آمادگی ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی با چینی‌ها

معاون وزیر صمت در نشست با معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین، بر تقویت و گسترش همکاری‌های صنعتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: باتوجه به سوابق خوب همکاری‌های گذشته، افق مناسبی برای گسترش تعاملات فنی و اقتصادی وجود دارد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین در شهر گوانگجو، به همراه هیات اعزامی، با خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار، با اشاره به اهمیت توسعه دانش و فن‌آوری در صنایع کوچک و متوسط و پیشرفت کشور چین در این بخش، بر لزوم استفاده از تجربیات کشور چین برای توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشورمان و ارتباط بین واحدهای تولیدی دو کشور برای تکمیل زنجیره‌های ارزش و رفع نیازهای فن‌آورانه واحدهای تولیدی کشور توسط شرکت‌های چینی تاکید کرد و افزود: در چند سال اخیر شرکت‌های ایرانی نیز پیشرفت‌های مناسبی داشته‌اند که این ارتباطات و تعاملات می‌تواند با سازوکار مناسبی تقویت و گسترش یابد.

ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تجربه خوب همکاری‌های گذشته فی مابین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با طرف‌های چینی نظیر انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگ‌های و دفتر صنایع کوچک و متوسط استان گواندوگ، از آمادگی این سازمان برای برگزاری نشست‌های تجاری بین شرکت‌های توانمند ایرانی و شرکت‌های چینی خبر داد و اضافه کرد: ایجاد دفتر همکاری‌های صنایع کوچک و متوسط بین دو کشور، راهکاری مناسب برای گسترش همکاری‌های طرفین است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و واگذاری به شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی خبر داد و تصریح کرد: باید چارچوب عملیاتی بین وزارت صمت کشورمان و وزارت صنایع چین تعیین و بر اساس آن گام برداشت.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع کوچک ایران

وی با اشاره به بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع کوچک ایران، به فعالیت بیش از ۵۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، درقالب ۸۵ سر فصل حمایتی نظیر توسعه خوشه‌های صنعتی، برندسازی، آموزش و... از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کند.

رسولیان افزود: صنایع کوچک و متوسط ۴۳درصد از اشتغال در ایران را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه این صنایع است.

وی با اشاره به حضور موثر شرکت‌های چینی در ایران، گفت: این شرکت‌ها علاوه بر بازار ایران، از طریق مرزها و محورهای ارتباطی و موقعیت جغرافیایی ویژه کشور، توانسته اند به بازار کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع نیز دسترسی داشته باشند.

جذابیت‌های بازار ایران برای حضور شرکت‌های خارجی

معاون وزیر صمت ایران اضافه کرد: در ایران جذابیت‌های ویژه‌ای برای فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی وجود دارد که یک مزیت بسیار مهم است.

در ادامه این نشست، خانم «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین، با قدردانی از حضور معاون وزیر صمت و هیئت همراه در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) و هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین در شهر گوانگجو، گفت: تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط در چین افزون بر ۵۲ میلیون شرکت است و این شرکت‌ها ۵۰ درصد جی‌دی‌پی و ۶۰ درصد حجم و ۷ درصد نوآوری و ۹۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

وی، با بیان اینکه شرکت‌های متوسط و کوچک در همه دنیا به عنوان موتور محرک اقتصاد مطرح هستند، افزود: دولت چین به این شرکت‌ها خیلی اهمیت می‌دهد و از همین رو در سال‌های گذشته دولت چین نسبت به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین اقدام کرده و هجدهمین دوره آن نیز در همین راستا برپاشده است.

معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین با اشاره به بحران کرونا نیز گفت: در سه سال کرونا ضربه زیادی به شرکت‌های کوچک و متوسط وارد شد، اما دولت چین در پی حمایت از آن‌ها نظیر کاهش مالیات و کاهش هزینه آن‌ها و پیشبرد فن‌آوری در شرکت‌های کوچک و متوسط است.

آمادگی چین برای گسترش و توسعه همکاری‌ها

وی بر گسترش و توسعه همکاری بیشتر دو کشور و شرکت‌های دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم گام‌های موثری برای تقویت همکاری‌ها برداریم.

«حسین درویشی» سرکنسول ایران در گوانجو، «سیدمصطفی هاشمی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، «رضا سعیدی» وابسته اقتصادی ایران در گوانجو و «محمد امین» مجری برگزاری نمایشگاه ایران در این نشست معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را همراهی کردند.

«علی رسولیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با هدف حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط چین و شرکت در نشست‌های تخصصی و دیدار و نسشت با مسولان چین وارد فرودگاه بایون در گوانجو شد و مورد استقبال رسمی معاون مدیرکل صنعت و فن‌آوری اطلاعات گواندونگ قرار گرفت.

رسولیان و هیات همراه سپس در نشست انجمن آسیا و اقیانوسیه برای ارتقای توسعه و نوآورای صنایع کوچک و متوسط شرکت کردند.

در این نشست، «لیانگ ژیفنگ» مدیر کل دفتر صنایع کوچک و متوسط وزارت صنعت و اطلاعات چین، «ژو شیائولان» معاون وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات، «سون ژیانگ» معاون فرماندار استان گوانگدونگ، «گائو ژنتینگ» مشاور بخش تجارت بین‌الملل وزارت امور خارجه، «ایون بندییک» وزیر وزارت توسعه کارآفرینی و تعاون مالزی، «دو تانگ های» معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام و «مارکو المان» دستیار مدیر کل WIPO حضور داشتند که از ساعت ۹ تا ۱۲ روز دوشنبه در محل هتل شانگریلا گوانجو برگزار شد.

کد خبر 64581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =