تغییر این سیاست‌ها هم این اهداف حاصل نخواهند شد.

جوانمردی با بیان اینکه مشکل لایحه دولت برای احیای وزارت بازرگانی را در لایه سیاستی آن و نه ابزارهای تنظیم بازار می‌داند، اظهار داشت: ابزارها به جای خود مهم و کمک کننده هستند ولی شرط موفقیت آنها، اعمال سیاست‌های درست است.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار ناموفق بوده‌اند و سیاست‌های آنها باعث فشار بر مصرف‌کننده شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم همان سیاست‌ها را دنبال کنیم، بعد از مدتی ناچار خواهیم بود تا بار دیگر تمرکز را از روی مصرف‌کننده نهایی برداشته و بر روی تسهیل امور تولیدکنندگان تمرکز کنیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، گفت: سیاست‌های یکپارچه باید به نحوی باشند که بعد از مدتی شرایط به ثبات و تداوم تولید و مصرف برسد؛ نمی‌توان برای تنظیم بازار داخلی مدتی صادرات یک محصول را ممنوع و بعد از مدتی و با اشباع بازار صادرات آن را تحت هر شرایطی آزاد کرد. هرگونه بسته سیاستی لازم است که مانع از بخشنامه‌های خلق‌الساعه شود.

کد خبر 63695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =