موافقان و مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی چه گفتند؟

موافقان تشکیل وزارت بازرگانی معتقدند: وزارت صنعت، معدن و تجارت به وظایف خود در بخش تجارت به درستی عمل نکرده و تشکیل وزارت بازرگانی برای ساماندهی قیمت‌ها و مبارزه با مافیای واردات کالاهای بی‌اهمیت، ضروری است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار قرار گرفت و موافقان تشکیل این وزارتخانه نظرات خود را در این باره بیان کردند.

۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار واردات از ترکیه نتیجه نبود وزارت بازرگانی است

فتح الله توسلی نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس در موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سالها مورد غفلت قرار گرفته است. از طرفی وزارت صمت چارت بازرگانی ندارد و اینکه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به ترکیه برای واردات کالا پرداخت می کنیم نتیجه نبود وزارت بازرگانی است.

وی با طرح این سوال که برای بهبود شرایط بازار و سفره مردم چه ارگانی باید آن را مورد توجه قرار دهد؟ اظهار داشت: وزارتخانه های کشاورزی و صمت هر کدام مسوولیت‌ها را به دیگری محول می‌کنند که در این شرایط تشکیل وزارت بازرگانی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه وضعیت بازرگانی رها شده است، افزود: وزارت صمت به بخش معدن و تجارت نمی‌پردازد که برای ساماندهی این حوزه ها امید است نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کنند تا آرامش به بازار کشور بازگردد.

برای ساماندهی قیمت‌ها و نظارت دقیق به بازار، تشکیل وزارت بازرگانی ضروری است

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس در موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: همه اتفاق نظر داریم که بازار و وزارت صمت به درستی به وظایف خود عمل نکرده است. از طرفی افزایش قیمت‌ها در بازار به دلیل نبود وزارت بازرگانی است و حتی دولت قبل هم پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را طرح کرده بود.

وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار و جلوگیری از نفوذ و رانت در واردات و مبارزه با مافیایی کالا باید وزارت بازرگانی تشکیل شود، تصریح کرد: دستگاه واحدی برای نظارت بر وزارت بازرگانی وجود ندارد و برای اینکه وضعیت بازار را ساماندهی کنیم، راهکار آن نظارت با استفاده از وزارت بازرگانی و پاسخگو شدن آن به مجلس است تا بهانه از دولت برای عدم پاسخگویی گرفته شود.

نماینده مردم بافق در مجلس گفت: در این زمان که دولت به این موضوع ورود کرده تا نظارت بهتری انجام شود، باید مجلس با دولت همراهی کند.

همچنین در جریان رسیدگی به لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی مخالفان تشکیل این وزارتخانه و تفکیک صنعت از بازرگانی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس به عنوان مخالف اول اظهار کرد: در حال اتخاذ تصمیمی هستیم که در دولت های قبل هم درخواست شده بود دولت روحانی چهار بار درخواست داد که هر چهار بار رد شد، امید است این بار هم رد شود. ما کشوری هستیم که بیشترین تفکیک و ادغام را در وزارتخانه ها و سازمان ها داریم.

وی افزود: قانون انتزاع بخش کشاورزی از صمت در مجلس نهم تصویب شد ولی روحانی آن را متوقف کرد. اکنون اگر بخواهیم تفکیک کنیم کمبود امکانات، ساختمان و نیرو داریم و پنج سال طول می کشد تا ادارات صنعت و بازرگانی در شهرستان ها ایجاد شود؛ ارباب رجوع مراجعه می کند می گویند هنوز حکم رئیس اداره صادر نشده یا رئیس کارگزینی نداریم و امثال این مشکلات.

این نماینده مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس آن زمان پیش بینی کرد که تفکیک صنعت از بازرگانی پنج هزار میلیارد تومان هزینه دارد و تمام وقت و انرژی وزیر صمت باید به تفکیک بگذرد در این صورت دیگر وقتی برای تمرکز بر تولید در سال رشد تولید باقی نمی ماند.

ابوترابی با بیان اینکه این لایحه خلاف قانون برنامه ششم توسعه است که می گوید ۱۵ درصد دولت باید کوچک تر شود، افزود: بنابراین این لایحه رأی دوسوم نمایندگان را می خواهد؛ وزارت صمت یک وزارت تنظیم گری است که هم بر تولید نظارت دارد و هم از میزان واردات آگاه است و لذا واردات و صادرات و تولید را همزمان با هم در نظر می گیرد.

وی گفت: دوباره اشتباه قبلی را تکرار نکنیم چرا که نگاه وزارت بازرگانی، واردات است و به تولید اعتقادی ندارد.

کد خبر 65118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =