پیوستن به اوراسیا، فرصت مناسبی برای بهبود تراز تجاری ایران است

فعال اقتصادی و رئیس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا معتقد است: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت مناسبی برای بهبود تراز تجاری کشور محسوب می شود که این فرصت باید در راستای منافع ملی، به شکل مناسبی بهره برداری شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، مهدی آزادواری افزود: پس از گذشت سه سال از توافقنامه موقت همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا، فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری با پنج کشور عضو و سه کشور عضو ناظر این اتحادیه فراروی کشورمان است.

رئیس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا گفت: بهبود روابط گمرکی و آسان شدن فرایندهای حمل کالا بین ایران و اتحادیه اوراسیا می تواند تأثیر زیادی در افزایش تراز تجاری کشور داشته باشد.
وی اظهار داشت: هم اینک باید با درک مناسب، فرصت پیوستن به اتحادیه اوراسیا غنیمت شمرده شود و زمینه حضور گسترده ایران در بازار کشورهای عضو این اتحادیه فراهم شود.
آزادواری گفت: همزمان با طی مراحل پیوستن به اتحادیه اوراسیا، باید آگاهی بخشی لازم به تجار ایرانی برای حضور در بازارهای کشورهای عضو این اتحادیه داده شود.

پیش از این، نماینده ایران در دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا معتقد است: پارسال حجم مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۵.۵ میلیارد دلار بود که با امضای تفاهم نامه جامع تجارت آزاد با این اتحادیه، حجم مبادلات سه برابر خواهد شد.
امید گلزاری افزود: از حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا در سال گذشته، نزدیک به ۳.۳ میلیارد دلار تعریفات ترجیحی به معنای تخفیف در تعرفه های گمرکی بود.
سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مرحله مهمی از سطح همکاری های اقتصادی ایران و اوراسیا هستیم، گفت: مبادلات با این کشورها از نظر وزنی پارسال ۱.۸ میلیون تن بود که عمده کالاها را اقلام کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و پتروشیمی تشکیل می دادند.

دومین مجمع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حالی سوم خردادماه در مسکو آغاز به کار کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد؛ موضوعی که مقدمات آن طی سال های گذشته فراهم شده است.
گلزاری سرپرست دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک ایران در سخنانی در این مجمع که با حضور بیش از ۵۰۰ نماینده از ۵۴ کشور جهان برگزار شد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را امضا کرد و پس از چهار سال تجربیات موفق در زمینه تجارت خارجی با این اتحادیه، آماده تجارت آزاد با این اتحادیه است.

سخنان مقام های عضو اتحادیه اوراسیا حاکی از آن است که این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشورها منجر خواهد شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» به منابع خبری روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق بر سر منطقه آزاد تجاری نزدیکتر است، گفت: ما با ایران نزدیکتریم.

آندری اسلپنف وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز پیش تر اعلام کرده بود که احتمال ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)و ایران تا پایان سال جاری میلادی بسیار زیاد است.

در نشست هفته نخست خردادماه ۱۴۰۲ شورای عالی اقتصادی اوراسیا که به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مسکو برگزار شد، سران کشورهای عضو این اتحادیه بر اهمیت همکاری ترانزیتی و گسترس همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

کد خبر 63809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =