توسعه دیپلماسی اقتصادی بین ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم رقم خورد

نماینده سابق ایران در سازمان «اوپک» گفت: توسعه دیپلماسی اقتصادی بین ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم رقم خورد و شاهد امضای تفاهمنامه ها و همکاری های خوبی در این زمینه هستیم.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، محمدعلی خطیبی در گفت و گویی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به ونزوئلا اظهار داشت: قبل از تحریم، شرکت‌های خارجی خدمات فنی و مهندسی را در ونزوئلا انجام می‌دادند بعد از تحریم‌ها این فرصت به ایران داده شده است تا از نظر فنی به کمک این کشور برود و توانایی‌های خود را در همه حوزه‌ها به ویژه صنعت نفت و انرژی به مرحله نمایش بگذارد.

وی افزود: ایران و ونزوئلا می‌توانند در عرصه‌های مختلف نفتی و غیرنفتی همکاری‌های خوبی داشته باشند و ایران، جای شرکت‌های خارجی را در ونزوئلا بگیرد.

نماینده سابق ایران در سازمان «اوپک» با بیان اینکه ونزوئلا دارای نفت خام سنگین است گفت: این نفت زمانی قابل استفاده است با میعانات ترکیب شود در نهایت این امر بازار خوبی برای میعانات ایران را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: توانایی‌های فنی و مهندسی، جوانان ما، غیر قابل انکار است به خاطر شرایط سخت تحریمی که ایجاد شده است نخبگان این صنعت با استفاده از توان علمی، صنعت نفت را سرپا نگه داشته اند و موفق به دستاوردهای عظیمی در این عرصه شده اند.

نماینده سابق ایران در سازمان «اوپک» با اشاره به اینکه توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ونزوئلا، گفت: کمک‌های ما بلاعوض نیست بلکه در قبال آن دستمزدی از جنس صادرات می‌گیریم که منجر به رونق اقتصادی کشورمان می‌شود.

خطیبی افزود: باید از تمام توان خود برای رونق روابط در کشورهای همسایه و دوست استفاده کنیم از این رو نه تنها در زمینه ههای نفتی بلکه در زمینه غیر نفتی هم می‌توانیم زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان را به کشور ونزوئلا را فراهم کنیم و از این بازارها بهره ببریم.

وی عنوان کرد: باید حجم تبادلات تجاری و صادرات میان دو کشور افزایش پیدا کند، ظرفیت‌های خوبی بین ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی، نیروگاه‌های حرارتی، تعمیر پالایشگاه‌ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی، روابط اقتصادی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها بهره برد چراکه همه قدرت‌های بزرگ از یک جایی شروع کردند ما نیز باید به توانمندی‌ها تکیه کرده و به قدرت برسیم.

نماینده سابق ایران در سازمان «اوپک» با تاکید بر صادرات در عرصه صنایع خودرو سازی و غیرنفتی گفت: این صنایع کاملاً بکر هستند و صنایع ما می‌توانند در ونزوئلا کار کنند ضمن اینکه در بحث کشاورزی نیز به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ونزوئلا می‌توانیم در بحث فراسرزمینی ورود کنیم.

وی افزود: همکاری میان دو کشور در عرصه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، انرژی و علمی و فناوری جلوه‌ای از تعامل سازنده است.

کد خبر 64202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =