تبادل دینار، خروج از سلطه دلار در مبادلات با عراق را به‌ دنبال دارد

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت که با تبادل دینار به‌جای دلار در مبادلات با عراق، ‌ یکی از اهداف دولت سیزدهم که خروج از سلطه دلار در واردات و صادرات است، ‌ به ثمر خواهد نشست.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، «یحیی آل‌اسحاق» با تاکید بر اینکه معامله با پول‌های ملی کشورهای مختلف از اهداف دولت سیزدهم است، ‌ تصریح‌ کرد: بیشتر کشورهای جهان به دنبال شکستن هژمونی آمریکا در مبادلات خود هستند و استفاده از پول‌های ملی کشورها می‌تواند به تسریع این روند کمک کند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و عراق، ‌ اظهار داشت: سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالا و خدمات بین دو کشور مبادله می‌شود که در صورت اعمال سیستم تجارت با پول‌های ملی دو کشور، می‌تواند به عمق این روابط کمک کند و تجارت خوبی را رقم بزند.

آل‌اسحاق با اشاره به مشکلات موجود در تجارت با پول‌های ملی دو کشور، ‌ تصریح‌ کرد: توازن در تجارت در این سیستم جدید بسیار اهمیت دارد؛ اگر عراق واردات بیشتری از ایران داشته باشد و همه بدهی خود را به صورت دینار پرداخت کند مشکلاتی در زمینه مبادلات دیگر ایران به وجود خواهد آمد، زیرا باید بتوانیم با دینارهای دریافتی نیازهای خود را با برطرف کنیم.

وی با اشاره به تبادلات با چین از طریق یوان به عنوان پول ملی این کشور، ‌ خاطرنشان کرد: ورود سه میلیون گردشگر مذهبی به عراق و تعداد بالای گردشگر سلامت از این کشور به ایران می‌تواند در راستای تبادلات دینار به جای دلار کمک‌کننده بشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه باید بتوانیم با به حداکثر رساندن تبادلات با پول های ملی دو کشور سلطه دلار را کاهش دهیم، گفت: پیشنهاد مطرح شده از سوی این کشور، ‌ سیستمی است که ایران نیز آن را دنبال می‌کرد و می‌تواند به دو کشور کمک کند تا فشار آمریکا از کشورها برداشته شود.

وی با اشاره به اختلاف ۱۰ درصدی نرخ دینار در بازار آزاد با دینار بانکی، ‌ تصریح‌ کرد: این موضوع موجب می‌شود که رقبای ایران در بازار عراق موفق‌تر باشند و باید برای رفع این مشکل نیز اقدامات لازم انجام شود.

آل اسحاق خاطرنشان‌کرد: تعامل ایران و عراق در این زمینه می‌تواند اقدام مهمی باشد که با پیگیری مناسب می‌توانیم بیشترین بهره مندی را داشته باشیم.

کد خبر 64897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =