سرخس خراسان رضوی، پلی برای اتصال ریلی چین به اروپا

جنگ اوکراین، تجارت ریلی و جاده‌ای چین از مسیر روسیه را مختل کرد و بزرگترین اقتصاد جهان، راه چاره را در جایگزینی مسیر ریلی آسیای مرکزی- ایران- ترکیه برای دستیابی به بازار قاره سبز دیده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، جمهوری اسلامی ایران با داشتن چهار گذرگاه مرزی و حدود هزار کیلومتر مرز زمینی با ترکمنستان، "دروازه کشورهای آسیای مرکزی" محسوب می شود که نیمی از این مرز در محدوده خراسان رضوی واقع شده است.

از میان گذرگاه های زمینی سرخس، لطف آباد و باجگیران در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان، تنها سرخس و اینچه برون مرز ریلی دارند و مرز ریلی سرخس، به دلیل وجود زیرساخت مناسب و قدمت بیشتر، از جایگاه ویژه ای برای پاسخگویی به نیازهای ریلی چین در این مسیر برخوردار است.

با آغاز جنگ اوکراین، توجه چینی ها بلافاصله به مرز زمینی و ریلی سرخس در شمال شرقی ترین شهرستان کشور دوخته شد و رفت و آمد سرمایه گذاران و هلدینگ های دولتی چینی به سرخس آغاز شد.

هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس، فروردین ۱۴۰۱ میزبان مدیران یک هلدینگ حمل و نقل چینی بود و رییس هیات مدیره منطقه ویژه سرخس در نشست با چینی ها اظهار داشت: این منطقه می تواند به گرانیگاه مناسبات و تبادلات ترانزیتی فرامنطقه ای، به خصوص با چین و مجموعه کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شود.

محمدرضا برهمند افزود: معافیت های قانونی، زیرساخت های ایجاد شده به ویژه اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی و شبکه ریل عریض کشورهای آسیای مرکزی و شبکه ریل سراسری از جمله مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.

با آغاز جنگ اوکراین توجه چینی ها بلافاصله به مرز زمینی و ریلی سرخس در شمال شرقی ترین شهرستان کشور معطوف شد و رفت و آمد سرمایه گذاران و هلدینگ های دولتی چینی به سرخس آغاز شد.

وی گفت: با عنایت به ساخت سایت کانتینری و مجاورسازی خطوط ریلی عادی و عریض و همچنین ایجاد بسترهای توسعه ای تا پایان سال جاری و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز، این منطقه ویژه در قامت گرانیگاه تجارت فرامنطقه ای نقش‌آفرین خواهد شد.

سرخس مرکز تبادل کالای منطقه خواهد شد

مدیر ارشد شرکت لجستیکی چینی که پیش از این سرمایه گذاری عظیمی در کشورهای امارات، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان داشته است،‌ نیز گفت: منطقه ویژه سرخس با وجود ظرفیت بالای لجستیکی، قابلیت آن را دارد که به بزرگترین مرکز تبادلات کالایی در منطقه تبدیل شود.

وی اعلام کرد: مدت زیادی است که در مورد دالان های بین المللی تجاری مطالعه می کنیم و منطقه ویژه اقتصادی سرخس را زیر نظر داشته ایم و اکنون که به صورت میدانی از این مکان دیدن کرده ایم می‌توانیم بگوییم که این منطقه می تواند به عنوان مرکز تهاتر و بارانداز کالا برای چین، از حوزه آسیای مرکزی تا کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش ایفا کند.

مدیر ارشد این شرکت چینی به جایگاه ویژه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مسیرهای بین المللی تجارت اشاره کرد و گفت: به دنبال انتقال کالا از چین و کشورهای جنوب شرق آسیا از طریق این منطقه ویژه و ترانزیت کالاهای چینی به کشورهای افغانستان و پاکستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ترکیه از طریق این منطقه هستیم.

وی آمادگی این شرکت چینی را برای سرمایه گذاری در سایت ریلی منطقه ویژه سرخس و استفاده از مدل تهاتر کالا به جای نقل و انتقال ارز اعلام کرد.

با گذشت یکسال از آن زمان و رونق مناسبات همه جانبه ۲ کشور، اراده مسوولان برای ارتقا روابط تجاری چین و ایران بیش از پیش نمایان شده است و شاید مهم‌ترین نماد این توسعه روابط، سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین و تداوم مذاکرات دوجانبه مسوولان سیاسی و اقتصادی ۲ کشور باشد.

ایران و گذرگاه تجاری شمال - جنوب و شرق - غرب

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در تشریح روابط تجاری و ترانزیتی کشور بیان داشت: از جمله برنامه های کلان در اجرای دالان ترانزیتی شمال- جنوب، تأمین مالی برای ساخت، تجهیز و تدارکات قطعه ریلی رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در شاخه غربی است.

شهریار افندی زاده اضافه کرد: در این راستا توافقی با دولت روسیه داشته ایم و برآوردها حاکی از امکان حمل و نقل ترانزیتی ترکیبی در کوتاه‌مدت به میزان سالانه ۱۰ میلیون تن تا قبل از موعد بهره‌برداری قطعه رشت- آستارا و فراهم شدن شرایط حمل تمام ریلی از بندر شهید رجایی تا شمال روسیه و اروپا، در شاخه‌های غربی، مرکزی و شرقی این دالان ترانزیتی است.

وی بیان کرد: بدین ترتیب کالاها از بنادر شمالی و پایانه‌های مرزی ریلی و جاده‌ای در شمال غرب و شمال شرق کشور مانند سرخس به شیوه ترکیبی دریایی- ریلی- جاده‌ای تا بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و بندر چابهار در کرانه دریای عمان، حمل و از آنجا به مقاصد نهایی حوزه خلیج فارس، جنوب شرق و شرق آسیا و بالعکس حمل می شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ترانزیت مسیر شرقی- غربی در حال حاضر علاوه بر امکان حمل تمام ریلی از مرزهای سرخس و اینچه‌برون از مبادی واقع در چین و کشورهای آسیای مرکزی، حمل و نقل ترکیبی دریایی- ریلی- جاده‌ای از طریق بنادر امیرآباد و در آینده نزدیک و پس از بهره‌برداری از قطعه ریلی کاسپین به رشت از طریق بندر کاسپین تا همسایگان شمال غربی و غرب کشور(ترکیه) و فراتر از آن‌ها فراهم است.

افندی زاده افزود: شرایط به گونه ای است که با برنامه‌ریزی هماهنگ و منسجم، این مسیرها می‌توانند سهم قابل توجهی از مبادلات شرقی- غربی از چین تا اروپا را به خود اختصاص دهند و در این راستا، به زودی توافقات سازنده‌ای با چین و کشورهای آسیای مرکزی اعلام و اجرا خواهد شد.

چین و اجرای ایده یک کمربند - یک جاده

سفیر ایران در ترکمنستان در خصوص سرمایه گذاری چینی ها در طرح های ترانزیتی منطقه گفت: چین از سالها قبل ایده "یک کمربند، یک جاده" را با هدف توسعه تبادلات تجاری با جهان دنبال می کند و با کشورهای مختلف آسیایی نیز برای اجرای این طرح ها رایزنی و در این بخش سرمایه گذاری کرده است.

غلامعلی ارباب‌خالص افزود: مطابق اعلام منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در مرز ریلی این منطقه نیز سرمایه گذاری هایی در این خصوص صورت گرفته و توافقاتی نیز با طرف های خارجی انجام شده است.

وی اظهار داشت: هر نوع سرمایه گذاری که منجر به رونق مسیر تجاری ایران و انتخاب کشورمان به عنوان گذرگاه کالای ترانزیتی و تجاری شود را به فال نیک می گیریم و از توسعه همکاری های خارجی در این خصوص حمایت می کنیم.

هر چند بر اساس اعلام مدیران کنونی و سابق اداره کل راه آهن خراسان، ترددهای ریلی از شرق چین با عبور از کشورهای آسیای مرکزی و سپس سرخس دارای سابقه است اما در دور جدید همکاری های ترانزیتی با چین، پس از جنگ اوکراین، قدرت نخست اقتصاد جهان تمایل زیادی برای عبور ناوگان ریلی خود از مسیر ایران به خصوص از مرز ریلی سرخس دارد.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز با صحه گذاردن بر این مطلب، گفت: سرمایه گذار چینی از سال گذشته با تشکیل شرکت مشترک چینی - ایرانی با نام "پارک لجستیک بین المللی سرخس" تاسیس و بهمن ماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس آغاز کرده است.

محمدرضا برهمند افزود: هم اینک این شرکت مشترک، پیگیر فراهم کردن زمینه حمل کالای ترانزیتی چین از طریق ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به ایران و سپس انتقال آن با شبکه ریلی کشورمان به اروپا و بنادر خلیج فارس است.

وی گفت: با توجه به شتاب طرف چینی برای ترانزیت ریلی کالا، قرار است یک پایگاه موقت (سایت) برای بارسپاری(ترانشیپمنت) از قطارهای چینی به قطارهای ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شود و اکنون نیز زمین مورد نظر برای این امر فراهم شده است.

ساخت پایگاه تغییر بوژی در سرخس حلقه مفقوده اتصال ریلی چین به اروپا

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت:‌ کار ساخت پایگاه (سایت) ریلی مذکور برای تغییر بوژی (محور) عریض قطارهای چینی و استفاده از بوژی استاندارد (نرمال) ایران به زودی آغاز خواهد شد تا واگن های حمل بار چینی بدون بارسپاری (ترانشیپمنت) و از طریق ریل ایران به ترکیه و سپس اروپا رهسپار شوند.

برهمند افزود: مکان پایگاه تغییر بوژی مورد نظر در ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس است و تامین این زیرساخت، دسترسی چین به خطوط ریلی اروپا را میسر می کند.

وی بیان داشت: زمین مورد نظر برای مدت سه سال به منظور اجرای این طرح در اختیار شرکت مزبور قرار می گیرد.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: هر مجموعه ای را که بخواهد اقدامی در این منطقه ویژه انجام دهد به سرمایه گذاری و تامین زیرساخت های مورد نیاز خود ترغیب می کنیم و این مساله موجب می شود شرکتها، سرمایه گذاری های صورت گرفته را متعلق به خود بدانند و همین موجب امنیت سرمایه گذاری ها می شود.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس متعلق به آستان قدس رضوی در جوار نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

در حال حاضر در ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس، عملیات تغییر بوژی (محور) در دست اجرا است، اما به نظر می رسد چینی ها با ساخت یک پایگاه اختصاصی تعویض بوژی، به دنبال تردد سریع تر و انبوه ناوگان تجاری خود از این ایستگاه راه آهن بین المللی هستند.

امید است مسوولان خراسان رضوی، هیات مدیره راه آهن و مسوولان محلی هر چه زودتر زیرساخت‌های مورد نیاز برای آماده‌سازی پایگاه مذکور را فراهم کنند.

کد خبر 64340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =