خسارت ناشی از ماسه‌های روان، سالیانه ۶۰۰ میلیون دلار

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: براساس مطالعات انجام شده سالیانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ناشی از هجوم ماسه های روان خسارت والرد می‌شود که اگر مبلغ اندکی از آن برای کارهای پیشگیرانه به‌کار گرفته شود، موجب موفقیت بیشتر در پدیده مبارزه با بیابان زایی می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «عباسعلی نوبخت» امروز (سه‌شنبه) در همایش «روز جهانی مقابله با بیابان زایی» با شعار «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین»، افزود: ایران با ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت، جزو ۱۷ کشور پهناور جهان است که از این رقم بین ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن مربوط به حوزه منابع طبیعی است که بیش از ۳۲ میلیون هکتار آن بیابانی است.

تولید متوسط ۴.۲ تن گرد و غبار از کانون‌های بحرانی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: طبق آمارها از این میزان ۱۲۵ میلیون هکتار آن سالیانه در معرض فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

وی با اشاره به کانون‌ های بحرانی کشور، گفت: مساحت کانون‌ های بحرانی کشور نزدیک به ۱۴ میلیون هکتار است که از این میزان به‌طور متوسط ۴.۲ تن گرد و غبار تولید می‌ شود.

به گفته نوبخت، در راستای مقابله با خسارت‌های گرد و غبار سال گذشته از یک‌هزار و ۸۱۰ کیلومتر راه آهن، ۲۳ فرودگاه، هشت‌هزار و ۵۶۰ کانال آبرسانی، ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۸۸۷ شهر و بیش از چهار هزار روستا مراقبت شد تا فعالیت‌ ها مختل نشده و شهرها و روستاها خالی از سکنه نشوند.

سالیانه یک میلیون هکتار در معرض بیابانی شدن

معاون وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد: هر ساله برای ۳۰۰ هزار هکتار زمین برنامه‌ های بیابان زدایی پیگیری و انجام می‌شود.

وی افزود: ایران در سال ۱۳۷۵ پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد در آمد، بنابراین از محورهای مهم این کنوانسیون مقابله با گسترش بیابان، حفظ حاصلخیزی خاک و امنیت غذایی کشورها است.

نوبخت تصریح‌کرد: شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان زایی با محوریت زنان است، زیرا زنان تربیت کننده نسل‌های آینده هستند.

وی با بیان اینکه زنان از نیروهای مهم در بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شوند، گفت: در برخی استان‌ ها زنان در کنار مراقبت از خانواده در حوزه کشت و کار نقشی پررنگ‌تری از مردان دارند، بنابراین نقش مشارکت زنان در مدیریت پایدار سرزمین و امنیت غذایی غیرقابل انکار است.

تولید ۵۰ میلیون نهال بیابانی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در سه ماهه نخست امسال، ۵۰ میلیون اصله نهال بیابانی برای طرح کاشت یک میلیارد درخت که باید طی مدت چهار سال (تا ۱۴۰۵) محقق شود، تولید شده است.

نوبخت گفت: براساس سیاست گذاری انجام شده قرار است سالیانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود.

کد خبر 64371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =