خدمات پس از فروش نوعی سرمایه‌گذاری است/ به‌روز رسانی ضوابط پس از ۱۰ سال

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خدمات پس از فروش نباید در هزینه‌های واحدهای تولیدی گنجانده شود، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «حمید محله‌ای» در سمینار تبیین ضوابط جدید قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و خدمات پس از فروش در محل وزارت صمت افزود: سال گذشته و با تغییر ساختار وزارت صمت، موضوع خدمات پس از فروش به دفتر خدمات فنی و مهندسی این وزارتخانه سپرده شد.

وی گفت: از همان آغاز کار، با مراجعه به اعضای تشکل‌ها، تعاملی خوب و سازنده را سر و شکل دادیم که در نتیجه آن پس از ۱۰ سال که ضوابط مربوط به خدمات پس از فروش نگاشته و ابلاغ شده بود و ایرادهای عدیه‌ای داشت، به روز رسانی شد.

این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشان کرد: این به‌روز رسانی‌ها فقط تغییر دستورالعمل‌ها و ضوابط نبود، بلکه اصلاح رویکردها نیز در دستور کار قرار و کمیته‌های کاری شکل گرفت.

وی ادامه‌داد: با توجه به تغییر فناوری‌ها در ۱۰ سال گذشته، همچنین استفاده از فناوری اطلاعات و غیره، ضوابط تا حد ممکن اصلاح شد.

محله‌ای ابراز امیدواری کرد که این ضوابط به‌طور کامل و عادلانه در سراسر کشور دیده شده و به مردم اطلاع‌رسانی شود تا بدانند نسبت به کالاهای بادوامی که خریداری می‌کنند چه حقوقی دارند؟

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، معتقد است که امروز برخلاف گذشته که کیفیت در انحصار برندهایی خاص بود، کیفیت کالاها چندان متفاوت نیست و آنچه تفاوت ایجاد می‌کند نحوه ارائه خدمات، پشتیبانی و حمایت از مصرف‌کننده است؛ در این راستا برندها و ویژندهای داخلی باید بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

وی با انتقاد از اینکه در بسیاری کالاها، ارائه خدمات حتی در حد و اندازه متوسط هم نیست، اظهار امیدواری کرد با اجرای این ضوابط، علاوه بر توسعه کمی و کیفی محصولات، شاهد احقاق حقوق مصرف‌کنندگان نیز باشیم.

عدم رضایت از خدمات پس از فروش در جامعه

در این سمینار، «نجفی»‌ رییس هیات مدیره انجمن خدمات پس از فروش ایران اظهار داشت: خدمات پس از فروش مهمترین بخش از زنجیره ارزش است که در کشور ما به دلیل مسائل اقتصادی، در اولویت قرار دارد.

وی گفت: امروز مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد کالایی را انتخاب کند که در طول زمان دغدغه‌ای برای استفاده از آن نداشته باشد؛ با این حال به خدمات پس از فروش آن‌طور که باید اهمیت داده نشده است.

نجفی تاکید کرد: شرکت‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌توانند صنعت خدمات پس از فروش را به جایگاه واقعی آن بازگردانند.

وی گفت: هرچند برندها و صنوف در این راستا وظایف‌شان را به خوبی انجام می‌دهند، اما مراجعه به افکار عمومی در این زمینه نشان می‌دهد که از خدمات پس از فروش به صورت عام رضایت چندانی وجود ندارد.

این مقام صنفی افزود: بر این اساس، فعالیت در حوزه خدمات پس از فروش به صورت برندی و شرکتی نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی ایجاد کند و آثار منفی به سایر برندها تسری می‌یابد؛ بنابراین باید اقدام جدی و همه‌جانبه در موضوع خدمات پس از فروش انجام داد.

وی گفت: در سه سال گذشته، اقدامات خوبی در همین زمینه انجام و تا پایان ۱۴۰۱ دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوطه با کمک وزارت صمت ابلاغ شد که مزایای متعددی دارد.

نجفی اظهار داشت: شفافیت بیشتر، افزایش دوره گارانتی برخی محصولات، لزوم اطلاع رسانی حقوق مصرف‌کننده از سوی شرکت‌ها، کمّی شدن آیتم‌ها و وظایف (به طور مثال در نظر گرفته شدن زمان مشخص برای نصب لوازم‌خانگی) و پویا بودن و خودتنظیمی، از جمله مزایای این ضوابط و دستورالعمل‌ها هستند که نزدیک به یک‌هزار قلم کالا را در برمی‌گیرد.

کد خبر 65047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =