۵۸ درصد رشد نقدینگی سال ۱۴۰۰ به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی بود

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۸ درصد رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به دلیل اجرای سیاست ارزی ۴۲۰۰ تومانی بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سید شمس‌الدین حسینی روز سه شنبه در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته شرایط اقتصادی کشور به دلیل تحریم، کرونا و جنگ اوکراین با اختلال رو به رو بود.

وی با تاکید بر کنترل نوسانات اقتصادی گفت: کنترل نوسانات اقتصادی هدف میانی است نه راهکار مشکلات و ارتفاع پایین رشد اقتصادی و نوسان بالای آن دردسرهایی را برای کشور ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به رشد اقتصادی، گفت: در دهه گذشته رشد اقتصادی بین منفی ۴ تا منفی ۹ درصد متغیر بود و متوسط آن در این دوره برابر ۰.۸ درصد در سال بوده است. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در کشور برابر منفی ۲۴ تا هفت درصد متغیر بوده است؛ بنابراین تثبیت اقتصادی ضروری است.

وی ادامه داد: البته این روزها شاهد جوانه‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در آمار شاهد بودیم، اما نوسانات نرخ ارز این جوانه‌ها را از بین می‌برد.

حسینی اظهار داشت: بسیاری بر این موضوع اتفاق نظر داریم که عامل اصلی تورم نقدینگی اما سوال این است که عامل رشد نقدینگی چیست و باز هم می‌گویند، کسری بودجه است با وجود اجماع در این بحث شاهد هستیم اصلاح ساختاری بودجه تا اصلاح یک سند تنزل می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وظیفه دولت تأمین نیازهای اساسی است افزود: تأمین کالاهای اساسی با تولید این کالاها متفاوت است و دولت در این سال‌ها همواره در دام تولید گرفتار شده است، اما تجربه نشان می‌دهد که دولت‌ها تولیدکنندگان خوبی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید کارفرمای بزرگ باشد، گفت: دولت باید تسهیلگر پروژه‌ها باشد و به تأمین سرمایه پروژه‌های عمرانی باشد نه اینکه کارفرمای این پروژه‌ها باشد.

حسینی گفت: دیده‌بانی بانک مرکزی در حکمرانی نظام پولی ضعیف است و این مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و باید توجه داشته باشیم که سیاست‌های کلان باید با هم هماهنگ باشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: هنگامی که توصیه می‌شود از نظام شناور نرخ ارز به تثبیت ارز کوچ کنیم باید توجه داشته باشیم که درجه آزادی در کنترل پایه پولی متفاوت می‌شود و در این کنترل نرخ ارز باید ذخایر ارزی به میان آید و در نتیجه ذخایر ارزی تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن برابر یک هزار و ۵۶ همت رشد داشت که ۹۸ همت از این رقم به دلیل این بود که دولت ارز را ۲۰ هزار تومان می‌خرید و به تولیدکننده چهار هزار تومان می‌فروخت و بنا بر آمار ۵۸ درصد رشد نقدینگی به دلیل اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود

نماینده تهران تصریح کرد: افزایش نرخ ارز بر تورم تأثیر می‌گذارد و باید توجه داشت که این تورم رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا ناگزیر هستیم به سمت تثبیت حرکت کنیم زیرا این امر با وجود ارز چند نرخی محقق نمی‌شود.

کد خبر 64127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =