موضوع حاکمیت شرکتی، دغدغه جدی بازار سرمایه است

رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه اصلی نظارتی مانند نظارت بر ناشران، نظارت بر نهادهای مالی و نظارت بر بازار سرمایه بحث اجرای حاکمیت شرکتی است که این موضوع در حوزه ناشران و نهادهای مالی معنا پیدا می‌کند.

به گزارش اگزیم نیوز، «مجید عشقی» امروز (سه‌شنبه) در همایش چشم انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها، اعلام کرد: در سال‌های اخیر یکی از بحث‌های جدی ما در بازار بحث تعادل بین منافع ذینفعان شرکت‌ها بود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی ما در سه حوزه اصلی نظارتی مانند نظارت بر ناشران، نظارت بر نهادهای مالی و نظارت بر بازار بحث اجرای حاکمیت شرکتی است که این موضوع در حوزه ناشران و نهادهای مالی معنا پیدا می‌کند.

عشقی خاطرنشان کرد: این موضوع سالیان سال است که در بازار مغفول مانده و در مقاطع مختلف شاهد بودیم که ذینفعان مختلف تحت تاثیر دلایل متعدد در یک شرکت قدرت پیدا می‌کردند منافع ذینفعان را به چالش می‌کشیدند.

رییس سازمان بورس گفت: بحث حاکمیت شرکتی بیش از ۵۰ سال است که در دنیا مطرح شده است و قوانین آن در مقاطع مختلف و ‌زمان بحران تغییر حدی داشته و مقررات جدیدی وضع شده است.

وی اظهار داشت: قوانین حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه ایران وضع شده اما لازم است سازمان بورس، ارکان بازار سرمایه، نهادهای مالی و کانون‌ها در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند تا بتوان گفتمان اجرای حاکمیت شرکتی را پیگیری و به فراخور وضعیت موجود به خوبی مقوله تنظیم منافع ذینفعان را در شرکت‌ها اجرا کنیم.

عشقی اعلام کرد: اگر بحث حاکمیت شرکتی به درستی پیاده‌سازی و در شرکت‌ها تعادل بین منافع ذینفعان برقرار شود؛ به طور حتم این مساله به حفظ منافع سرمایه‌گذاران، افزایش شفافیت و افشای اطلاعات درست، تضمین سلامت بازار، کاهش ریسک شرکت‌ها و کاهش هزینه‌های مالی را به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: یکی از مقوله‌هایی که سال گذشته در سازمان به آن توجه شد، بحث اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی بود، در آن بندهایی وجود داشت که با فضای اقتصادی کشور و فضای قانون و تجارت سازگار نبود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا براساس واقعیات اقتصادی کشور اصلاحاتی در دستورالعمل حاکمیت شرکتی صورت گرفت که پنج سال بود با توجه به تصویب آن اما از قابلیت اجرا برخوردار نبود.

عشقی ادامه داد: باید به طور حتم در بازار سرمایه یک نهضت تبیین دستورالعمل حاکمیت شرکتی راه بیوفتد و باید یک سلسله آموزش‌های حاکمیت شرکتی برای ذینفعان مختلف شرکت‌ها داشته باشیم.

وی اعلام کرد: گاهی در کمیته تخلفات و پرونده‌هایی که بررسی می‌شود، با پدیده‌هایی مانند اظهار بی‌اطلاعی اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره ناشران نسبت به یک تصمیم مواجه می‌شویم که در برخی موارد این موضوع، زمینه‌ساز ایجاد چالش خواهد بود.

عشقی با بیان اینکه باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که تصمیمات در هیئت‌ مدیره ناشران به همه اعضا مربوط می‌شود، گفت: این مسایل باید در دوره‌های آموزشی مطرح و الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی مانند قانون تجارت، دستورالعمل‌های افشا و پذیرش و سایر مفادی که ملزم به رعایت آن هستند، گوشزد شود.

پیگیر «تبدیل حاکمیت شرکتی به قانون» هستیم

رییس سازمان بورس اظهار داشت: باید دستورالعمل حاکمیت شرکتی گسترش پیدا کند، اکنون به فکر تبدیل آن به قانون هستیم تا به این واسطه ضمانت اجرایی آن افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بنا داریم که این مسئله را در مجلس مطرح کنیم و مفاد آن از پشتوانه قانونی بیشتری برخوردار بشود.

عشقی گفت: باتوجه به فضای بازار سرمایه و گسترش جامعه سهامداری به ۶۰ میلیون نفر، فعالیت هزار نهاد مالی و... اجرای حاکمیت شرکتی گریزناپذیر است و بدون اجرای آن نمی‌توان شاهد بازار سالمی باشیم.

رییس سازمان بورس ادامه داد: به‌دنبال تصویب میانجی هستیم تا میزان اجرای حاکمیت شرکتی، سنجیده و رتبه‌بندی اعلام شود و سهام‌داران از این میزان مطلع شوند.

وی در پایان گفت: بسیاری از مشکلات بازار سرمایه که از بیرون بازار به ما تحمیل می‌شود، به عدم رعایت حاکمیت شرکتی باز می‌گردد.

کد خبر 64811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =