نظام مالیاتی در خدمت فعالیت‌های اقتصادی شفاف است

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه نظام مالیاتی در خدمت فعالیت های اقتصادی شفاف و سالم است، گفت: برنامه توسعه پایه های مالیاتی یکی از برنامه های مهم نظام مالیاتی در مسیر حمایت از مودیان رسمی مالیاتی است و با به سرانجام رسیدن موضوع CGT (مالیات بر عایدی سرمایه) و PIT (مالیات بر مجموع درآمد) این مهم محقق می شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز از سازمان امور مالیاتی کشور، سیدمحمد هادی سبحانیان روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی با بیان اینکه بحث تحول نظام مالیاتی مختص سازمان امور مالیاتی نیست، افزود: برای تحول نظام مالیاتی باید همه حاکمیت، مردم، فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی عزم و اراده جدی داشته باشد و در کنار نظام مالیاتی ایستاده باشند.

وی با بیان اینکه در دوره تحولی نظام مالیاتی تکریم مؤدیان در کانون توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از مصادیق تکریم و احترام به مؤدیان پاسخ به شبهات و سؤالات آنها و ارائه آموزش‌های لازم درخصوص انجام تکالیف قانونی ایشان است. در این راستا آگاهی از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی و اختصاص آنها به انجام امور زیربنایی، عمرانی و آبادانی کشور سطح رضایت‌مندی مردم و مؤدیان را افزایش می‌دهد.

وی با یادآوری نقش عوارض مالیات بر ارزش افزوده پرداختی به شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور در عمران و آبادانی شهرها و روستاهای سراسر کشور، گفت: باید به مردم بگوییم که مالیات پرداختی آنها مستقیم به زندگی و شهرها و روستاهای محل زیست آنها بر می‌گردد و موجب رونق عمران و آبادانی، بهبود بهداشت، امنیت و رفاه جامعه می شود تا مردم با فراغ بال و اطمینان خاطر بیشتر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

سبحانیان یکی دیگر از ابزارها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای تکریم مودیان مالیاتی را استفاده از ظرفیت‌های تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم عنوان کرد و اظهار داشت: با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نه تنها امکان پرداخت بدون زحمت مالیات برمبنای داده‌های سیستمی برای مؤدیان فراهم شده بلکه مؤدیان نیاز به نگهداری دفاتر و اسناد و تسلیم اظهارنامه به ادارات مالیاتی را نیز ندارند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه نظام مالیاتی در خدمت فعالیت های اقتصادی شفاف و سالم است، افزود: برنامه توسعه پایه های مالیاتی یکی از برنامه های مهم نظام مالیاتی در مسیر حمایت از مودیان رسمی مالیاتی است و با به سرانجام رسیدن موضوع CGT (مالیات بر عایدی سرمایه) و PIT (مالیات بر مجموع درآمد) این مهم محقق می شود.

وی گفت: در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، صرفاً نگاه درآمدی نیست و سایر مولفه ها از جمله اجرای عدالت مالیاتی، کاهش نرخ تورم، شفاف شدن اقتصاد و حرکت به سمت اخذ مالیات از بخش های غیر مولد مد نظر می باشد.

محمود نجفی رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این جلسه ضمن تقدیر از رویکرد مودی مداری در دوره تحولی نظام مالیاتی، تکریم مودیان با برنامه های عملیاتی چون اجرای تبصره ماده ۱۰۰ را از جمله اقدامات اجرایی مهم در این راستا دانست که در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران از آمادگی جهت همکاری با سازمان امور مالیاتی جهت آموزش مودیان و فرهنگسازی مالیاتی خبر داد و گفت: ابزار و امکانات مناسبی در اتاق بازرگانی تهران موجود است که می تواند در این مسیر مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این نشست دیگر فعالان اقتصادی حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و مسائل مالیاتی حوزه فعالیت خود پرداختند.

کد خبر 64193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =