رشد ۲۰ درصدی واردات نهاده‌های دامی در سال جاری برای تنظیم بازار

براساس آمار گمرک تا اردیبهشت ماه سال‌جاری یک میلیون و ۸۷۱ هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش ۸۸۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مهمترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته شده که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی دارد، با این حال واردات این محصول در سال گذشته با کاهش ۱۹ درصدی از حدود ۱۷ میلیون و ۶۱۷ هزار تن به ۱۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تن رسیده بود، به همین منظور می‌توان گفت که واردات این محصول در سال گذشته افتی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی داشته است.

هم‌ اکنون ۷۵ درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵ درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی در این امر است. نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.

جزئیات واردات نهاده‌های دامی در سال‌جاری

براساس آمار گمرک کشورمان تا اردیبهشت ماه سال‌جاری یک میلیون و ۸۷۱ هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش ۸۸۷ میلیون دلار به ایران وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۷۳۹ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده رشدی حدود ۲۹۱ هزار تنی و ۱۴۸ میلیون دلاری است.

همچنین به لحاظ درصدی نیز می‌توان گفت واردات نهاده‌های دامی تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشدی حدوداً ۲۰ درصدی و از نظر ارزشی نیز رشدی ۲۰ درصدی داشته است.

گفتنی است در حالی روند واردات نهاده دامی به کشورمان با رشد روبه‌رو شده است که از فروردین ماه سال گذشته تاکنون آمارها همواره حکایت از کاهش واردات نهاده دامی نسبت به بازه زمانی سال ۱۴۰۰ داشت.

اتریش، اسپانیا، اسلواکی، امارات متحده عربی، انگلیس، آلمان، ترکیه، سوئیس، چین، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و هنگ‌کنگ ۱۴ مبدأ واردات نهاده‌های دامی در فروردین ماه به کشورمان بوده‌اند.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری ۲۰۷ هزار و ۴۱۰ تن جو به ارزش ۸۰ میلیون و ۷۵۵ هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۱۴۹ هزار تن جو به ارزش ۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده رشد ۳۹ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی در یک‌سال اخیر است.

همچنین تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری یک میلیون و ۳۱۲ هزار تن ذرت دامی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی ۹۴۴ هزار تن ذرت دامی به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده رشد ۳۹ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۵۷ درصدی به لحاظ ارزشی در یک‌سال اخیر است.

از طرف دیگر طی این مدت ۲۹۰ هزار و ۹۱۶ تن دانه سویا به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی ۳۶۳ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۷۱میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۱۶درصدی به لحاظ ارزشی در یک‌سال اخیر است.

همچنین با توجه به واردات گسترده کنجاله سویا در اسفندماه سال گذشته، میزان واردات این محصول در دو ماه ابتدای سال کاهشی بوده و در این بازه زمانی تنها ۶۱ هزار تن کنجاله سویا به ارزش ۴۳ میلیون دلار وارد کشور شد، این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۲۲ هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون دلار کنجاله سویا وارد کشور شده بود.

کد خبر 64590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =