آغاز نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صادرات نفت/ کمک گواهی سپرده نفت خام به حرفه‌ای‌تر شدن بورس

یک کارشناس اقتصادی به کمک گواهی سپرده نفت خام در راستای حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اجازه به اشخاص حقیقی برای وارد شدن به معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای تحقق نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صادرات نفت باشد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، تابلو معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران چند ماه پیش راه‌اندازی شد. معاملات این گواهی ابتدا با محدودیت‌هایی همراه بود که براساس آن اشخاص حقیقی و حقوقی دارای قرارداد با شرکت‌های سبدگردان (دارندگان کد PRX) ملزم به خرید دست‌کم یک‌هزار برگه بودند و اشخاص حقیقی اجازه خرید این گواهی‌ها را نداشتند.

اکنون پس از گذشت سه ماه از آغاز معاملات گواهی‌ سپرده نفت خام و میعانات گازی شاهد تغییراتی در محدودیت‌ها هستیم. براساس درخواست کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و مصوبه هیات مدیره بورس انرژی، از ۲۱ خرداد امسال دارندگان کد PRX می‌توانند با رعایت حداقل خرید ۱۰ برگه در بازار این گواهی‌ها شرکت کنند، همچنین سایر اشخاص حقیقی مجاز شدند که با رعایت حداقل خرید یک‌هزار بشکه در این معاملات شرکت کنند.

در این زمینه «هابیل خاوری» کارشناس اقتصادی امروز (یکشنبه) اجازه به اشخاص حقیقی برای وارد شدن به معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی و همچنین کاهش حداقل خرید دارندگان کد PRX به ۱۰ گواهی را ۲ قدم مهم برای رونق معاملات این گواهی‌ها دانست و گفت: این اتفاق می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای تحقق نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صادرات نفت باشد.

وی در این خصوص افزود: تسهیل معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی پتانسیل‌های آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که می‌توانند بازارهای جدیدی برای نفت ایجاد کنند را آزاد می‌کند.

خاوری با اشاره به اینکه ریالی بودن تسویه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در کنار ارزی‌بودن سفارش‌گیری‌ مزیت‌های تازه‌ای را برای بازار سرمایه به‌همراه آورده است که پیش از آن وجود نداشت، گفت: این گواهی‌ ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران را به صورت ارزی حفظ می‌کند و سرمایه‌ها از آسیب‌های ناشی از کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی در امان خواهد بود، همچنین ریالی بودن تسویه این گواهی باعث تسهیل نقدشوندگی آن می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی به عنوان ابزار جدید مالی نیز حائز اهمیت است، ادامه‌داد: بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که در بازارهای نفتی معاملات مستقیم انجام دهند، این افراد تا پیش از این مجبور بودند به خرید سهام شرکت‌های پالایشی بسنده کنند اما اکنون به کمک گواهی‌های سپرده نفت خام و میعانات گازی می‌توانند به طور مستقیم و فقط با تحلیل قیمت جهانی نفت و حامل‌های انرژی از مسیر بورس انرژی ایران وارد این بازار شوند.

به گفته وی، اگر هدف از ایجاد گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی توسعه ابزارها و بازارهای مبتنی بر نفت در بازار سرمایه و پاسخ به نیاز سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد، می‌توان این گواهی را یک نقطه مثبت و قوی در حوزه نفت دانست که در صورت افزایش حجم انتشار آن، شاهد تحولات عظیمی در حوزه نفت خواهیم بود.

این فعال بازار سرمایه همچنین افزود: نفت کالایی راهبردی در ایران است و اثرات بسیار زیادی روی بازار سرمایه می‌گذارد، در نتیجه گواهی سپرده نفت خام قابلیت اثرگذاری‌های مثبت قابل‌توجهی را در راستای حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه دارد.

وی در پایان گفت: همخوانی این ابزار مالی با استانداردهای بازار سرمایه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و بر اساس چیزی که در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به ابزارهای مالی پذیرفته‌شده در بازار سرمایه مطرح شده است، گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی ابزاری استاندارد در بازار سرمایه است.

کد خبر 64285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =