مشوق‌های ویژه تجار برای سفر به بنگلادش

به گفته معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، رفع مشکلات بانکی، دادن مشوق‌ها برای تجار ایرانی و تجارت ترجیحی از اقدامات دولت برای افزایش تجارت ایران و بنگلادش است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، همایش معرفی فرصت‌های تجاری بنگلادش به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران و با حضور سفرای دو کشور ایران و بنگلادش، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش، معاون سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد.

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی به نیاز تجار دو طرف برای آشنایی با ظرفیت‌های موجود برای همکاری پاسخ می‌دهد افزود: با وجود زمینه‌های متنوع همکاری، حجم تجارت دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد. مشکلات موجود در حوزه مبادلات بانکی و حمل‌ونقل، و به ویژه عدم آشنایی تجار و فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های دو کشور، مانع از توجه جدی به توسعه همکاری‌ها با بنگلادش شده است.

وی با اشاره به وجود تفاهم‌نامه بین اتاق‌های دو کشور گفت: به زودی کمیته مشترک ایران و بنگلادش به صورت دوجانبه شکل خواهد گرفت تا در رفع موانع و ترغیب بخش‌های مختلف تجاری برای همکاری‌های دو کشور، ایفای نقش کند.

منصور چاوشی، سفیر ایران در بنگلادش در همایش معرفی فرصت‌های تجاری بنگلادش در اتاق ایران گفت: به دلیل کمبود اطلاعات، مبادلات تجاری دو کشور در سطح مطلوبی قرار ندارد. این در حالی است که تفاهم‌نامه‌های زیادی از جمله اجتناب از دریافت مالیات مضاعف بین دو کشور امضا شده است. ضمن اینکه هیچ مانع سیاسی برای همکاری وجود ندارد. برنامه‌ها و سمینارهای دوجانبه و مذاکرات رو در رو یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه تبادلات تجاری است.

در ادامه این همایش خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر و اتاق معین کشور بنگلادش گفت: تجار ایرانی اطلاعات کافی در مورد بازار بنگلادش ندارند. فرصت‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها بین دو کشور وجود دارد و لازم است سفرا و مسئولین دولتی و خصوصی دو کشور نقش قوی‌تری در برجسته کردن پتانسیل تجاری بین دو کشور ایفا کنند.

منجورول کریم‌خان چودوری، سفیر بنگلادش نیز با اشاره به عدم اطلاع فعالان اقتصادی ایران از پتانسیل‌های تجاری بنگلادش گفت: اقتصاد بنگلادش در ۲۰ سال گذشته تجربه رشد ۷ درصدی را داشته و علی رغم رکود در کرونا، احیا شده و برای تجار ایرانی تسهیلات مختلف از جمله در موضوع تعرفه‌ها برای ورود به بازار این کشور قابل دسترس است. او تاکید کرد: بنگلادش با اعطای مالکیت ۱۰۰ درصدی برای سرمایه‌گذاری آمادگی کامل دارد.

عبدالرحیم خان، معاون صادرات وزارت بازرگانی بنگلادش نیز اشاره کرد مدیران تجاری ایران باید به بنگلادش سفر کنند و امکانات را بررسی کنند و این امر باعث بهبود روابط تجاری دو کشور خواهد شد. بنگلادش در حال تبدیل شدن به یک قطب تولیدی است، از تجار ایرانی خواست از این فرصت استفاده کنند.

همچنین محبوب الرحمن، مدیرکل دفتر توسعه صادرات بنگلادش هم با اشاره به کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت: اگرچه هیچ مانع فیزیکی و سیاسی برای تجارت در بنگلادش وجود ندارد، اما صادرات کالا از بنگلادش به ایران در حال کاهش است که دلیل آن نامشخص است.

وی افزود: بنگلادش در بخش‌های مختلف از جمله پوشاک و پزشکی در موقعیت مطلوبی قرار دارد و ایران می‌تواند از این مزیت‌ها استفاده کند. علاوه بر این، بنگلادش می‌تواند مواد معدنی و نفت کوره را از ایران وارد کند.

سیف‌الاسلام، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت متروپولیتن بنگلادش (MCCI) نیز در این همایش گفت: راه‌اندازی پالایشگاه‌های نفت ایران در بخش خصوصی می‌تواند یک فرصت باشد. ایران و بنگلادش هر دو یک سری چالش‌ها و فرصت‌ها دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند موقعیت تجاری دو کشور را ارتقا دهد.

محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اقدامات مشخصی برای رفع مشکلات بانکی بین دو کشور در حال انجام است که نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: در صورت سفر تجار ایرانی به بنگلادش، مشوق‌هایی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. ایران با بسیاری از کشورها از جمله آذربایجان قراردادهای تجارت ترجیحی امضا کرده است که این امکان با بنگلادش نیز وجود دارد.

طبق داده‌های گمرک، حجم مبادلات تجاری تهران و داکا در سال گذشته میزان تجارت ایران و بنگلادش ۷۹۱ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبلش از نظر وزنی ۴۸ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۵۰ درصد افزایش داشته است. میزان تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۵۲ هزار تن به ارزش ۹۸ میلیون دلار بود.

کد خبر 64720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =