منابع ارزی کشورهای جنوب صرف قوی‌تر شدن این کشورها شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: منابع ارزی کشورهای جنوب باید صرف قویتر شدن این کشورها شود تا در دام یکجانبه گرایی جهانی نیفتیم و به راحتی تحریم نشویم و مستقل بمانیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از شادا، سید احسان خاندوزی طی سخنانی در نشست شورای وزیران صندوق اوپک در وین اظهار داشت: خوشحالم که چهل و هفتمین سالگرد تاسیس صندوق اوپک برای توسعه بین المللی، فرصتی را برای نمایندگان کشورهای عضو فراهم کرده است تا برای ترسیم افق همکاری و تبادل نظر گرد هم آیند.

وی افزود: مایلم از رئیس جمهور و دولت جمهوری اتریش به دلیل تمهیدات عالی برای تسهیل برگزاری چهل و چهارمین نشست شورای وزیران اوپک و همچنین برای پذیرایی گرم از همه شرکت کنندگان صمیمانه تشکر کنم.

وزیر اقتصاد گفت: صندوق اوپک برای ۴۸ عملیات در سال گذشته ۶/۱ میلیارد دلار متعهد شد که با توجه به چالش‌های پیش آمده در جهان، نشان از تلاش مستمر مدیرکل صندوق و کارکنان حرفه‌ای آن دارد. این تلاشها در این شرایط حساس و بحرانی قابل تقدیر است. تلاش صندوق در راستای اهداف توسعه پایدار و ارتقای توسعه در کشورهای کمتر توسعه یافته مورد تاکید همه کشورهای عضو است.

خاندوزی با اشاره به تاکید دولت آیت‌الله رئیسی بر حمایت بیشتر از کشورهای کمتر توسعه یافته مسلمان، یادآور شد: این امر با هدف دستیابی به توسعه همه جانبه در کل امت اسلامی است. زمانی در کشورهای اسلامی به توسعه پایدار خواهیم رسید که کشورهای اسلامی مسیر توسعه را با هم طی کنند.

وی ادامه داد: باید از مدیرکل صندوق بابت انتخاب دو کلید واژه «تاب آوری» و «عدالت» تقدیر کرد. منابع ارزی کشورهای جنوب باید صرف قویتر شدن این کشورها شود تا در دام یکجانبه گرایی جهانی نیفتیم و به راحتی تحریم نشویم و مستقل بمانیم. رویکرد عملی دولت جدید ایران همین است؛ با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و در حال توسعه آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین.

وزیر اقتصاد گفت: درباره تاب آوری نیز کشورهای جنوب اگر فقط وابسته به صادرات منابع طبیعی باشند در برابر شوک‌های اقتصادی تاب آور نخواهند بود. اگر شاخص پیچیدگی اقتصادشان بالا نرود و کشاورزی و صنعت و معدن شان با فناوری بالا گره نخورد، تاب آور نخواهند بود.

وی ادامه داد: رویکرد عملی دولت جدید ایران هم درس گرفتن از آسیب‌پذیری‌های گذشته است؛ به ویژه در سیاست مالی، تجاری و ارزی.

خاندوزی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه کلید توسعه هر کشوری بخش خصوصی است، لازم است صندوق حمایت بیشتری از این بخش داشته باشد. مبلغ ۲۸۷ میلیون دلار حمایت اختصاص یافته به بخش خصوصی در سال گذشته، اگرچه رقم قابل توجهی است، اما با تخصیص بیشتر حمایت‌ها از این بخش، عملاً می‌توان توسعه کشورهای کمتر توسعه یافته را تضمین کرد.

وزیر اقتصاد از تصمیم صندوق برای افزایش تعهدات ۴۰ درصدی تا پایان سال ۲۰۳۰ برای تامین مالی آب و هوایی با هدف پاسخگویی به چالش‌های دوگانه انتقال انرژی و تغییرات اقلیمی نیز تقدیر کرد.

وی در پایان گفت: بار دیگر از میزبان و برگزارکنندگان محترم این نشست باشکوه صمیمانه تشکر می‌کنم و برای صندوق اوپک در راستای توسعه همکاری‌های بیشتر کشورهای عضو آرزوی موفقیت می‌کنم.

کد خبر 64447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =