فرصت حذف دلار از مبادلات تجاری با شانگهای فرا رسید

عضویت ایران در سازمان شانگهای نه تنها دریچه ای جدید برای رونق صادرات خواهد بود؛ بلکه می تواند از این فرصت برای افزایش مبادلات با ریال و حذف دلار نیز از چرخه مبادلات استفاده کند.

به گزارش خبرنگار "اگزیم نیوز"، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در حالی طی روزهای گذشته به صورت رسمی اعلام شد که براساس آخرین آمارهای اعلامی توسط گمرک ایران، حدود ۴۰ درصد از صادرات ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال گذشته بوده که رشد حدود چهار درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

بر این اساس انتظار می رود که مبادلات تجاری با اعضای این سازمان با عضویت کشورمان از رونق بیشتری برخوردار شود؛ زیرا به نظر می رسد که این عضویت به معنای بازشدن دریچه ای جدید برای اقتصاد تجاری کشورمان محصوب می شود و بازاری بزرگ و قابل اعتماد را پیش روی کشورمان به ویژه در شرایط فعلی می گشاید.

بنابراین ایران نیز باید برای استفاده از این فرصت جدید، با شناسایی نیازها و بازارهای کشورهای عضو، برنامه ریزی عملیاتی برای صادرات و افزایش مبادلات با این کشورها را داشته باشد.

این در حالی است که علاوه بر مناسبات فرهنگی کشورهای عضو سازمان، افزایش روابط سیاسی و اقتصادی نیز رونق می یابد. به ویژه اینکه موقعیت مکانی کشورمان امتیازی است که می توان از آن برای تبادلات کشورهای عضو بهره برداری کرد.

البته بازشدن درهای جدید صادراتی تنها مزیت الحاق به این سازمان نیست؛ بلکه حذف دلارو یورو در مبادلات تجاری میان کشورهای عضو این سازمان نیز مورد توجه است، زیرا کشورهای این پیمان تمایل به استفاده از ارزهای کشورهای خود در مبادلات را نشان می دهند. حتی ایران نیز می تواند از این فرصت برای افزایش مبادلات با ریال استفاده کند.

عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای سه شنبه ۱۳ تیر ماه پذیرفته و کشورمان به جمع هشت کشور چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان به عنوان هشت عضو اصلی اضافه شد.

تقریبا همه بار این تجارت ۱۹ میلیارد دلاری بر دوش چهار کشور چین، هند، پاکستان و روسیه است و دیگر اعضای شانگهای سهمی کمتر از دو درصد از این مبادلات دارند. از سوی دیگر این چهار کشور در بین بزرگترین مشتریان کالای ایرانی در سال گذشته قرار دارند.

جدول جدیدترین آمار تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

فرصت حذف دلار از مبادلات تجاری با شانگهای فرا رسید


براساس آخرین آمارهای اعلامی گمرک ایران، به ترتیب کشورهای چین بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار، هند بیش از ۲ میلیارد دلار، پاکستان حدود ۱.۵ میلیارد دلار، روسیه حدود ۷۴۳ میلیون دلار، ازبکستان ۲۸۹ میلیون دلار، قزاقستان ۱۹۵ میلیون دلار، تاجیکستان ۱۷۰ میلیون دلار و قرقیزستان ۶۹ میلیون دلار از مبادلات این سازمان را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است؛ این سازمان با بهره مندی از سه میلیارد جمعیت، بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی در عرصه جهانی، عضویت چهار قدرت هسته‌ای و دو عضو دائم شورای امنیت، تجربه‌ای منحصر به فرد برای کشورمان فراهم خواهد کرد.

کد خبر 64969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =