افزایش ۴۳ درصدی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هفتم توسعه

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه از سالانه ۹۲ میلیون تن کنونی به ۱۳۱.۵ میلیون تن در پایان این برنامه می‌رسد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت نفت، توسعه صنعت پتروشیمی کشور با هدف متنوع‌سازی سبد محصولات، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی افزون‌ بر اینکه نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد، می‌تواند سبب ارتقای جایگاه ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی شود. دولت سیزدهم نیز همسو با این اهداف، روند توسعه این صنعت را به‌منظور توسعه صنایع تکمیلی، خودکفایی در تولید محصولات نهایی، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی بالاتر هدف‌گذاری کرده است.

از این رو، براساس لایحه برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کل کشور که روز یکشنبه، ۲۸ خردادماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی تا پایان این برنامه به سالانه ۱۳۱.۵ میلیون تن می‌رسد که نسبت به ظرفیت تولید حدود ۹۲ میلیون تنی کنونی نزدیک به ۴۳ درصد افزایش خواهد داشت.

افزون‌ بر این، با برنامه‌ریزی انجام‌شده به‌ منظور اجرای طرح‌های تولید پروپیلن و زنجیره آن به‌عنوان محصولی راهبردی در صنایع پایین‌دستی، ظرفیت تولید پروپیلن و زنجیره آن نیز در انتهای برنامه هفتم توسعه به ۱۱.۶ میلیون تن می‌رسد. هم‌اکنون ظرفیت تولید پروپیلن در صنعت پتروشیمی حدود یک میلیون تن در سال است و کل پروپیلن تولیدی در صنعت پتروشیمی در واحدهای پایین‌دست آن مصرف می‌شود، اما مقدار نیاز واحدهای مصرف‌کننده پروپیلن در ظرفیت اسمی بیش از ظرفیت تولید یک میلیون تنی این محصول در صنعت پتروشیمی است.

محصول متانول نیز از جمله محصولات پتروشیمی است که در سال‌های پیش ظرفیت‌سازی بالایی برای تولید آن در کشور انجام شده است و اکنون بیشتر این محصول صادر می‌شود که با تکمیل زنجیره این محصول، ارزش افزوده بسیار بالاتری در کشور ایجاد خواهد شد. بدین منظو، تا پایان برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره متانول به سالانه ۰.۷ میلیون تن افزایش می‌یابد.

تا پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره اتیلن به ۱۱.۹ میلیون تن و ظرفیت تولید پایین‌دستی زنجیره آروماتیک به ۳ میلیون تن خواهد رسید.

کد خبر 64781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =