حل مسائل بانکی و حمل‌ونقل، پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و بنگلادش است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست با سفیر بنگلادش در تهران، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه مبادلات، حل مسائل بانکی و حمل‌ونقلی را پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و بنگلادش عنوان کرد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از اتاق بازرگانی ایران، منجورول کریم خان چودری، سفیر بنگلادش در تهران با حضور در اتاق ایران با حسین سلاح‌ورزی، رئیس این اتاق دیدار و دو طرف درباره راهکارهای افزایش مناسبات تجاری میان ایران و بنگلادش گفت‌وگو کردند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به روابط نزدیک دینی، فرهنگی و تاریخی میان ایران و بنگلادش گفت: با وجود بازار ۱۵۰ میلیونی بنگلادش و موقعیت استراتژیک ایران، دو کشور نتوانستند به خوبی از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر استفاده کنند.

حسین سلاح‌ورزی، با اشاره به قابلیت‌های مختلف همکاری میان ایران و بنگلادش ادامه داد: در این میان مبادلات تجاری و همکاری‌ها در حوزه مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات کشاورزی، اقلام صنعتی و محصولات پتروشیمی می‌تواند به توسعه تجاری میان ایران و بنگلادش منجر شود.

وی تأکید کرد: موانعی در مسیر افزایش مبادلات تجاری دو کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مشکل حمل‌ونقل و یافتن راهی برای انتقال ارز میان دو کشور است. حل این مسائل نیازمند اراده دولت‌های ایران و بنگلادش است.

رئیس اتاق ایران، تشکیل کمیته مشترک بین بازرگانان دو کشور را یکی از اقدامات ضروری در مسیر افزایش تبادلات تجاری ایران و بنگلادش دانست و افزود: تا دو ماه آینده کمیته مشترک بازرگانی بین تجار دو کشور فعال خواهد شد و امیدواریم نهاد متناظر آن نیز به سرعت در بنگلادش تشکیل شود.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه ایران و بنگلادش در سازمان‌های چندجانبه اقتصادی از جمله دی ۸ حضور دارند بر ضرورت استفاده از این ظرفیت میان دو کشور تأکید کرد و گفت: اتاق ایران برای تبادل هیات های تجاری دو کشور با اتاق بنگلادش هماهنگی‌های لازم را انجام خواهد داد.

باید کار را به بخش خصوصی بسپاریم

در ادامه منجورول کریم خان چودری، سفیر بنگلادش در تهران نیز با تبریک انتخاب حسین سلاح ورزی به عنوان رئیس جدید اتاق ایران، روابط بسیار صمیمی و تاریخی و فرهنگی دو کشور را یادآوری کرد و گفت: متأسفانه سطح روابط تجاری ایران و بنگلادش به این اندازه مثبت پیش نرفته است.

وی با بیان اینکه دولت‌های دو کشور هم خواهان افزایش روابط تجاری هستند، افزود: در این راستا باید تلاش کنیم روابط بین تجار دو کشور هرچه بیشتر تسهیل شود. متأسفانه حمل‌ونقل مستقیم بین ایران و بنگلادش وجود ندارد و از طریق کشور ثالث انجام می‌شود.

سفیر بنگلادش در تهران تأکید کرد: به طور جدی موضوع تشکیل کمیته مشترک بنگلادش - ایران را دنبال خواهیم کرد. ما باید کار را به بخش خصوصی دو کشور بسپاریم و برای همین نقش اتاق‌های دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود.

او با اشاره به مشکلات مالی به دلیل تحریم‌ها، گفت: در اجلاس پایاپای کشورهای اسلامی به توافقات خوبی رسیدیم و بنگلادش به دنبال ارز جایگزین دلار در روابط تجاری با کشورهای دیگر است.

چودری در پایان با دعوت از هیات تجاری اتاق ایران برای سفر به بنگلادش گفت: هدف ما این است که تجار دو کشور با ظرفیت‌های واقعی ایران و بنگلادش از نزدیک آشنا شوند.

کد خبر 64392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =