تجارت آزاد، تکمیل کننده ساز وکار تهاتر بین ایران و پاکستان است

سفیر سابق پاکستان در سازمان جهانی تجارت با اشاره به راهکار موفق جمهوری اسلامی ایران در تجارت بدون دلار با کشورهای مختلف از جمله همسایگان خود تاکید کرد که تحقق پیمان تجارت آزاد تکمیل کننده ساز وکار تهاتر میان تهران و اسلام‌آباد است.

به گزارش روز سه‌شنبه اگزیم نیوز، «منظور احمد» طی مقاله‌ای در روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» با عنوان "آیا تجارت تهاتر معادلات را تغییر می‌دهد؟ " به دستورالعمل اخیر وزارت بازرگانی این کشور برای آغاز ساز وکار تهاتر با سه کشور ایران، روسیه و افغانستان نوشت: در مطبوعات خوش‌بینی زیادی وجود دارد که تصمیم اخیر مبنی بر اجازه تجارت تهاتر با کشورهای همسایه و دیگر کشورها، مشکلات پاکستان را در پرداختن به چالش واردات انرژی کاهش می‌دهد و همچنین صادرات را افزایش می‌دهد. برخی نیز آن را "تغییر بازی" می نامند.

وی گفت: در حالی که بسیاری از رهبران جهان، از جمله کشورهای بریکس و کشورهای آسیای جنوب شرقی، بر لزوم کاهش اتکا به دلار آمریکا تاکید کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد این امر به زودی محتمل باشد. این در حالی است که چین اکنون بزرگترین شریک تجاری بیش از ۱۲۰ کشور است.

این اقتصاددان پاکستانی اظهار داشت: از آنجایی که ایران بیش از چهار دهه تحت تحریم‌های آمریکا بوده، همواره به دنبال راه‌های جدیدی برای تجارت بدون استفاده از ارز آمریکا بوده است. جمهوری اسلامی ایران توانسته با کشورهای همسایه خود در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی و شرقی این کار را با موفقیت انجام دهد.

عضو ارشد موسسه توسعه اقتصاد پاکستان افزود که ایران با هند تقریباً یک دهه است که از طریق مکانیزم ویژه روپیه-ریال معامله می کند. بر اساس این روش، تقریباً نیمی از پول نفت ایران به روپیه در بانک‌های دولتی هند سپرده می‌شود و ایران از این پول برای خرید کالاهای مورد نیاز مانند برنج و شکر استفاده می کند.

منظور احمد گفت که اخیراً ایران فرصت بزرگی برای گسترش تجارت با روسیه پیدا کرده است که در حال حاضر به پنجمین شریک تجاری بزرگ خود تبدیل شده است. تهران و مسکو همچنین همکاری در بسیاری از زمینه های دیگر، به ویژه بخش دفاعی را افزایش داده اند. سال گذشته روسیه با ۲.۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری به بزرگترین سرمایه گذار تبدیل شد.

معاون سابق سازمان جهانی گمرک در بروکسل گفت: چندین مسیر تجاری جدید که اکنون در حال گشایش هستند. اینها شامل کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، یک مسیر تجاری شامل ریل، بزرگراه و مسیرهای کشتیرانی از طریق منطقه قفقاز را در بر می‌گیرد که در سال گذشته افتتاح شد لذا اسلام‌آباد این فرصت را دارد تا مسیرهای راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را با این مسیرهای جدید مرتبط کند.

وی افزود: تجارت پاکستان به ویژه با ایران، بسیار کمتر از پتانسیل دو کشور است. تجارت دوجانبه با ایران که ۲ میلیارد دلار تخمین زده می شود، حدود دو درصد از واردات ۵۳ میلیارد دلاری ایران در سراسر جهان و ۴۱ میلیارد دلار صادرات ایران را تشکیل می دهد.

این اقتصاددان پاکستانی افزود که اخیراً اقدامات متعددی برای بهبود این وضعیت انجام شده است. اینها شامل تکمیل خط انتقال برق ۱۰۰ مگاواتی پولان گبد برای تامین انرژی گوادر و افتتاح بازارچه مرزی پیشین-مند است.

وی تاکید کرد: برای عملیاتی کردن موفقیت آمیز تجارت تهاتر با ایران، دو کشور باید دامنه توافقنامه تجارت ترجیحی موجور را با انعقاد پیمان تجارت آزاد گسترش دهند.

منظور احمد اظهار داشت که دولت پاکستان باید مقررات تجارت پایاپای خود را با سایر اقدامات تسهیل تجارت، مانند گشودن مسیرهای جدید و قراردادهای آزاد تجاری تکمیل کند.

کد خبر 64125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =