افق‌های تازه برای احیای کریدور شمال-جنوب

اعلام مجوز مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر در چهارم خرداد سال جاری از سوی وزیر راه و شهرسازی و انجام نخستین پرواز بین المللی از خط پروازی رامسر-مسقط در دوازدهم تیرماه امسال، افق‌ تازه ای برای رونق کریدور شمال-جنوب با محوریت مازندران را نمایان کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، براساس هماهنگی انجام شده، نخستین پرواز خارجی فرودگاه شهدای رامسر در مسیر مسقط به رامسر در ۱۲ تیرماه امسال به زمین می‌نشست و در ساعت ۱۹ همان امروز از رامسر به مسقط پرواز کرد.

فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریا خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.

به اعتقاد کارشناسان امر دیپلماسی فعال منطقه‌ای آیت الله رئیسی زمینه راه‌اندازی خط پروازی مسقط - رامسر با محوریت احیای کریدور شمال- جنوب را فراهم کرده و در دولت سیزدهم به گفته استاندار مازندران یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت فرودگاه های این استان تخصیص داده است.

با تزریق این اعتبارات توسعه فعالیت های فرودگاه های استان مازندران رقم خورده است که علاوه بر برقراری پروازهای بین المللی در فرودگاه ساری امروز با برقراری نخستین پرواز بین المللی در فرودگاه رامسر به بار نشسته است، وعده های که یکی پس از دیگری محقق می شود.

استان مازندران با داشتن یک فرودگاه بین المللی شهدای ساری و ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر در غرب استان از استان های برخودار کشور از سیستم حمل و نقل هوایی به شمار می رود.

تحقق دیپلماسی فعال دولت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: دیپلماسی فعال دولت سیزدهم زمینه راه‌اندازی خط پروازی مسقط-رامسر را فراهم کرده است.

روح الله سلگی افزود : با پیگیری استاندار مازندران و موافقت وزیر راه و شهرسازی توسعه فرودگاه رامسر که نقش مهمی در جذب گردشگران خارجی بویژه کشورهای عربی دارد بیش از این، توسعه خواهد یافت.

فرودگاه رامسر سال ۱۳۳۱ به عنوان یک فرودگاه تشریفات مختص خاندان پهلوی بهره‌برداری شد اما پس از انقلاب اسلامی مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفته است.

باند بتنی این فرودگاه خرداد ماه سال ۱۳۹۹ تکمیل شد و با بهره برداری آن امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ فراهم شده است، غرب مازندران ۲ فرودگاه یکی در نوشهر و دیگری در رامسر دارد.

وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد امسال به رامسر مجوز مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر را اعلام کرد، مرز هوایی بین المللی فرودگاه این شهرستان در اوایل سال جاری در هیات دولت به تصویب رسیده بود.

دومین فرودگاه مازندران مجوز مرز هوایی بین المللی گرفت

مهرداد بذرپاش در آیین اعلام مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر گفت : این فرودگاه با تکمیل زیرساخت های مناسب و خدمات به پروازهای خارجی در بخش مسافری و حمل کالا مجوز مرز هوایی را با مصوبه هیات وزیران کسب کرد.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه فرودگاه شهدای رامسر قادر خواهد بود با توجه به فراهم بودن زیرساخت های مناسب و تسهیلاتی که به زودی در بخش های گمرگ و قرنطینه و دیگر موارد مربوط به پروازهای خارجی در بخش مسافری و حمل کالا فراهم می شود، سرویس فرودگاهی ارائه کند.

بذرپاش یادآور شد: فرودگاه شهرستان رامسر پس از فرودگاه ساری مرکز استان مازندران دومین فرودگاهی است که مرز هوایی دریافت کرد که با این مجوز امکان ورود و خروج اتباع ایرانی و خارجی را به کشور مهیا می کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با بهره برداری از باند بتنی فرودگاه رامسر امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ فراهم شده است.

مصوبه هیات دولت بود

مدیر فرودگاه رامسر در حاشیه این بازدید مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه رامسر گفته بود : مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر در هیات دولت به تصویب رسید که با تحقق این مهم زمینه برای بین المللی شدن این فرودگاه غرب مازندران فراهم شده است.

ارشاد حاتمی در حاشیه آیین فرود هواپیمای عمانی گفت: این پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و با حدود ۱۳۵ مسافر در فرودگاه رامسر به زمین نشست.

وی افزود: تمامی ملزومات اداری و اخذ مجوزها انجام شد و پس از آن با مکاتبات و درخواست‌هایی که از شرکت هواپیمایی داشتیم با شرکت هواپیمایی تابان به توافق رسیده ایم که این پرواز با رعایت همه ضوابط مربوط اداری به زمین نشست.

نکته قابل توجه این که موافقت وزارت کشور با قرار گرفتن مرز هوایی فرودگاه رامسر در شمار مرزهای مجاز رسمی کشور در تیر ماه سال ۱۳۹۹ با انتشار در سایت استانداری مازندران رسانه ای شد که به گفته استاندار وقت، چنین تحولی می توانست زمینه ساز برقراری پروازهای مستقیم از این فرودگاه به کشورهای همسایه و عتبات عالیات باشد در حالی که بنا به گفته برخی از مسوولان منطقه، این مصوبه از آن سال تاکنون در کش و قوس های اداری مسکوت باقی مانده بود و با شکل گیری دولت جهادی نهایی شدن آن در دستور کار مسوولان امر قرار گرفت.

باند بتنی فرودگاه رامسر به عنوان نخستین باند در کشور در قالب طرح ملی توسعه این فرودگاه با اعتباری بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید با بهره برداری از این طرح، باند این فرودگاه از یک هزار و ۵۰۰ متر به ۲ هزار و ۷۰۰ متر و به عرض ۴۵ متر افزایش یافت.

با این توصیف، نخستین پرواز بین المللی فرودگاه شهدای رامسر امروز از عمان در رامسر به زمین نشست و این اتفاق مبارک نیز مطالبه ای بود که سالها اهالی منطقه آن از مسوولان امر درخواست کرده بودند.

توسعه فرودگاه و غرب مازندران را بدنبال دارد

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران گفت: با فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز، رفع موانع پروازی و صدور مجوز مرز هوایی ورود و خروج مسافر و کالا، شرایط انجام پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی شهدای رامسر فراهم شده است.

سعدالله وطن خواه افزود: نخستین پرواز خارجی فرودگاه شهدای رامسر در مسیر مسقط به رامسر ساعت ۱۷:۱۵ امروز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ به زمین نشست و ساعت ۱۹:۱۵ همان همین روز از رامسر به مسقط پرواز می کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران ادامه داد: با انجام این پرواز فرودگاه شهدای رامسر نخستین پرواز خارجی بر روی مرز هوایی بین المللی را انجام داده است.

وی تصرحی کرد : برقراری و استمرار پروازهای بین المللی به توسعه زیرساختی فرودگاه توسعه شهری و منطقه‌ای غرب مازندران کمک شایانی خواهد کرد.

برقراری مسیر ساری - قزاقستان در خرداد

وی توسعه مسیرهای هوایی را از راهبردهای فرودگاه‌های استان دانست و افزود: پرواز در مسیر ساری به آکتائو قزاقستان خرداد ماه امسال برقرار و با استقبال خوب مسافران انجام شد و در آینده‌ای نزدیک مسیر ساری به آستاراخان روسیه نیز به فهرست پروازها اضافه می‌شود.

مازندران در شهرهای ساری، رامسر و نوشهر سه فرودگاه دارد که فرودگاه‌های شهدای ساری و شهدای رامسر به عنوان مرز هوایی خارجی امکان برقراری پرواز به کشورهای مختلف را دارند.

افق‌های تازه برای احیای کریدور شمال-جنوب

بیش از ۶ هزار پرواز سالانه در فرودگاه‌های مازندران انجام و بیش از ۶۰۰ هزار مسافر از طریق حمل و نقل هوایی در سراسر کشور جابجا می‌شوند.

شهرستان های غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی به گفته کارشناسان گردشگری اطلس تمام نمای گردشگری ایران است که هر مسافر و گردشگری داخلی و خارجی کافی است یکبار از این اقلیم دیدن کند تا مجذوب زیبایی‌های آن شود.

وجود آبشارها، آب های سرد و گرم معدنی، بوستان های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح کرده است.

افزون بر ‌ ۳۰درصد جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان مازندران در شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، تنکابن عباس آباد، کلاردشت و رامسر واقع در غرب مازندران سکونت دارند، علاوه بر این این منطقه سالانه پذیرای میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

کد خبر 64818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =